|
کدخبر: 186050

این ساختمان ها انرژی را کمتر می‌خورند!

خلیل محبت‌ خواه_ مدیر کل راهسازی و شهرسازی استان تهران

ساختمان انرژی صفر به ساختمان‌ هایی گفته می‌ شود که با توجه به اقلیم منطقه، امنیت حامل‌ های انرژی و رشد مصرف انرژی از تمام انرژی‌ هایی که در طبیعت وجود دارد استفاده شود تا بتوان این موارد را در بستر ساخت‌ و ساز اعمال کرد و اتلاف انرژی را به صفر رساند. ایران ازجمله کشورهایی است که در زمینه انرژی‌ های پاکی همچون آب و باد ظرفیت این را دارد که اقدامات لازم جهت مصرف بهینه انرژی و کاهش حداقلی انرژی در تمام ساخت‌ و سازها را مورد استفاده قرار دهد. در واقع مصرف سالیانه انرژی در این نوع ساختمان‌ ها صفر است و آلاینده‌ های کربنی تولید نمی‌ کنند.

خلیل_محبت‌خواه

در دنیای امروز با توجه به محدود بودن منابع سوخت فسیلی ساختمان‌ ها، صنایع و دیگر ارگان‌ ها به سمت استفاده از سایر انرژی‌ های موجود در زمین مانند انرژی خورشیدی، بادی، زیست انرژی و آبی حرکت کرده‌ اند. ساختمان‌ های قدیمی که از انرژی سوخت فسیلی استفاده می‌ کنند، تولیدکننده‌ های مهم گازهای گلخانه‌ ای محسوب می‌ شوند. در واقع نحوه مصرف انرژی ساختمان‌ های انرژی صفر به عنوان یک راهکار برای کاهش آلایندگی کربن و وابستگی به سوخت‌ های فسیلی در نظر گرفته شده است، هرچند که در حال‌ حاضر ساختمان‌ های انرژی صفر در کشورهای توسعه یافته غیر متداول است اما با توجه به اهمیت موضوع انرژی روز به‌ روز ضرورت این نوع ساختمان‌ ها دو چندان می‌ شود.

یکی از مواردی که باید در خصوص ساختمان‌ های انرژی صفر در نظر گرفت رعایت استانداردهای لازم و تمام موارد مقررات ملی ساختمان است، اینکه مصالح مصرفی باید دارای گواهینامه فنی و استاندارد باشند و افرادی که در ساختمان‌سازی نقش دارند باید گواهی‌های مهارت فنی لازم را نیز اخذ کرده باشند. درحال‌حاضر این موارد تا حدودی انجام شده و شاهد مصالح ساختمانی استاندارد و به کاری گیری آنها در ساختمان‌سازی و همچنین فعالیت افراد با مهارت فنی در عرصه ساخت‌ و سازها هستیم.

پروژه ساخت ساختمان‌ های صفر انرژی در کشور آغاز شده و یکی از این نوع ساختمان‌ ها در شهر جدید هشتگرد در حال ساخت است که تمام موارد و اصول لازم انرژی صفر در آن رعایت شده است. گفتنی است که این نوع ساختمان‌ ها از نظر قیمتی با دیگر انواع مسکن متفاوت خواهد داشت. در این خصوص یک سرمایه‌ گذاری در حال شکل گرفتن است، به عبارت بهتر هزینه انرژی که بعد از ساخت‌ و ساز محاسبه می‌ شود و به صورت تصاعدی نیز افزایش می‌ یابد با یک سرمایه اندک اولیه می‌ توان هزینه انرژی را حذف کرد و به قیمت هر متر مربع ساختمان اضافه کرد.

نوع مصالح مصرفی در ساختمان‌ های صفر انرژی تفاوتی با دیگر ساختمان‌ ها ندارد و در واقع تمام مصالح مرغوب و با کیفیت ایرانی است، چراکه باید مطابق با اقلیم منطقه و کشور ساخت‌ و ساز صورت گیرد. اما تنها ویژگی که این نوع مصالح دارند این است که اصول و مقررات ملی ساختمان به عنوان مثال عایق‌ های مصرفی، ایزوله بودن ساختمان، جهت و نورگیری ساختمان و جهت وزش باد تمام مواردی هستند که به هنگام انتخاب مصالح و آغاز ساخت باید به آنها توجه کرد و مورد مطالعه قرار گیرد تا با توجه به ویژگی‌ های منطقه بتوان کل انرژی را ذخیره کرد.

باید تمام ساختمان‌ های عمرانی و غیر عمرانی که توسط دولت و بخش خصوصی ساخته می‌ شود تحت نظارت دقیق قرار گیرند و تمام مقررات به خصوص در ساختمان‌ هایی که به صورت شخصی ساخته می‌شوند باید رعایت شود. توصیه‌ ای که همواره در رابطه به ساختمان‌ سازی به ویژه در استان تهران می‌ شود استفاده از مجریان ذی صلاح است که باید طبق شیوه‌نامه و آیین‌نامه‌های ابلاغ شده در جریان صفر تا ۱۰۰ ساختمان باشند و نظارت کافی را اعمال کنند. در صورتی که این اتفاق بیفتد و زنجیره کامل شود در ذخیره انرژی و به روز رسانی و بهینه کردن ساختمان‌ ها قطعا گام مثبتی برداشته خواهد شد.

 

نویسنده: خلیل محبت‌ خواه

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها