|
کدخبر: 266863

مزیت چراغ خیابانی ال ای دی نسبت به چراغ‌های خیابانی دیگر چیست؟

روشنایی معابر، پارک ها و تمامی فضاهای باز مساله ای اساسی است که با توجه به حجم روشنایی، انرژی زیادی را نیازمند است و همین موضوع باعث شده است که چراغ خیابانی ال ای دی با توجه به مصرف کم و طول عمر بالا اهمیت ویژه ای پیدا کند.

اما اگر بخواهیم دقیق­‌تر به این مساله بپردازیم که چرا دیگر چراغ‌های سنتی جوابگوی نیاز های ما در بحث نورپردازی خیابانی نیستند باید به چند مورد مهم دیگر بجز مصرف برق بالا و طول عمر کم این چراغ ها اشاره کنیم:

چراغ خیابانی - اکووات

 

  • فرسایش بی وقفه چراغ خیابانی نسل گذشته

چراغ های خیابانی قدیمی بعد از مدتی با تیره شدن قاب و دیفیوزر دچار افت نور می‌شوند مساله ای که در چراغ خیابانی ال ای دی وجود ندارد زیرا نور چراغ خیابانی ال ای دی، از پس لنزهای با کیفیتی می­تابد که تابش نور روی کیفیت عملکرد آن­ها تاثیری نخواهد گذاشت.

  • چراغ‌های خیابانی قدیمی شما را منتظر می­گذارند!

ساز و کار چراغ های خیابانی قدیمی به گونه ای است که باعث شده است سرعت روشن شدن در آنها بسیار پایین باشد (متوسط بین 8 تا 25 دقیقه) و این تازه در حالت ایده آل آب و هوایی است چرا که این زمان انتظار با توجه به دمای هوا ممکن است بسیار بیشتر شود. اما تکنولوژی چراغ خیابانی ال ای دی شما را منتظر نمی‌گذارد و بدون درنگ روشنایی محیط شما را فراهم می‌کنند.

 

  • در چراغ خیابانی ال ای دی از آلودگی نوری و اتلاف روشنایی خبری نیست.

چراغ های قدیمی درصد قابل توجهی از نور را هدر می‌‌دهند در حالی که چراغ های خیابانی ال ای دی به گونه ای طراحی شده اند که نور را تنها در محدوده هدف می‌تابانند و از اتلاف آن به سمت آسمان جلوگیری می‌کنند. امری که نه تنها فاکتور اثربخشی این نوع چراغ ها را بالا می‌برد بلکه به جهت کاهش آلودگی نوری برای حفظ محیط زیست امری حیاتی­است.

  • تاثیر خیرگی و امکان حادثه بر انتخاب چراغ خیابانی

چراغ های خیابانی قدیمی چشم را به منبع نور که تمام شدت نور در آنجا متمرکز شده خیره می‌کنند که این اتفاق باعث آسیب لحظه ای به چشم می‌شود، موضوعی که می‌تواند برای رانندگان خطر آفرین باشد. در چراغ­ خیابانی ال ای دی اما، این مشکل برطرف شده و لنزهای قرار گرفته در جلوی چیپ و منبع نوری، به گونه­ای عمل می­کنند که نور را در فضا و نه در یک نقطه پخش کنند.

  •  

    90 درصد حشره کمتر با چراغ خیابانی ال ای دی!

اشعه ماورا بنفشی که از چراغ های قدیمی ساطع می‌شود جدا از تاثیرات مخرب بر محیط زیست و سلامتی انسان باعث جذب حداکثری حشرات به این چراغ ها می‌شود. امری آزاردهنده که بر تجربه محیط تاثیری مستقیم دارد. این در حالیست که چراغ های ال ای دی در این زمینه آزمون خود را بسیار موفق پشت سر گذاشته‌اند و جذب حشرات در این نوع چراغ ها تا 90 درصد کمتر از چراغ های قدیمی است. پس اگر به دنبال دفع حشرات مضر از فضاهایی نظیر پارک و فضای سبز هستید، به خرید چراغ خیابانی ال ای دی فکر کنید.

 

از آنجایی که مهم‌­ترین وظیفه چراغ خیابانی، روشن کردن فضا در ساعات تاریکی است باید این وظیفه را طبق اصول و شیوه های مشخص پیش برد. که از جمله آنها می‌شود به رعایت فاکتور های درخشندگی، استفاده از شدت نور مناسب با توجه به نوع منطقه و جنس آسفالت به کار رفته،فاصله تیرگذاری مناسب برای رعایت یکنواختی نور و تنظیم ارتفاع برای جلوگیری از خیرگی و ... اشاره کرد.

اما یک چراغ خیابانی ال ای دی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

به طور کلی چراغ خیابانی ال ای دی از سه بخش تشکیل شده است:  چیپ، درایور و بدنه

  • چیپ ال ای دی

منبع روشنایی چراغ چیپ چراغ است که با توجه به فرآیند ساخت به دو نوع SMD  و COB تقسیم می‌شود که چراغ‌های SMD با توجه به نیاز به روشنایی گسترده در این نوع نورپردازی، انتخاب معقول تری هستند. چیپ‌ها قلب تپنده چراغ هستند و لزوم استفاده از چیپ های با کیفیت واضح و مشخص است.

  • درایور الکترونیکی

جدا از استاندارد هایی نظیر ضریب اعوجاج هارمونیک پایین(THD<10%) و ضریب توان بالا(PF>0.95) فاکتور مهمی که درایور ها را از یکدیگر متمایز می‌کند نداشتن فلیکر یا همان چشمک است که از خستگی چشم جلوگیری می‌کند و از اختلال در ضبط تصاویر محیطی توسط دوربین ها هم جلوگیری می‌کند.

  • بدنه چراغ خیابانی

چراغ خیابانی اکووات

ازآنجایی که در فضای باز، چراغ ها ممکن است تحت هر نوع شرایط آب و هوایی از باد و باران گرفته تا گرد و غبار و برف قرار بگیرند، یک بدنه ی با کیفیت از مهم ترین عوامل پایداری و طول عمر این چراغ ها می‌باشد. برای تعیین سطح محافظت چراغ‌ها در برابر این عوامل از مقیاسی به نام آی پی استفاده می‌شود.

بدنه ی یک چراغ خیابانی خوب دارای سطح محافظت IP65 و IP66 می‌باشد. 

منبع: www.ecowat.com

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها