|
کدخبر: 230097

هیاهوی زیر پوستی احتمال گرانی مجدد مرغ

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی می‌گوید: با حذف ارز دولتی احتمال هر افزایش قیمتی در بازار مرغ وجود دارد از این رو دولت قبل از چنین اقدامی تبعات آن را سنجیده و سیاست‌های ضد تورمی در این بازار را اعمال می‌کند.

اصناف هیاهوی زیر پوستی احتمال گرانی مجدد مرغ

هیاهوی زیر پوستی احتمال گرانی مجدد مرغ آن هم در زمانی که بازار این محصول به ثبات قیمت و عرضه رسیده، جای سوال دارد.

در همین رابطه محمد علی کمالی سروستانی مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: باید برای باقی ماندن مرغ در سبد مصرف خانوار‌ها از تولید کنندگان این محصول حمایت شود تا بازار بدون تنش قیمت و عرضه در خدمت مردم باشد.

کمالی سروستانی در پاسخ به این سوال که احتمال افزایش نرخ هر کیلو مرغ به کیلویی ۷۰ – ۸۰ هزار تومان گفت: تبلیغات صدا و سیما و سایر رسانه‌ها در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تک نرخی شدن نرخ ارز به شایعات افزایش قیمت مرغ دامن زده است.

به گفته این فعال صنفی؛ طبیعاً گرانی نرخ ارز تأثیر مستقیم بر قیمت کالا‌ها و محصولات اساسی خواهد گذاشت. اما قطعاً دولت قبل از اجرای چنین طرحی تبعات آن را در نظر خواهد داشت و برنامه‌ای برای کنترل نرخ‌ها به ویژه تولید مرغ اعمال می‌کند.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: همزمان با واردات نهاده دامی با ارز دولتی شرایط برای تولید کننده مرغ بسیار سخت شده است حالا تصور کنید همین نوع حمایت ارزی از تولید کنندگان دریغ شود!   

وی تصریح داشت: هرچند  طی یکی دوسال گذشته تأمین نهاده دولتی از سوی مرغداران بسیار پیچیده و سخت شده و این تولید کنندگان ناگزیر نهاده‌های مورد نیاز طیور را از بازار آزاد تهیه و خریداری می‌کردند.

کمالی سروستانی تأکید داشت: اگر همزمان با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات نهاده‌های دامی، راهی برای حمایت از  تولید کننده  جایگزین نشود سرنوشت  تعیین نرخ مرغ نامشخص خواهد بود. 

کمالی سروستانی ادامه داد: اتحادیه از مقامات مسئول جهت خرید مازاد مرغ درخواست دارد. 

همزمان با تغییر نرخ ارز انتظار می‌رود که روی عرضه و تقاضای مرغ تأثیر گذار باشد؛ چراکه دولت محاسبات خود را بر مبنای ارز آزاد و نیمایی انجام خواهد داد.

وی تصریح داشت: اگر ارز نیمایی جایگزین ارز دولتی شود حتماً هزینه‌های تولید و معیشت مردم   افرایش می‌یابد. 

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به ثبات نسبی قیمت مرغ در این روز‌ها گفت: تولید و عرضه مناسب و گاهاً بیشتر از تقاضا بازار مرغ را به ثبات قیمت رسانده است.

وی گفت: در حالی که نرخ مصوب عرضه هر کیلو مرغ گرم ۳۱ هزار تومان است، واحد‌های صنفی و غرفه‌های میادین میوه و تره بار هر کیلو مرغ را ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان نیز به فروش می‌رسانند. علت اصلی کاهش قیمت تنها افزایش تولیدو عرضه است.

به گفته مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی؛ طبق وعده دولتی‌ها قرار نیست با تک نرخی شدن ارز هیچ حمایتی از مصرف کننده و تولید کننده نشود. وعده حذف تدریجی  ارز ۴۲۰۰ تومانی این روز‌ها از سوی متولیان و مسئولین به تکرار شنیده می‌شود. 

وی تأکید داشت: در ماه گذشته ۱۲۷ میلیون جوجه ریزی بوده که از این میزان حدود ۲۹۲ هزار تن مرغ زنده تولید شده است. از این رقم حدود ۲۱۶ هزار تن گوشت مرغ به بازار کشور تزریق شده است. 

کمالی سروستانی ادامه داد: تولید کنندگان مرغ علی رغم مشکلات تأمین نهاده و کمبود نقدینگی همچنان میزان تولید را در ماه‌های اخیر حفظ و گاهاً افزایش داده اند. از این رو باید برای حفظ ثبات قیمت و عرضه مرغ، دولت از ورود هر نوع شوک به بازار تولید و مصرف خودداری کند.

منبع: اقتصاد ۲۴

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها