|
کدخبر: 274602 نعیمه صفری تبار

اختصاصی گسترش نیوز؛

کافه رفتن هم رویا شد / صبحانه برای دو نفر بیش از نیم میلیون تومان!

چند سالی است که در گوشه و خیابان کافه‌های متعددی به چشم می‌خورد که جوانان عاشق و مردمان خسته از شلوغی و هیاهو را در دل خود جای داده است. اما تورم به این بازار هم رسید و بسیاری از کافه‌گردها با وجود گرانی دیگر مانند قبل نمی‌توانند پاتوقی برای استراحت خود داشته باشند.

اصناف کافه رفتن هم رویا شد / صبحانه برای دو نفر بیش از نیم میلیون تومان!

نخستین کافه در ایران در سال ۱۲۸۵ هجری، در زمان مظفرالدین شاه قاجار توسط غلامحسین خان مولایی در خیابان باب همایون تهران تاسیس شد. طولی نکشید که کافه‌نشینی جا افتاد و کافه نادری، کافه اوریانت، کافه مینیون، کافه فیروز و کافه‌های باصفای دیگری دایر و محفل انس جوان‌ها و کانون جلسات روشنفکران و اهل قلم شدند.

اما در سال گذشته مردم خیلی از تفریحات خود را حذف کرده‌اند یکی از این‌ها کافه گردی‌های جوانان است که برای نوشیدن یک چای ساده باید بیش از ۵۰ هزار تومان هزینه کنند.

صبحانه‌های لاکچری

وعده صبحانه برای کافه‌ها وعده‌ی مهمی به شمار می‌رود که بسیاری از افراد این وعده را انتخاب می‌کنند. با گشتی در بعضی از این کافه‌ها در روزهای تعطیل متوجه شدیم که با وجود قیمت‌های سرسام آور برای وعده صبحانه اما افراد زیادی خواهان این وعده هستند و برای میل صبحانه در کافه‌های معتبر صف‌های طولانی را منتظر می‌مانند.

اول کارت به کارت، بعد صبحانه

سری به کافه‌‌‌های باملند تهران زدیم و برای صبحانه یکی از آنها را انتخاب کردیم. در هنگام ورود با سیلی از جمعیت رو به رو شدیم که منتظر خالی شدن میز بودند. گارسون‌ها یادآوری می‌کردند که افراد تنها ۱ ساعت و نیم وقت نشستن در میزها را دارند و نرخ برای هر نفر ۲۸۰ هزار تومان برای صبحانه سلف سرویس محاسبه می‌شود.

در روز تعطیل دیگر به منطقه‌ای در شمال تهران رفتیم تا از صبحانه و فضای آزاد آن جا لذت ببرم اما خانم صندوق‌دار اعلام کرد که وعده‌های صبحانه ما بسیار خواهان دارد و افرادی که می‌خواهند باید از دو شب قبل رزرو و هزینه آن را کارت به کارت کنند تا در اولویت قرار گیرند. این کافه هزینه صبحانه سلف سرویس را برای هر نفر ۲۳۰ هزار تومان اعلام کرد.

از همان جا سری به هتل معروف تهران زدم تا دیگر در آن جا بتوانم این وعده را امتحان کنم که نسبت به کافه‌های دیگر نرخ کمی مناسب تر بود و با ۲۰۰ هزار تومان هر فرد را پذیرش می‌کرد. اما جای سوال است که آیا واقعا برای یک وعده صبحانه این هزینه‌ها قابل قبول است؟ به نظر می‌رسد کافه‌ها سود کامل از همین وعده می‌برند و هزینه هنگفتی را از افراد می‌گیرند و نرخ بالای خود را با آیتم‌های مختلف اما کم هزینه توجیه می‌کنند.

باید در نظر داشت که بیشتر این کافه‌ها تنها در روزهای تعطیل صبحانه خود را به صورت سلف سرویس سرو می‌کنند و در روزهای هفته به صورت پرسی و سفارشی است که البته در اینصورت هم نرخ‌ها بازهم قابل تامل است. یکی از این کافه‌ها سینی صبحانه کلاسیک خود را ۲۵۹ هزار تومان عرضه می‌کند. جای دیگر بشقاب گرم را ۱۵۰ تومان می‌دهد و دوستداران خود را دارد.

صبحانه

صبحانه-کافه گردی

صبحانه-کافه

یک فنجان چای لاکچری

 البته که چای عضو جدانشدنی از این وعده است که نرخ یک چای ساده از ۳۰ هزار تومان تا ۵۰هزار تومان در نوسان است. بنا به گفته قبلی محسن مبرا، رئیس اتحادیه فروشندگان بستنی، آبمیوه و کافی‌شاپ تهران، هیچ نرخ مصوبی برای کافه‌ها وجود ندارد و قیمت‌ها بنا به درجه‌بندی، کیفیت محصولات و سرویسی که هر کافی‌شاپ به مشتریانش ارائه می‌دهد، تعیین می‌شود. با این وجود اگر شما با دوست خود بخواهید در کافه‌ای گلویی با چای ساده تازه کنید حداقل باید ۷۰ هزار تومان هزینه کنید.

نوشیدنی-گرم

چای

چای-ساده

پیش غذا و میان وعده‌ای که نباید خورد

منو‌ها از نظر تنوع، تفاوت بسیاری کرده‌اند. در کنار انواع آشامیدنی‌ها و کیک‌ و دسر‌ها، میان وعده و پیش غذاهای جذابی در منو‌ها وجود دارد که دل میهمانان را می‌برد و با توجه به این که در ظرف‌ها با تزئینات منحصر به فرد سرو می‌شود هر بیننده و علاقه به غذا را علاقه مند میند تا حتما از آنها تست کنند و جزء سفارشات خود داشته باشند. در ادامه به بررسی نرخ پیش غذاهای پرطرفدار پرداخته شده است.

قیمت سالاد سزار از ۱۶۰ هزار تومان تا ۲۵۰ تومان در نوسان است. این پیش غذا علاقه مندان بسیاری دارد و این سالاد در بیشتر میزها وجود دارد. یک پرس سیب زمینی سرخ شده بسته به ساده و ویژه بودن آن نرخی بین ۷۰ تا ۱۵۰ هزار تومان را دارد.

گرانی مواد اولیه بهانه برای گرانی

مغازه داران می‌گویند گرانی ۳ تا ۵ درصدی مواد اولیه تاثیر در نرخ منوها گذاشته است به طور مثال قهوه که وارداتی است تا ۵۰ درصد، و به دلیل حذف ارز ترجیحی، روغن تا ۴۰۰ درصد گران شد. علاوه بر آن اجاره‌ها افزایش یافته است و تقریبا ۲۰ درصد هزینه کافه‌ها پای اجاره می‌رود در کنار آن ۳ برابر شدن هزینه انرژی هم بی‌تاثیر نبوده است. با افزایش ۵۷ درصدی حقوق‌ها اگر قیمت‌ها بالا نمی‌رفت از پس هزینه‌ها برنمی آمیدم و مجبور به تعطیلی کافه‌ها می‌شدیم.

سخن پایانی

کافه داران در انتظار افراد در فصل پاییز هستند اما به نظر می‌رسد با این قیمت‌ها افراد زیادی نمی‌توانند تفریحات این‌چنینی داشته باشند و اینطور که مشخص است مردم دیگر تفریحی حتی برای نشستن و اختلاط کردن باهم ندارند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها