|
کدخبر: 232487

حداکثر قیمت هر کیلو زعفران در بازار

زعفران محصول استراتژیک کشاورزی ایران است و به حدود ۶۰ کشور جهان صادر می‌شود. اما این محصول جدا از اهمیت صادراتی خود، بازارهای گسترده مصرف داخلی نیز دارد.

اصناف حداکثر قیمت هر کیلو زعفران در بازار

این درحالی است که بنا به گفته خرده‌فروشان، فروش زعفران به‌ویژه در ماه‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت و پایین آمدن توان خرید، با کاهش مواجه شده است. به این ترتیب مصرف‌کننده نسبت به قبل کمتر خرید می‌کند. از سوی دیگر فعالان فروش این بازار قرار دارند که می‌گویند هزینه‌های تولید افزایش یافته در حالی که قیمت تعیین شده برای زعفران از سوی دولت مدتی است تغییری نکرده و این مهم انگیزه کشاورزان را برای تولید آن کاهش داده است.

غلامرضا میری، نایب‌رئیس شورای ملی زعفران  گفت: «قیمت کنونی زعفران نسبت به هفته اخیر تغییری نداشته است و بازار همچنان در رکود به سر می‌‌برد.»

وی حداقل قیمت هر کیلو زعفران در عمده‌فروشی را ۲۲میلیون تومان و حداکثرآن را ۳۸ میلیون تومان اعلام کرد و ادامه داد: «‌آمار‌‌ها نشان می‌دهد در ابتدای مهر قبل از فصل برداشت حداقل قیمت هر کیلو زعفران ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر ۱۶ میلیون تومان بوده است. قیمت کنونی هر مثقال زعفران دسته ۱۴۰ هزار تومان، زعفران سرگل ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزار تومان و نگین ۲۰۰ هزار تومان است.» طبق آمار‌‌های اعلامی مسوولان وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته ۵۰۰ تن تولید زعفران داشتیم که امسال شورای ملی زعفران طبق اظهارات کشاورزان اعلام کرده تولید به سبب شرایط خشکسالی ۵۰ درصد افت داشته است.

بنابر آمار گمرک صادرات زعفران در آبان نسبت به سال قبل ناشی از نوسان قیمت محصول ۲۴ درصد کاهش یافته است، اما برآورد‌‌ها حاکی از آن است که در ماه‌های آتی رشد صادرات ادامه می‌یابد. بررسی‌‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد قیمت هر مثقال زعفران در مهرماه ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان بود، در حالی که هم‌اکنون هر مثقال زعفران در بازار حداقل ۱۷۰ هزار تومان است.

در ادامه قیمت دقیق‌تر فروش زعفران در خرده‌فروشی‌ها را مشاهده می‌کنید: «‌زعفران ۵/ ۰ گرمی پاکتی راونگ ۲۵ هزار و ۵۰۰، زعفران۵/ ۰ گرمی سرگل درجه یک تسنیم ۳۶ هزار، زعفران یک گرمی نگین مهسان ۴۹ هزار، زعفران۲.۳۰۰ گرمی سرگل ایرانیان باستان ۶۰ هزار، زعفران ۲ گرمی گوهر مهسان ۹۷ هزار، زعفران ۳ گرمی سرگل سحرخیز ۱۸۴ هزار و ۳۰۰، زعفران۴.۶۰۸ گرمی سری نگین تیموری ۲۰۰ هزار، زعفران ۴ گرمی درجه یک مصطفوی ۲۵۱ هزار و زعفران۴.۶۰۸ گرمی گلستان ۲۵۹ هزار تومان به فروش می‌رسد.»

 

 

 

منبع: دنیای اقتصاد
  • غلومعلی ارسالی در

    زعفران گرمی40هزارتومان را در هوا پخش شود !!!!!!!!!!!!

  • قنبراستی ارسالی در

    زعفران گیاه داروی است ارزشش برای سلامتی زیاد است به نظرمن گرمی کمتراز۵۰تومان ضر راست امابایدتوجه به قدرت مالی مصرف کننده هم داشته باشیم که بتوانند تهیه کنندوبیش ترازاین گران است

ارسال نظر