|
کدخبر: 246793

عایق الاستومری؛ ویژگی‌ها، انواع، قیمت

اصناف عایق الاستومری؛ ویژگی‌ها، انواع، قیمت

همواره جلوگیری از اتلاف انرژی و همچنین صرفه‌جویی در مصرف انرژی و منابع طبیعی و کاهش گازهای گلخانه‌ای یکی از مهمترین چالش‌های اساسی جهان بوده است. این چالش تا حد زیادی با استفاده از عایق الاستومری، عایق الیاف معدنی و... در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی بهبود یافته است و امروزه کشورها برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های مالی آن را در اولویت کارهای خود قرار داده‌اند.

به طور کلی عایق به موادی اطلاق می‌گردد، که جریان انرژی یا برخی مواد را در یک بخش کنترل و از نفوذ آن به بخش‌های مطلوب جلوگیری و یا آن را به حداقل می‌رساند. از آنجایی که هدف اصلی عایق کاری، کاهش انتقال حرارت است. عایق‌ها باید خواص مطلوبی در کاهش نرخ انتقال حرارت به طرق هدایت، همرفت و تابش داشته باشند، که این کار توسط عایق الاستومری سلول بسته انعطاف‌پذیر به خوبی انجام می‌شود.

از این عایق‌ها در موارد مختلفی از قبیل پوشش انتقال‌دهنده آب داغ خانگی تا تجهیزات اصلی مکانیکی ساختمانی نظیر کولرهای آبی، چیلرها و تجهیزات انتقال هوا استفاده می‌شود.در ادامه به بررسی، انواع، ویژگی و کاربرد‌های‌ این مدل از عایق‌ها می‌پردازیم.

عایق الاستومری چگونه به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند؟

عایق سلول بسته انعطاف پذیر در جلوگیری از تراکم و اتلاف انرژی (انتقال حرارت) در کاربردهای تبرید، تهویه مطبوع و آب سرد بسیار موفق عمل کرده‌اند. آنها همچنین در سازنده تجهیزات اصلی (OEM) مانند کولرهای آبی، چیلرها و تجهیزات حمل و نقل هوا استفاده می‌شوند. از دیگر مزیت‌‌های آن علاوه‌بر صرفه‌جویی در انرژی و منابع طبیعی، کاهش گازهای گلخانه‌ای است.

مواد عایق سلول بسته انعطاف‌پذیر به دو دسته الاستومری و پلی الفین تقسیم می‌شوند. این محصول به عنوان یک عایق سلول بسته انعطاف‌پذیر به منظور عایق حرارتی برودتی و صوتی تولید می‌شود و جز بهترین عایق‌ها است.

عایق

محصولات عایق الاستومری برای جلوگیری از تراکم در کاربردهای تبرید و گرمایش، تهویه مطبوع (HVAC) استفاده می‌شوند. می توان از آن در لوله‌کشی (آب سرد و گرم)، عایق کانال و سیستم‌های گرمایش آب گرم نیز بهره برد.

این محصولات نسبت به مواد پلی الفین در دمای ۷۵ درجه فارنهایت انعطاف پذیرتر هستند. این مسئله انعطاف‌پذیری دو مفهوم کاربردی دارد: اول برای کاربردهای کشویی و دوم، در تنش‌های ایجاد شده بر درزهای محصول در کاربردهایی که تغییرات زیادی دمایی از گرما به سرما دارد می‌توانند باعث انبساط و انقباض عایق تا ده درصد شوند.

عایق‌های الاستومری شامل عایق الاستومری رولی و عایق الاستومری لوله‌ای هستند، در ادامه با این عایق‌های الاستومری بیشتر آشنا شویم.

عایق الاستومری؛ از ویژگی‌ها تا کاربرد

ویژگی‌ها عایق رولی

این عایق با توجه به ماهیت خود یک عایق سلول بسته انعطاف‌پذیر است که به عنوان یک عایق حرارتی و برودتی در صنایع مختلف استفاده گسترده دارد. ماهیت سلول بسته بودن این عایق مانع از اتلاف حرارت شده و از تجمع رطوبت که منجر به ایجاد کپک و قارچ می‌گرددجلوگیری می‌کند.

این عایق، جایگزین بسیار مناسبی برای عایق های قدیمی همانند پشم شیشه محسوب می‌گردد، چراکه علارغم ویژگی های منحصر به فرد خود، بدلیل راحتی نصب، تنوع در ضخامت و قابلیت بکارگیری در فضاهای داخلی و خارجی، طیف عملکردی بسیار وسیعی را فراهم نموده است.

کاربردها عایق رولی

عایق‌بندی نقش مهمی در خانه‌ها و ساختمان‌ها دارد و بهینه‌سازی مصرف انرژی از طریق استفاده از این محصولات برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های مالی، می‌توانید یکی از بهترین‌ راه‌های پیش‌رو باشد. از این رو با توجه به طیف گسترده کاربر د این محصولات عمده‌ استفاده‌ آن‌ها در بخش‌های زیر است:

  • خطوط لوله سرد و گرم
  • کانال‌های تهویه مطبوع
  • سیستم‌های تبردی
  • سیستم‌های گرمایشی
  • مخازن

انواع عایق الاستومری رولی

  • عایق الاستومری رولی ساده
  • عایق الاستومری رولی ساده پشت چسبدار
  • عایق الاستومری رولی پشت چسب‌دار با روکش آلومینیوم
  • عایق الاستومری رولی با روکش پروتکت بلک
  • عایق الاستومری صوتی ساده و موجدار

ویژگی‌های عایق لوله‌ای

وزن کم و انعطاف‌پذیری بالا عایق‌ الاستومری لوله‌ای از ویژگی‌های بارز این محصول است. این محصول ضریب انتقال حرارت پایینی که نقش مهمی در بهینه‌سازی انرژی ایفا می‌کند. علاوه ‌بر این قیمت مناسب نسبت به کاربرد این عایق، باعث می‌شود تا موجب صرفه‌جویی درهزینه‌های نیز گردد، و عملیات نصب آن براحتی صورت می‌گیرد.

 عایق الاستومری مقاومت بالایی در برابر نفوذ رطوبت و بخار، خوردگی، رشد قارچ و کپک ، آتش، روغن و مواد شیمیایی داشته و بدون HCFC¡ HFC¡ CFC و گرد و غبار و الیاف می‌باشد.ضمنا هیچ گونه حساسیت پوستی و تنفسی برای کاربر یا نصاب ایجاد نمی‌کند. نگهداری و نظافت آسان از دیگر مزایای این دسته از عایق‌های الاستومری به شمار می‌رود.

عایق۲

کاربردها عایق لوله‌ای

عایق‌بندی نقش مهمی در خانه‌ها و ساختمان‌ها دارد و بهینه‌سازی مصرف انرژی از طریق استفاده از عایق الاستومری برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های مالی، می‌توانید یکی از بهترین‌ راه‌های پیش‌رو باشد. از این رو با توجه به طیف گسترده کاربرد این محصولات عمده‌ استفاده‌ آن‌ها در بخش‌های زیر است:

  • خطوط لوله سرد و گرم
  • سیستم‌های تبردی
  • سیستم‌های گرمایشی
  • لوله‌های مخازن داخلی و خارجی

انواع عایق لوله‌ای

  •  عایق الاستومری لوله‌ای ساده
  •  عایق الاستومری لوله‌ای با روکش آلومینیوم
  • عایق الاستومری لوله‌ای با روکش پروتکت بلک و سیلور

چگونه عایق الاستومری با قیمت مناسب بخریم؟

با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد این محصولات،به جرائت می‌توان گفت که از قیمت بسیار مناسبی برخوردار هستند. به طور کلی قیمت این محصولات با توجه به نوع، متراژ، ضخامت و... مشخص می‌شود.

یکی از راه‌های اصلی در خرید این محصولات مراجعه به فروشگاه‌های معتبر و مشاوره است. در واقع گستردگی استفاده از این محصول باعث شده است تا تفاوت قیمت زیادی را شاهد باشیم، اما دقت کنید قیمت عایق الاستومری بی کیفیت بسیار پایین تر از قیمت با کیفیت و با دوام است، پس در انتخاب عایق مناسب دقت کنید، زیرا یک عایق بی‌کیفت و ارزان نه نتها به شما در صرفه‌جوی هزینه‌ها کمک نمی‌کند بلکه به مرور زمان باعث ایجاد خرابی شده و هزینه‌های جانبی زیادی را برای شما به وجود می‌آورد. با خرید یک نمونه با کیفت از عایق‌ الاستومری، متوجه خواهید شد که به مرور زمان به میزان قابل توجهی در هزینه‌های خود صرفه‌جوی کرده‌اید، و خریدی اقتصادی خواهید داشت.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها