|
کدخبر: 285731 نعیمه صفری تبار

گفتگوی گسترش نیوز با دبیر انجمن واردکنندگان برنج؛

نامرغوب های وارداتی در کیسه های برنج ایرانی

مسیح کشاورز گفت: هنگامی که قیمت برنج در بازار بالا می‌رود برای متعادل‌سازی قیمت‌ها اقدام به اختلاط برنج کیفی با نوعی برنج ارزان‌تر می کنند. ۲ نوع تخلیط برنج ایرانی با خارجی و برنج ایرانی با ایرانی را در کشور داریم. برنج‌های پاکستانی که از نظر ظاهری نزدیک به برنج ایرانی هستند برای تخلیط وارد می‌شوند و این بستگی به انصاف افراد دارد که به چه میزان این تخلیط را انجام دهند.

اصناف نامرغوب های وارداتی در کیسه های برنج ایرانی

نزدیک به یک دهه است که از تخلیط برنج ایرانی با خارجی و برنج درجه ۱ و ۲ می گذرد. درحالی که باید واردات برنج خارجی به شهرهای شمالی ممنوع باشد و با متخلفان برخورد شود اما به راحتی برنج هندی و پاکستانی در شمال ایران در دسترس است و گاهی محلی‌های این شهرها اقدام به تخلیط برنج های خود با این برنج های وارداتی می‌کنند. گسترش نیوز پیرامون این موضوع با مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج پیرامون تخلیط برنج در ۳ استان شمالی کشور به گسترش نیوز گفت: هنگامی که قیمت برنج در بازار بالا می‌رود برای متعادل‌سازی قیمت‌ها اقدام به اختلاط برنج کیفی با نوعی برنج ارزان‌تر می کنند. ۲ نوع تخلیط برنج ایرانی با خارجی و برنج ایرانی با ایرانی را در کشور داریم. برنج‌های پاکستانی که از نظر ظاهری نزدیک به برنج ایرانی هستند به استان‌های شمالی ما برای تخلیط وارد می‌شوند و این بستگی به انصاف افراد دارد که به چه میزان این تخلیط را انجام دهند اما در مجموع این موضوع درست نیست که در استان‌های شمالی ما که مصرف برنج خارجی بسیار کم است، برنج خارجی وارد شود و مسئولان باید به این موضوع رسیدگی کنند.

تصمیمات ناگهانی آرامش بازار را برهم می زند

مسیح کشاورز در رابطه با رفع ممنوعیت واردات برنج بیان کرد: زمانی که بازار در آرامش است ورود دولت تنها آرامش این بخش را بهم می‌زند. تصمیم ناگهانی ممنوعیت برنج تصمیمی غیر کارشناسانه بود که باعث برهم خوردن نظم در بازار برنج شد. هنوز مشخص نیست که این تصمیمات یک شبه و غیر کارشناسی را چه افرادی می‌گیرند که پاسخگوی بی‌نظمی بازار باشند.

مسیح-کشاورز

وی در رابطه با تاثیر ممنوعیت واردات برنج بر بازار خاطر نشان کرد: همیشه در زمان ممنوعیت واردات برنج شاهد افزایش و گرانی این محصول هستیم. بعد از مدتی دچار کمبود برنج می شویم که برنج ایرانی هم متاثر از این موضوع افزایش قیمت پیدا می‌کند. ما همه این موارد را با مسئولان مربوطه در میان گذاشتیم و امیدواریم دیگر شاهد تصمیمات این‌چنینی نباشیم.

پاکستان رفیق نیمه راه بازار برنج

دبیر انجمن واردکنندگان برنج افزود: در زمان ممنوعیت واردات برنج ما کمبود بازار را از پاکستان تامین می کردیم. این در حالی است که ما در جلسه‌ای که ممنوعیت واردات برنج از هند اعلام شد، اعلام کردیم که با وزارت جهاد کشاورزی همراهی کرده و سعی می‌کنیم این بخش از نیاز کشور را از پاکستان وارد کنیم اما در همان زمان نگرانی این موضوع را داشتیم که ‌پاکستانی‌ها از این فضا سوء‌استفاده نکنند و ما دوباره دچار مشکل بشویم. متاسفانه طرف‌های پاکستانی قیمت‌ها را مقداری افزایش دادند و ما هم نتوانستیم مقدار مورد نیاز را از پاکستان وارد کنیم. تا زمانیکه ثبت سفارش برای پاکستان نیز بسته شد و دیگر امکان واردات برنج از پاکستان ممکن نبود.

کشاورز در انتقاد از صحبت‌های اخیر شهیاد آبنار، مدیرکل دفتر بازرگانی کالاهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه با لغو ممنوعیت واردت برنج ظرف حدود ۲۴ ساعت حدود ۱۰۰ هزار تن ثبت سفارش انواع برنج خارجی صورت گرفته است، اظهار داشت: اگر این ۱۰۰ هزار تن انجام شده باشد، ویرایش ثبت سفارش‌های قدیمی واردات برنج بوده است. در واقع واردکنندگان اصلاحیه ثبت سفارش خود را انجام دادند. این در حالی است که تا این لحظه هیچ ثبت سفارش برای واردات برنج هنوز انجام نشده و ثبت سفارش برنج همچنان متوقف مانده است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج درباره تایید نشدن ثبت سفارش‌های قدیمی در پایان ادامه داد: بانک مرکزی به تمام کالاها ارز اختصاص داده است. اگر ثبت سفارش‌های قدیمی ما تایید شده است به دلیل عدم تخصیص ارز است که هنوز به برنج تعلق نگرفته است. علت این موضوع نیز این است که وزارت جهاد کشاورزی از بانک مرکزی خواسته تا زمانی که از شرایط عرضه برنج‌های وارد شده مطمئن نشدند ارزی به واردکنندگان برنج تعلق نگیرد. اکنون حدود ۴۰ هزار تن برنج خارجی در بنادر در حال وصول است و امکان ترخیص آن فراهم می‌شود. این تصمیم نیز اشتباه است زیرا نظارت باید در کنار فعالیت‌های دیگر باشد نه موردی که بازار را به طور کامل تعطیل کند.

  • نیستانک ارسالی در

    تخلیط برنج سابقه ۲۰ ساله دارد ولی درصد و نوع آن بر اساس یک انصاف و اصولی بود.الا ن برنج لاشه تفاوت قیمتی کمی با سالم دارد . و این بعلت مخلوط شدن با ۹۰درصد خارجی ه ست و میزان بالای این عمل باعث رشد نیاز ش ده. این عمل در روغن حیوانی بسیار رایج تر هست. الان ما مواد غذایی ایرانی یا نداری م یا دارای تقلب هست. قیمت ارز و قدرت پول ی خلیج فارس اجازه مصرف موادغذایی ایرانی را که از طعم و کیفیت دارای رتبه جهانی اس ت به ما نمیدهد. ایران عملا برای دیگران ش ده و تولید درجه دوکشورهای دیگر مختص ما ش ده. و ترس آنجایی هست که طبق قوانین آسمان ی اینگونه گناهان باعث بلای آسمانی میشود و خشک و تر با هم خواهند سوخت. و ما آنرا بلای طبیعی می نامیم.و حتی تمسخر میکنیم. و هیچ درصدی برای مجازات خدا در آن نمی بی نیم.اینگونه خدا قبض روح میکند.

ارسال نظر