|
کدخبر: 277014 نعیمه صفری تبار

گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی؛

گرانی ۳.۵ برابری نان در سوپر مارکت‌ ها صحت دارد؟

داوود فکوری: سوپرمارکت‌ها نان بسته‌ای ۴ عددی را ۲ تا ۳هزار تومان خریداری می‌کنند و در بازار ۳ هزار و پانصد تا ۴ هزار تومان به فروش می‌رسانند. یعنی چیزی حدود ۲ برابر به فروش می‌رسانند نه ۳ برابر و نیم.

اصناف گرانی ۳.۵ برابری نان در سوپر مارکت‌ ها صحت دارد؟

اخیرا نماینده مردم ارومیه در مجلس اظهارکرد: بحرانی که در حوزه نرخ نان وجود دارد و دلال بازی که در وزارت صمت به راه افتاده موجب شده تا بیش از ۳۰ نفر از نمایندگان طرح استیضاح وزیر صمت را امضا کنند. وزیر صمت با تصمیمات غیرکارشناسی و بی‌پایه و اساس دلال بازی راه انداخته و وقتی تفاوت نرخ نان در نانوایی و سوپر مارکت ۳.۵ برابر شده معلوم است که بحرانی به وجود آمده است. به دلیل همین سوءمدیریت‌ها طرح استیضاح وزیر صمت را به جریان انداختیم اما دولت محترم مانع از آن شده است.

حضرت پور افزود: بیش از ۳۰ نفر از نمایندگان طرح استیضاح وزیر صمت را امضا کردند اما این وزیر ناکاربلد از هر روشی برای پس گرفتن امضاها استفاده می‌کند. آقای وزیر، مجلس جای فریب و ریاکاری نیست، رئیس‌جمهوری باید پاسخگوی سوءمدیریت وزیر صمت باشد. می‌گویند مردم چرا ناراحت هستند، در واقع همین سوءمدیریت‌ها مردم را ناراحت کرده است. شما خودتان بحران ساخته و می‌سازید.

گسترش نیوز برای اطلاع بیشتر از اظهارات نماینده مجلس با داوود فکوری، رئیس اتحادیه سوپر مارکت و مواد پروتئینی به گفت‌وگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

سود جزئی برای سوپرمارکت ها در خرید نان

داوود فکوری، رئیس اتحادیه سوپر مارکت و مواد پروتئینی ضمن اشاره به پیگیری از سوپرمارکت‌ها پیرامون بحث مطرح شده در مجلس شورای اسلامی مبنی بر ۳.۵ برابری نرخ نان در سوپر مارکت و نانوایی‌ها با رد این مطلب گفت: نانوایی‌های سنتی بخشی از پخت خود را بسته‌بندی می‌کنند و صبح‌ها با قیمتی که می‌گویند به سوپر‌مارکت‌ها می‌فروشند. سوپرمارکت‌ها نان بسته‌ای ۴ عددی را ۲ تا ۳هزار تومان خریداری می‌کنند و در بازار ۳ هزار و پانصد تا ۴ هزار تومان به فروش می‌رسانند یعنی چیزی حدود ۲ برابر نه ۳ برابر و نیم. نانوایی‌ها نان را بسته‌بندی می‌کند، هزینه حمل‌ونقل را می‌پردازد و به‌دست سوپر مارکت‌ها می‌رسانند. آن‌ها هم سود جزئی لحاظ می‌کنند و به‌دست مصرف‌کننده می‌رسانند. پس طبیعی است این افزایش نرخ را شاهد باشیم اما افزایش ۳.۵ برابری درست نیست. تعیین‌کننده نرخ چه بر نان‌های سنتی و حتی نان‌های فانتزی اتحادیه ما نیست و خود شرکت‌ها و نانوایان نرخ را مشخص می‌کنند.

داوود-فکوری

وی در رابطه با تفاوت نرخ نان‌های بسته بندی بیان کرد: شرکت‌های تولید‌کننده نان‌های فانتزی مانند سنان و نان‌آوران در کنار فروش محصولات خود، نان‌های بسته‌بندی هم به سوپر مارکت‌ها می‌دهند. نرخ مصرف‌کننده روی این محصولات وجود دارد و حاشیه سودی را هم در نظر گرفته‌اند که مغازه‌های ما با همان نرخ به فروش می‌رسانند. روی نرخ نان‌های صنعتی نظارت به طور کامل وجود دارد و قیمت‌ها کاملا مشخص هستند و روی خود محصول درج شده است، اما نان‌های سنتی این‌گونه نیست و نانوایان خودشان نرخ را مشخص می‌کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: عده‌ای از افراد وقت این را ندارند که در صف نانوایی بایستند مجبور هستند این نان‌ها را با قیمت‌هایی که درج می‌کنند خریداری کنند. قیمتی را نانوایان اعلام می‌کنند و ما هم با ۱۰ درصد سود به فروش می‌رسانیم.

در ادامه به بررسی نرخ نان‌های سنتی و صنعتی پرداخته‌ایم.

شرکت نان آوران نان روستا ۲۱۰ گرمی خود را ۹۰۰۰ تومان به‌دست مشتری می‌رساند. نان ۴۵۰ گرمی تافتون طلایی و هم سبوس دار سه نان ۱۴ هزار تومان فروخته می‌شود. این در حالی است که مشتری در نانوایی‌های سنتی، نان داغ تافتون هر عدد ۳۰۰۰ تومان می‌خرد.

ارسال نظر