|
کدخبر: 236228

۵ گام برتر برای کاهش مصرف انرژی

انرژی ۵ گام برتر برای کاهش مصرف انرژی

راه‌های متعددی برای کاهش مصرف انرژی در خانه وجود دارد که این راهکارها از ایجاد تغییرات رفتاری ساده تا بهبودهای گسترده در خانه متفاوت هستند. برای صرفه‌جویی در انرژی نه‌تنها باعث کاهش قبض آب و برق می‌شود، بلکه به حفاظت از محیط زیست نیز کمک بسیار زیادی می‌کند. در ادامه با ۵ گام برتر برای کاهش مصرف انرژی آشنا می‌شوید که با انجام آن‌ها نه‌تنها می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید، بلکه می‌توانید به محیط زیست نیز کمک زیادی کنید. بنابراین، اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توانید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید در ادامه با ما همراه باشید.

  1. رفتارهای روزمره خود را تنظیم کنید

برای کاهش مصرف انرژی در خانه لزوما نیازی به اینکه از خانه خارج شوید و محصولات کم‌مصرف بخرید ندارید. شما تنها می‌توانید با خاموش کردن چراغ‌ها یا لوازم‌خانگی در زمانی که به آن‌ها نیازی ندارید، در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید. برای مثال، وقتی تلویزیون تماشا نمی‌کنید آن را خاموش کنید.

بااین‌حال، اگر تلویزیون خانه را هنوز تهیه نکرده‌اید لازم است بدانید تلویزیون های جدید برند هایسنس یکی از تلویزیون‌هایی است که خرید آن می‌تواند مقرون‌به‌صرفه باشد. این تلویزیون led ۴k از کیفیت بالا و امکانات متنوعی برخوردار است و در سایزهایی ازجمله سایز ۵۵ اینچ عرضه می‌شود. این تلویزیون را می‌توانید با قیمت مناسب خریداری کنید اما قبل از آن قیمت روز دستگاه را بررسی کنید.

همچنین، برخی از کارها را می‌توانید به‌صورت دستی انجام دهید و برای انجام آن‌ها از ماشین لباسشویی استفاده نکنید. برای مثال، می‌توانید برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی به‌جای اینکه برای خشک کردن لباس‌ها از خشک‌کن استفاده کنید، آن‌ها را در معرض جریان هوا قرار دهید.

تغییرات رفتاری روزمره‌ای که می‌توانند در مصرف انرژی بسیار موثر باشند شامل کاهش گرمای ترموستات در زمستان و استفاده کمتر از کولرگازی یا آبی در تابستان است. تقریبا نیمی از قبض انرژی مربوط به وسایل گرمایشی و سرمایشی است.

بنابراین، کاهش در شدت و دفعات استفاده از وسایل گرمایشی و سرمایشی می‌توانید بیشترین تاثیر را در کاهش مصرف انرژی داشته باشد. از سوی دیگر، با استفاده از ابزارهایی می‌توانید متوجه شوید که بیشتر برق خانه شما از چه طریق مصرف می‌شود و کدام لوازم برقی، بیشترین مصرف روزانه را دارند.

  1. از ترموستات هوشمند یا قابل‌برنامه‌ریزی استفاده کنید

دما

ترموستات قابل‌برنامه‌ریزی را می‌توان به‌گونه‌ای تنظیم کرد که در زمان‌هایی که در خواب هستید یا در خانه نیستید، گرمایش یا سرمایش وسایل گرمایشی یا سرمایشی به‌صورت خودکار کاهش پیدا کنند یا به‌طورکلی قطع شوند. وقتی ترموستات هوشمند را برای وسایل سرمایشی یا گرمایشی خود نصب می‌کنید مصرف انرژی بیهوده را کاهش می‌دهید یا حذف می‌کنید.

ترموستات‌های هوشمند در مدل‌های مختلفی وجود دارند که هر یک از این مدل‌ها می‌توانند متناسب با برنامه‌های روزانه و هفتگی شما تنظیم شوند. از سوی دیگر، برخی از این مدل‌ها دارای نشانگر تعویض فیلتر هوا یا مشکلات سیستم HVAC هستند که درنتیجه باعث می‌شوند کارایی سیستم سرمایشی و گرمایشی خانه بهبود پیدا کند.

  1. لوازم برقی کم‌مصرف بخرید

به‌طور میانگین، تقریبا ۱۳ درصد از کل انرژی مصرفی در خانه توسط لوازم‌خانگی مصرف می‌شوند. بنابراین، در هنگام خرید لوازم‌خانگی مهم است که به دو عدد توجه کنید. این اعداد شامل قیمت دستگاه و هزینه کارکرد سالیانه آن‌هاست. اگرچه لوازم برقی کم‌مصرف و کارآمد معمولا قیمت بالاتری دارند اما هزینه کارکرد سالیانه آن‌ها معمولا نه تا ۲۵ درصد کمتر از مدل‌های معمولی است.

وقتی می‌خواهید وسیله‌ای برقی بخرید توجه کنید که وسیله موردنظر شما دارای برچسب ستاره انرژی (Energy Star) باشد. این برچسب نشان می‌دهد که وسیله برقی در مقایسه با وسایل برقی استاندارد، بسیار کم‌مصرف‌تر است. برای مثال، ماشین لباسشویی‌هایی که دارای برچسب ستاره انرژی هستند در مقایسه با ماشین لباسشویی‌های معمولی، ۲۵ درصد برق کمتر و ۴۵ درصد آب کمتر مصرف می‌کنند. اگر علاقمند هستید مفاهیم برچسب انرژی کالاهای مختلف را درک کنید این مقاله را مطالعه کنید.

یخچال دیپوینت یکی از یخچال‌های کم‌مصرف در بازار است که می‌توانید آن را با قیمت مناسب از نمایندگی یخچال و فریزر دیپوینت خریداری کنید. یخچال‌های این برند، بزرگ، جادار و دارای یخساز هستند و همچنین، در مدل‌های دوقلو نیز به فروش می‌رسند.

  1. هزینه‌های گرمایش آب را کاهش دهید

گرمایش آب، سهم زیادی از مصرف انرژی خانه را به خود اختصاص می‌دهد. برای کاهش هزینه‌های گرمایش آب، علاوه بر خرید آبگرمکن کم‌مصرف، راه‌های دیگری نیز وجود دارد. از میان این روش‌ها می‌توان به مصرف آب گرم، کم کردن ترموستات آبگرمکن و عایق‌بندی آبگرمکن و ۲ متر اول لوله آب سرد و آب گرم اشاره کرد. اگر می‌خواهید آبگرمکن خود را با آبگرمکنی کم‌مصرف جایگزین کنید لازم است دو عامل را در این مورد در نظر بگیرید.

لازم است نوع آبگرمکنی که نیاز شما را برآورده می‌کند و همچنین نوع سوخت آن را در نظر بگیرید. برای مثال، آبگرمکن‌های بدون مخزن در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند اما این آبگرمکن‌ها برای خانواده‌های پرجمعیت انتخاب مناسبی نیستند، زیرا این آبگرمکن‌ها نمی‌توانند استفاده همزمان از آب گرم را مدیریت کنند. از سوی دیگر، آبگرمکن‌های کم‌مصرف می‌توانند بین هشت تا ۳۰۰ درصد انرژی کمتری نسبت به آبگرمکن‌های دارای امکان ذخیره‌سازی عادی مصرف کنند.

  1. خانه خود را عایق‌بندی کنید

کسب-کار

عایق‌کاری در و پنجره‌ها راه بسیار موثری در کاهش هزینه‌های گرمایش و سرمایش خانه است. رایج‌ترین نواحی‌ای که موجب ورود هوا به خانه می‌شوند دریچه‌ها، درها و پنجره‌ها هستند. بنابراین، برای جلوگیری از ورود هوا به خانه از این مجراها مهم است اطمینان حاصل کنید که هیچ شکاف یا روزنه‌ای میان دیوار و دریچه، پنجره یا چارچوب در وجود ندارد.

برای اینکه این مجراها را ببندید می‌توانید از عایق‌کاری یا عایق‌بندی استفاده کنید. این روش‌ها باعث می‌شوند که در کمتر از یک سال، بازگشت سرمایه اتفاق بیفتد. نشت هوا می‌تواند از طریق سوراخ‌های دیوار، کف و سقف به دلیل لوله‌کشی، کانال‌کشی یا سیم‌کشی برق نیز ایجاد شود. بنابراین، به‌منظور کاهش مصرف انرژی مهم است که برای عایق‌بندی منافذ اقدام کنید.

درنهایت، کاهش مصرف انرژی دلایل مهم و متعددی دارد. این امر نه‌تنها باعث می‌شود در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید، بلکه موجب می‌شود ارزش دارایی‌های خود را افزایش دهید و از سوی دیگر، از محیط زیست نیز محافظت کنید. این مزایا می‌توانند انگیزه شما را برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی افزایش دهند. به این منظور می‌توانید از راهکارهایی استفاده کنید که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شد.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر