|
کدخبر: 276253

بلاتکلیفی در بازار برنج؛ همه ناراضی جز دلال

تکرار داستان هرساله و سریالی برنج و نارضایتی زنجیره‌های تولید تا مصرف از اوضاع نابسامان این محصول سبب شده تا دلالان از این بازار گل آلود به سود خود ماهی بگیرند.

 تجربه سال قبل و رشد نرخ برنج وقتی که از دست شالیکار خارج شد، سبب شد تا برنجکاران مازندران برای فروش محصول در امسال نگران باشند.آنان پارسال برنج را کیلویی بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان فروختند و بعد از ان نرخ این محصول با میدان داری بنکداران و واسطه‌ها در بازار دو تا سه برابر شد

افزایش چندبرابری نرخ بریکسال گذشته سبب شد تا کشاورزان و شالیکاران مازندران پس از برداشت محصول امسال برای فروش صبر پیشه کنند و بسیاری از آنها محصولات را در انبارها و شالیکوبی‌ها دپو کردند تا نرخ آن حالت ثبات گیرد و امسال در دام دوباره دلالان نیفتند.

بیش از دو ماه ازبرداشت برنج مازندران می‌گذرد و سیاست کشت قراردادی و وعده‌های دولت و مسئولان، نوید آن را می‌داد که شالیکار دغدغه‌ای برای فروش محصول خود نداشته باشد. اینک نخستین ماه پاییزی از نیمه گذشت و سررسید وام و بدهی شالیکاران رسید ولی خبری از وعده‌های مدیران نیست.کشاورز ماند، کیسه‌های برنج دپو شده در انبار و سررسید اقساطی که سودش هر روز بیشتر از اصل آن می‌شود و دوباره قصه شالی و شالیکار شروع شد.

یک کشاورز مازندرانی با اشاره به رکود در بازار برنج گفت: مشکلات شالیکاران از زمان برداشت محصول با واردات آغاز می‌شود و با سررسید اقساط تسهیلات و بدهی‌ها به اوج می‌رسد.

کشاورزان چوب عدم مدیریت‌ها را می‌خورند

علی حسینی با اظهار این که کشاورز چاره‌ای ندارد که محصول را زیرقیمت بفروشد تا هزینه گرانی نهاده‌های فصل کشت نظیر کود وسم را تامین کند، افزود: ما کشاورزان چوب عدم مدیریت مسئولان را می‌خوریم و این مشکل، مسئله کشاورزی مشکل دیروز و امروز نیست.

بلاتکلیفی در بازار برنج؛ همه ناراضی جز دلال

وی با اظهار این که کشاورز روزانه ۴۰۰تا ۵۰۰ هزار تومان هزینه کارگری پرداخت می‌کند و نرخ نهاده‌ها هم چندبرابر شد، افزود: دولت باید محصول کشاورزان را خریداری کند تا دلال زیرقیمت آن را از دست کشاورز خارج نکند.

درحال‌حاضر نرخ برنج هاشمی در بازار وفروشگاه‌ها یا شهرهای مازندران ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان، صدری ۱۱۰ تا ۱۳۰ هزار تومان، پاکستانی هندی ۳۰ ۳۵ هزار تومان است. ناپایداری نرخ برنج سبب شده تا بسیاری از کشاورزان و شالیکاران از ترس ضرر، برنج را در انبارها دپو و از فروش آن خودداری کنند. از سوی دیگر دولت امسال سیاست کشت قراردادی و توسعه کشت ارقام پرمحصول را در دستور کار قرار داد که به اعتقاد کشاورزان این طرح نیز برای مدیریت بازار نتیجه‌ای نداشته است.

محمد محمی دیگر کشاورز مازندرانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اظهار این که دولت امسال کشاورزان را تشویق به کشت برنج ارقام پرمحصول کرده است، افزود: نرخ این نوع برنج به نسبت دیگر ارقام پایین است ولی با این حال خریداری وجود ندارد.

برنج پرمحصول روی دست ما مانده است

وی با بیان این که از بهمن ماه سال گذشته که وارد مزارع شالیزاری شدیم تا امروز نتوانستیم ریالی بابت شالیکاری و فروش برنج کسب کنیم، افزود: با تشویق دولت اقدام به کشت ارقام ندا و فجر کردیم که روی دست ما مانده است.

وی نرخ برنج ارقام محلی پرمحصول را بین ۳۵ تا ۵۵ هزار تومان ذکر کرد و افزود: به رغم آن که شالی را تبدیل به برنج کردیم هنوز مشتری برای خرید برنج مراجعه نکرده و محصول در کارخانه شالیکوبی مانده است.

این کشاورز با بیان این که برنج با رنج وسختی همراه است، گفت: کشاورز از اوایل بهار وارد زمین می‌شود و اکنون که سررسید پرداخت بدهی‌ها رسیده، محصول روی دستش مانده و مجبور است به هر قیمتی که شده برنج را بفروشد.

محمدی خواستار خرید تضمینی برنج از سوی دولت شد و گفت: تاجران نیز منتظر فرصت هستند تا محصول کشاورز را با نرخ بسیار ناچیزی برسد.

وی با بیان این که نرخ برنج محلی طارم اکنون در کارخانه‌ها حدود ۸۵ هزار تومان است، گفت: سال قبلی تفاوت برنج پرمحصول با طارم حدود پنج هزار تومان بود و اکنون تفاوت فاحشی دارد.

در سال زراعی جاری بیش از ۲۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران زیر کشت برنج رفت و بیش از یک میلیون تن برنج از شالیزارهای استان برداشت شد. عدم خرید تضمینی برنج از سوی دولت سبب شده تابخش عمده‌ای از محصولات و دسترنج کشاورزان در شالیکوبی‌ها دپو شود و این مسئله کشاورزان را نگران کرده است.

کشت نشای رتون در ۱۰۰ هزار هکتار از شالیزارها

حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران  با اشاره به این که امسال از نظر زراعی و عملکردی خوب بود و شاهد افزایش عملکرد در مزارع بودیم، گفت: در برخی از مزارع شاهد افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی را شاهد هستیم.

وی با اشاره به کشت نشای مجدد و رتون در سطح ۱۰۰ هزار هکتار گفت: مزارع شالی شاداب است و پیش‌بینی می‌شود بیش از یک میلیون تن برنج سفید را برداشت کنیم.

وی با بیان این که هرچند وضعیت بازار مثل گذشته رونق ندارد ولی از نظر نرخ رشد داردف گفت: نرخ ارقام محلی و پرمحصول در بازار رشد یافته است و تنها راهی که نیاز کشور را تامین کنیم باید به سمت افزایش عملکرد داشته باشیم.

عنایتی با اظهار این که توسعه کشت ارقام پرمحصول جزو بنراه‌های دولت است تا نیاز داخلی را تامین کنیمف افزود: توجه به این نوع کشت، تولید را اقتصادی می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شرایط امسال را از نظر عملکردی و ضرایب تبدیل خوب برشمرد و گفت: ضرایب تبدیل امسال خوب بود و درصد شکستگی در شالیکوبی‌ها جزو نادرترین سال‌ها بود و امیدواریم بتوانیم عرصه خوبی داشته باشیم و مصرف‌کننده بتواند برنج با نرخ مناسب را عرضه کند.

مجید فانی رئیس صمت مازندران درباره مکانیزه قیمت‌گذاری برنج گفت: برای برنج وارداتی نرخ‌ها از سوی دولت مصوب و اعلام می‌شود زیرا جزو کالاهای اولویت دار است.

وی با اشاره به نرخ ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان برنج تایلندی گفت: نرخ‌گذاری برنج داخلی به این صورت است که جهاد کشاورزی مکانیزم نرخ تمام شده را اعلام و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده با توجه به حاشیه سود، نرخ‌ها را تعیین و اعلام می‌کند.

بیش از دو ماه از برداشت برنج در مازندران می‌گذرد وهنوز بازار این محصول چندان گرم نشد و تولیدکننده و شالیکوبی دار از این وضعیت نگران هستند. درحال‌حاضر نرخ هر کیلوگرم برنج طارم هاشمی در شالیکوبی‌های مازندران ۸۷ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم و فروشگاه‌ها بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان است. این درحالی که نرخ عمده فروشی و شلتوک در استان شامل طارم سفید محلی و هاشمی به ازای هر کیلوگرم ۸۲۲ هزار ریال، شیرودی ۴۴۴ هزار ریال، ندا ۳۷۷ هزار ریال، فجر ۵۸۱ هزار ریال است.

همچنین نرخ شلوتک طارم در بازار ۴۶۵ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال، شیرودی ۲۳۵ هزار ریال، فجر ۳۳۰ تا ۳۵۰ هزار ریال وندا ۲۲۰ هزار تا ۲۴۰ هزار ریال است.

 

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها