|
کدخبر: 248936

رونق به بازار شب عید برمی گردد؟

فعالان صنفی امیدوار هستند که در روزهای منتهی به سال ۱۴۰۰ وضعیت فروش کالا بخصوص پوشاک به جهت تخفیف‌های ارائه شده بهبود بیشتری پیدا کند و مردم خریدهای خود را با خیال راحت انجام دهند.

بیش از دو سال از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و رفته رفته با بالا رفتن تعداد افراد واکسینه شده تا حد زیادی آسیب‌های جانی و مالی ناشی از کرونا فروکش کرده است. دیگر مثل دو سال قبل بازار شب عید، سوت و کور نیست و خیلی از مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشغول خرید کالاهای مورد نیازشان هستند.

برخلاف دو سال پیش خیابان‌ها، مراکز خرید، بازارچه‌ها و حتی بساط دستفروش‌ها شاهد مشتریانی است که مدت‌ها دست از خرید کشیده بودند. بی‌تردید واکسیناسیون سراسری باعث شده دیگر مردم هراس از ابتلا به کرونا نداشته باشند و این امر مانعی برای خرید شب عید نشود. در کنار این موضوع، تخفیف‌های سراسری هم کمک کرده تا مردم به خرید شب عید دلگرم‌تر شوند. بیش از ۲ هزار واحد صنفی(در تهران) بین ۵ تا ۲۰ درصد برای مشتریان خود تخفیف در نظر گرفتند و البته واحدهایی هم هستند که تخفیف‌های بیشتری قائل شده‌اند تا مشتریان بیشتری سراغ‌شان بیایند.

فعالان واحدهای صنفی می‌گویند که در نیمه دوم سال‌جاری با تزریق گسترده واکسن، اقبال مردم به خرید کالا بیشتر شده و همین امر منجر به بهبود وضعیت اقتصادی و مالی واحدهای صنفی شده است. البته جبران زیان نوروزهای ۹۹ و ۱۴۰۰، در مقطع کوتاه ممکن نیست اما سیگنال مثبت در بازار باعث شده که تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به آینده بازار خوش‌بین شوند.

 گزارش ۹ ماهه مرکز آمار هم نشان می‌دهد که وضعیت اقتصاد و بازار مطلوب‌تر شده است. بر اساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز یادشده، محصول ناخالص داخلی(GDP) به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در ۹ماهه سال ١٤٠٠ به رقم ٥٤٩٧ هزار میلیارد ریال با نفت و ٤٧٢٠ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت ٥٢٣١ هزار میلیارد ریال و بدون نفت ٤٥٤٦ هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ٥,١ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ٣,٨ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در ۹ماهه سال ١٤٠٠ دارد. نتایج مذکور حاکی از آن است که در ۹ماهه سال ١٤٠٠ رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی رشد منفی ٣,٩، گروه صنایع و معادن ٧,١ درصد شامل استخراج نفت خام و گاز‌طبیعی ١٣,٤، سایر معادن منفی ٢,٥، صنعت ٣,٤، انرژی ٥,١ و ساختمان ٦,٣ درصد و گروه خدمات ٥,١ درصد نسبت به ۹ماهه سال ١٣٩٩، رشد داشته است.

فعالان صنفی امیدوار هستند که در روزهای منتهی به سال ۱۴۰۰ وضعیت فروش کالا بخصوص پوشاک به جهت تخفیف‌های ارائه شده بهبود بیشتری پیدا کند و مردم خریدهای خود را با خیال راحت انجام دهند.

بازار خالی از مشتری نیست

سعید ممبینی؛ رئیس اتاق اصناف ایران درباره وضعیت فعلی بازار به «ایران» گفت: «واکسیناسیون عمومی دولت سیزدهم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی اصناف و مردم باعث شده است که این روزها، بازار خالی از مشتری نباشد، در دو نوروز گذشته بخصوص نوروز ۹۹، اصناف با چالش جدی مواجه شدند و حتی خیلی از آنها به سمت تعطیلی رفتند.»

او ادامه داد: «از ابتدای بهمن ماه تا ۲۰ فروردین ماه، طرح جشنواره فروش فوق‌العاده کالاها آغاز شده است و این امر کمک می‌کند که واحدهای صنفی بتوانند در روزهای اوج خرید مردم، کالاها را با تخفیف عرضه کنند. تولیدکنندگان نیز که طی سال‌های اخیر آسیب‌های جدی دیدند در تلاش هستند که قیمت تمام شده کالاهای خود را کاهش دهند تا چرخه تولید تا مصرف‌کننده راحت‌تر بچرخد و مردم کالاها را با قیمت مناسب خریداری کنند.»

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: «تمام سعی واحدهای صنفی بر این است که کالاها را با کمترین سود به مردم بفروشند تا کسب و کارشان مانند سال‌های قبل از کرونا رونق بگیرد.»

اصناف به‌واسطه شیوع ویروس کرونا، بین ۲۵۰ تا ۲۸۰ هزار میلیارد تومان ضرر و زیان دیدند و این عددی نیست که بتوان به‌راحتی جبران کرد. لذا به توصیه کارشناسان برای جبران زیان‌های وارده باید سازوکاری تعریف شود که قیمت نهایی کالاها کاهش پیدا کند تا مردم با توجه به درآمد و وسع مالی که دارند بتوانند میزان خرید‌های خود را افزایش دهند که البته چنین امری وابسته به تأمین مواد اولیه ارزان‌قیمت است.

افزایش فروش پوشاک

ابوالقاسم شیرازی؛ رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک درخصوص وضعیت فروش کالا به «ایران»، گفت: «اگر بخواهیم با نوروز دو سال پیش مقایسه کنیم، وضعیت فروش پوشاک بهتر شده است؛ در گذشته به دلیل آنکه واکسیناسیون سراسری اتفاق نیفتاده بود خیلی از مردم از ورود به بازار امتناع می‌کردند؛ ولی اکنون خیلی از مردم سه دوز واکسن زدند و همین ایمنی کمک می‌کند که خیال‌شان برای ورود به بازار و خرید کالا راحت باشد.»

او ادامه داد: «امیدوار هستیم که طی روزها و ماه‌های آتی وضعیت فروش کالا بخصوص در صنف پوشاک بهتر شود و از تمام واحدهای صنفی می‌خواهیم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا مردم دغدغه‌ای نداشته باشند.»

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک پیش از این نیز گفته بود که بیش از ۴۵۰ فروشگاه در جشنواره خرید لباس خوب و مناسب مشارکت داشتند و قصد داریم تا عید نوروز هزار فروشگاه را در تهران و شهرستان‌ها در این جشنواره فعال کنیم. «جشنواره خرید لباس خوب و مناسب» در راستای طرح خرید شفاف از دهم اسفند ماه ۱۴۰۰ تا بیستم فروردین ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

امیدوار به فروش بهتر هستیم

رسول شجری؛ رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز نیز به «ایران» گفت: «امسال شرایط فروش نسبت به نوروز سال‌های گذشته مطلوب‌تر شده است و به‌طور قطع با جشنواره فروشی که تا ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت، وضعیت فروش بهتر و بیشتر خواهد شد.»

او ادامه داد: «واحدهای صنفی و تولیدی طی دو سال گذشته وضعیت بسیار سختی داشتند و برخی از آنها مجبور شدند که واحد صنفی خود را تعطیل کنند، لذا با سیگنال‌های مثبتی که از بازار شاهد هستیم، به نظر می‌رسد که وضعیت فروش کالا، نسبت به گذشته بهتر شود.»

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز با تأکید بر اینکه طی مدت شیوع ویروس کرونا سعی کردیم که فشار مالی به مردم حداقلی باشد، تصریح کرد: «واحدهای صنفی تمام سعی خود را می‌کنند که مردم خرید مطمئن و مناسب داشته باشند.»

واکسیناسیون منجر به رونق بازار شد

حسین طاهرمحمدی؛ دبیر هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران نیز در گفت‌و‌گو کوتاهی که با «ایران» داشت، گفت: «وضعیت بازار و اصناف نسبت به دو نوروز ۹۹ و ۱۴۰۰ بهتر شده است و مردم این روزها برای خرید، اقدام می‌کنند. یکی از مهم‌ترین عوامل، واکسیناسیون سراسری و وارد نشدن به پیک‌های سنگین کرونا است. در گذشته به شدت واحدهای صنفی آسیب مالی دیدند و در این میان حمایت‌های خاص و قابل توجهی هم از آنها نشد.»

او افزود: «اگر مردم و واحدهای صنفی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، مشکلات در این حوزه به حداقل می‌رسد و مردم از رفتن به بازار و خرید هراس نخواهند داشت. لذا از تمام واحدهای صنفی هم خواسته شده تا پروتکل‌های ابلاغی را رعایت کنند. ما به آینده خوش‌بین هستیم و امیدواریم دولت سیزدهم به سمتی حرکت کند که با کاهش قیمت مواد اولیه، قیمت نهایی کالاها کاهش پیدا کند تا هم مردم و هم اصناف با شرایط بهتری خرید و فروش داشته باشند.»

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها