|
کدخبر: 246492

قیمت گاز در قاره سبز رکورد زد

قیمت گاز در قاره اروپا به دنبال تنش بین روسیه و اوکراین به رکورد تاریخی ۲.۲ دلار برای هر متر مکعب گاز رسید.

زمستان امسال، قیمت گاز یکی از مهمترین دغدغه‌های کشورهای اروپایی به شمار می‌رفت. این دغدغه با تنش بین روسیه و اوکراین به اوج رسید و حالا قیمت گاز در قاره سبز رکورد تاریخی خود را شکسته است.

به گزارش بلومبرگ، قیمت نفت در اروپا به ۲ هزار و ۲۰۰ دلار در هر یک‌هزار متر مکعب رسید که بی‌سابقه است.

بر این اساس، هر متر مکعب گاز در اروپا معادل ۲.۲ دلار معامله شده است. با در نظر گرفتن قیمت ۲۵ هزار تومان برای هر دلار، هر متر مکعب گاز در اروپا قیمتی حدود ۵۵ هزار تومان در هر متر مکعب دارد. در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین قیمت گاز طبیعی در بازار اروپا امروز چهارشنبه (دوم مارس) ۶۰ درصد افزایش یافت.

این در شرایطی است که قیمت گاز در ایران برای مصرف کنندگان خانگی بر اساس میزان مصرف بین ۴۱۴ تومان تا چهار هزار و ۸۳۰ تومان در هر متر مکعب است. قیمت گاز برای صنایع نیز بین ۵۰۰ تا ۲ هزار تومان است و قیمت گاز خوراک پتروشیمی ها نیز که البته سر و صدای زیادی داشت، حدود پنج‌هزار تومان برآورد می‌شود.

کارشناسان دلیل اصلی افزایش قیمت گاز طبیعی در اروپا را آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین و تحریم‌های شدید علیه مسکو عنوان کرده اند.

هم اکنون کشورهای عضو اتحادیه اروپا حدود ۴۰ درصد از مصرف گاز طبیعی خود را از روسیه تامین می‌کنند. شرکت مشاوره بریتانیایی «وود مکنزی» در گزارشی تاکید کرد که اگر غرب تصمیم بگیرد عرضه گاز از روسیه مسدود شود، ذخایر گاز اروپا تا ۶ هفته دیگر تمام خواهد شد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر