|
کدخبر: 285031 نعیمه صفری تبار

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزیجات؛

میوه ارزان و باکیفیت راهی خانه ها می شود

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزیجات گفت: طی توافقی که صورت گرفته است، امسال تنظیم بازار شب عید به دست بخش خصوصی سپرده شد که میوه شب عید ۱۰ تا ۱۵ درصد زیر قیمت بازار ارائه می شود. دولت تنها نظارت این بازار را بر عهده دارد.

اصناف میوه ارزان و باکیفیت راهی خانه ها می شود

طبق آخرین دستورالعمل رئیس سازمان تعاون روستایی کشور امسال خرید دولتی میوه برای عید نوروز وجود ندارد و این عمل توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. در هفته‌های اخیر معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که تنظیم بازار میوه شب عید به بخش خصوصی واگذار شد و بر این اساس دولت قصد دارد، توزیع میوه به قیمت مناسب برای مصرف‌کننده و حمایت از تولیدکننده را شاهد خواهیم بود.

 بسیاری از فعالان و دست اندرکاران بخش کشاورزی معتقدند که یکی از اشتباهات سنوات گذشته در امر تنظیم بازار اعلام قیمت بود چرا که با اعلام قیمت دولت این پالس را به بازار می‌داد که کمتر از این نرخ سیب و پرتقال عرضه نشود. هدف از تنظیم بازار میوه شب عید این است که از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه تامین و توزیع استفاده شود و بخش دولتی تنها نظارت را بر عهده داشته باشد. همه ساله با سپردن بازار میوه شب عید به بخش دولتی باعث ضرر و زیان بسیاری می شود.

به گفته دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی اتحادیه از ۱۰ اسفند روزانه ۱۰ هزارتن، ۲۰ اسفند ۲۰ هزارتن و اواخر اسفند ۳۰ هزارتن سیب و پرتقال عرضه می‌شود که با این وجود کمبودی در عرضه وجود ندارد. وزارت جهاد به هیچ عنوان نباید قیمت سیب و پرتقال را اعلام کند که این امر کارشناسی نیست.

گسترش نیوز پیرامون تنظیم بازار شب عید با اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزیجات به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

اسدالله کارگر؛ رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در مورد ذخیره سازی میوه برای ایام عید به گسترش نیوز گفت: بخش خصوصی همیشه نقش خوبی در این زمینه داشته است. از سال ۸۵ دولت هم در ذخیره سازی میوه پیشگام شده اما یکی دو سالی است که تأکید کرده‌ایم دولت وارد این بحث نشود و بخش خصوصی بازار را تنظیم کند؛ یعنی تنظیم بازار بنا بر عرضه و تقاضا انجام شود.

اسدالله-کارگر-2

دولت بر بازار شب عید نظارت می‌کند

وی در خصوص واگذاری بازار شب عید به بخش خصوصی اظهار داشت: در جلسه‌هایی که برگزار شد، دستور جلسه و توافقاتی صورت گرفته است که تعاونی بارفروش‌ها با جهاد کشاورزی بازار تنظیم بازار شب عید را بر عهده بگیرند. در حال حاضر این بازار به بخش خصوصی سپرده شد و نظارت بازار بر عهده دولت است. بنا به توافقاتی که صورت گرفته است، قیمت‌ها باید ۱۰ تا ۱۵ درصد زیر نرخ بازار باشد.

وی ادامه داد: در کل میوه و صیفی جات بازار میوه و تره بار را بخش خصوصی تأمین می‌کند. تنها دو قلم بار را دولت برای مواقع ضروری و کمبود جنس در کنار دارد تا در زمان‌های خاص بتواند کمک رسان باشد. دولت در این بخش به هیچ عنوان نباید وارد شود. به عنوان مثال ۳۸ قلم را بخش خصوصی فراهم می‌کند حتی اگر این ۲ قلم هم وجود نداشته باشد مشکلی ایجاد نمی کند.

کارگر افزود: خوشبختانه مرکبات ما امسال فراوان است پرتقال رسمی شمال از ۶ هزار تومان میانگین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان در عمده فروشی عرضه می‌شود، پرتقال تامسون از ۶ هزار تومان، میانگین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان، پرتقال ناول داریم که با کیفیت خیلی بالا است که از ۲۵ هزار تومان البته جزو اقلیت‌های مصرف است. میانگین ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان در عمده فروشی عرضه می‌شود. به نظر می‌آید اگر بازار به همین منوال باشد ما شاهد همین قیمت‌ها باشیم برای شب عید و خیلی افزایش قیمت را در این بازار شاهد نباشیم و دولت هم که کماکان قیمت رسمی را برای سیب و پرتقال که دارد ذخیره سازی می‌کند هنوز اعلام نکرده است.

ذخیره سازی دولت بی‌تأثیر است

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزیجات بابیان این که تمام بازار باید به دست بخش خصوصی سپرده شود خاطر نشان کرد: دولت هر سال ۶ ماه قبل با عملی ناخواسته باعث افزایش قیمت ها در تنظیم بازار شب عید می‌شد. شب عید تمام افراد بار درجه یک و با کیفیت خریداری می‌کنند در سال گذشته دولت کالاهایی بی کیفیت را ذخیره‌سازی کرده و باعث حیف و میل میوه‌ها شد. من به دولت هم می‌گویم که وقتی ذخیره سازی می‌کند باید حتماً بار با کیفیت را ذخیره سازی کند. میوه شب عید باید بسیار ممتاز باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها