|
کدخبر: 234490

دلایل افزایش ۱۰ درصدی قیمت برنج

در شرایطی که انواع برنج در‌ ماه‌های گذشته چندبار با افزایش قیمت مواجه شده بود، در هفته اخیر نیز بار دیگر نرخ این محصول در سطح خرده‌فروشی‌ها افزایش داشته است. موضوعی که رئیس اتحادیه شالیکوبی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داران مازندران نیز آن را تایید و در مورد دلایل آن توضیحاتی ارائه داده است.

اصناف دلایل افزایش ۱۰ درصدی قیمت برنج

تقی جعفریان با اشاره به افزایش۱۰‌درصدی قیمت برنج ایرانی نسبت به هفته پیش، گفت: «افزایش نرخ برنج داخلی همچنان ادامه دارد و روند صعودی نرخ این محصول در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که گذشت متوقف نشد. طارم و هاشمی کیلویی ۷۲هزار تومان، کشت دوم کیلویی ۷۵‌هزار تومان، کشت اول کیلویی ۷۰‌هزار تومان، فجر کیلویی ۵۵ هزار تومان، شیرودی کیلویی ۴۵هزار تومان و برنج ندا کیلویی ۴۰‌هزار تومان است. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

باید این نکته را در نظر داشته باشید که این نرخ‌ها مربوط به بنکداری مازندران است و سود واحدهای صنفی در نظر گرفته نشده است.‌»

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا ترمز افزایش قیمت برنج کشیده خواهد شد یا با نزدیک‌شدن به ماه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پایان سال بازهم شاهد افزایش نرخ برنج خواهیم بود؟ افزود: «به‌نظر من قیمت برنج دیگر کشش افزایش بیش از این را ندارد. در حال‌حاضر بالای ۸۰‌درصد از محصول از دست تولیدکنندگان و کشاورزان خارج شده است و در انبارها دپو شده است.‌»

به گفته این فعال اقتصادی، دلال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و صاحبان برخی فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بزرگ بعد از پایان فصل برداشت برنج و اول محصول، آن را از کشاورزان خریداری و در انبارهای خود دپو کردند. هم‌اکنون کنترل بازار در دست این افراد است و آنها به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌صورت قطره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چکانی برنج را در بازار عرضه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند به همین دلیل روزانه قیمت برنج ایرانی بالا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود.

جعفریان حباب قیمت برنج را ۲۰‌درصد عنوان کرد و افزود: «این نکته را در‌نظر داشته باشید که کشاورزان از این افزایش نرخ منتفع نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. بسیاری از کشاورزان راضی بودند که محصول خود را ۳۰‌درصد کمتر از نرخ تعیین‌شده بفروش برسانند، پس دوباره بر این نکته تاکید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنم که واسطه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و صاحبان فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بزرگ این شرایط را ایجاد کرده‌اند و کشاورزان دخالتی ندارند.‌»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ورود دولت به بازار برنج می‌تواند قیمت‌ها را در بازار کنترل کند؟ افزود: «ورود دولت به بازار برنج تشویش این بازار را بیشتر خواهد کرد. در سال‌های گذشته زمانی‌که نرخ برنج داخلی افزایش پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد دولت برنج خارجی را در بازار عرضه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد و همین مساله باعث شکسته‌شدن نرخ برنج داخلی می‌شد. این سیاست نیز امسال اعمال شد اما نتیجه نگرفت و همچنان شاهد افزایش نرخ برنج ایرانی در بازار هستیم.‌»

پیشنهاد راه‌اندازی سازمان برنج

در همین حال مهدی سعادتی نماینده مردم بابل در مجلس، مازندران را قطب تولید برنج دانست و پیشنهاد راه‌اندازی سازمان برنج را به دولت داده است.

با اشاره به عقب‌ماندگی‌های این استان شمالی گفت: «در حال‌حاضر سه‌درصد از درآمد نفت به استان‌‌هایی که دارای درآمد نفتی هستند داده می‌شود و لازم است این منابع به چهار‌درصد افزایش یاید تا یک‌درصد به استان‌های شمالی داده شود.‌» وی همچنین با اشاره به اینکه مازندران قطب تولید برنج به‌شمار می‌رود، راه‌اندازی سازمان برنج را ضروری دانست و گفت: «راه‌اندازی این سازمان در حمایت از تولید داخلی تاثیر بسزایی دارد.‌»

قیمت‌های خرده‌فروشی

انواع برنج ایرانی و خارجی در خرده‌فروشی‌ها نیز با این قیمت‌ها به فروش می‌رسند. هاشمی ۵۷‌هزار، طارم اصل ۵۶‌هزار، دم‌سیاه ۵۶ هزار، ایرانی پردیس ۵۴ هزار، گلستان ۶۹هزار، شیرودی ۴۰‌هزار، رمضانی ۴۵‌‌هزار، هندی دانه‌بلند ۳۲‌هزار و تایلندی با برند بره‌نشان ۱۶‌هزار تومان فروخته می‌شود.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر