|
کدخبر: 216673

قیمت شیر خام دوباره بالا رفت

بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی گفت: قیمت مصوب شیر ۶۴۰۰ تومان است اما در حال حاضر مستند به قیمت اعلامی گاوداری های حاضر در بورس، قیمت شیرخام به حدود ۶۸۰۰ تومان رسیده است.

اصناف قیمت شیر خام دوباره بالا رفت

«سیدمحمدرضا بنی طبا» افزود: در حال حاضر مشکلی برای تامین لبنیات مورد نیاز سبد خانوارها نداریم، ولی در مجموع به علت افزایش قیمت ها و کاهش قدرت خرید مصرف لبنیات در بین مردم کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه کاهش مصرف لبنیات در بین مردم و خانوارها، میزان تولید محصولات لبنی را در کشور کاهش داده است، گفت: این مساله سبب شده که هم اکنون حدود ۴۰ درصد از ظرفیت تولیدی کارخانه های محصولات لبنی خالی بماند.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با کاهش ۱۰ درصدی قیمت شیر، پنیر سفید و ماست، آیا این اقدام بر میزان فروش این محصولات تاثیرگذاشته گفت: هرچند که تولید کنندگان این محصولات لبنی ۱۰ درصد قیمت آن را کاهش دادند، اما برخی از فروشندگان و اصناف با کاهش قیمت این محصولات مخالفت کردند، چون که سود آنها کاهش پیدا می کرد.

قیمت این سه محصول، ماست ساده ۲.۵ کیلوگرمی، پنیریواف ۴۰۰ گرمی و شیر پاستوریزه ساده کیسه‌ای ۹۰۰ گرمی از اواسط مهرماه سال جاری، طبق نظر وزارت جهاد کشاورزی ۱۰ درصد کاهش یافته است

بنی طبا از کاهش ۱۰ درصدی قیمت سه محصول لبنی شیر، ماست و پنیر از اواسط مهر ماه سال جاری خبر داد و گفت: قیمت این سه محصول، ماست ساده ۲.۵ کیلوگرمی، پنیریواف ۴۰۰ گرمی و شیر پاستوریزه ساده کیسه‌ای ۹۰۰ گرمی از اواسط مهر ماه سال جاری، طبق نظر وزارت جهاد کشاورزی ۱۰ درصد کاهش یافته است.

سود فروش محصولات لبنی برای اصناف و سوپرمارکت داران ۱۵ درصد است

وی اظهار داشت: هم اکنون سود فروش محصولات لبنی برای اصناف و سوپرمارکت داران ۱۵ درصد است، اما زمانی که قیمت این سه محصول کاهش یافت پیشنهاد کردیم که سود فروشندگان و اصناف ۵ درصد کاهش یابد، اما اصناف با این پیشنهاد ما مخالفت کردند چون سود آنها ۵ درصد کاهش می یافت.

به گفته سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی، علی رغم عدم تمایل برخی خرده فروشی ها برای تحویل این اقلام، اما کارخانه ها همچنان این محصولات را تولید می کنند و هرجا و هر فروشگاهی که تقاضای دریافت آن را داشته باشد، تولیدکنندگان تامین نیاز خواهند کرد. با این حال پیشنهاد ما این بوده است که برای عرضه مستقیم این اقلام برای تولیدکنندگان شرایطی فراهم شود، چون خرده فروشی ها موافق کاهش سودشان از محل فروش محصولات لبنی نیستند.

هرچند که وزارت جهادکشاورزی قیمت هر کیلوگرم شیر خام را ۶۴۰۰ تومان تعیین کرده ولی نظارتی بر قیمت مصوب شیرخام وجود ندارد و هم اکنون مستند به قیمت اعلامی گاوداری های حاضر در بورس، قیمت شیر خام به حدود۶۸۰۰ تومان رسیده است

بنی طبا از آمادگی این انجمن برای عرضه محصولات لبنی به صورت مستقیم در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران خبر داد و گفت: هرچند که وزارت جهادکشاورزی قیمت هر کیلوگرم شیر خام را ۶۴۰۰ تومان تعیین کرده ولی نظارتی بر قیمت مصوب شیرخام وجود ندارد و هم اکنون مستند به قیمت اعلامی گاوداری های حاضر در بورس، قیمت شیر خام به حدود۶۸۰۰ تومان رسیده است.

۴۰ درصد ظرفیت کارخانه ها خالی مانده است

وی به کاهش مصرف لبنیات در بین مردم اشاره کرد و گفت: کاهش مصرف لبنیات در بین مردم و مشکلات صادرات سبب شده که کارخانه های تولید کننده محصولات لبنی در کشور با ظرفیت کامل کار نکنند و هم اکنون ۴۰ درصد ظرفیت تولید کارخانه های لبنیات خالی مانده است.

قیمت های اعلامی توسط ستاد تنظیم، قیمت های جدیدی نیست و همان قیمت های گذشته است که از مرداد ماه تولیدکنندگان بر روی ۱۰ محصول پرمصرف لبنی همین قیمت های اعلامی را اعمال کرده اند و ستاد تنظیم بازار تنها قیمت های قبلی را دوباره اعلام کرده است

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی با اشاره به قیمت مصوب ۱۰ نوع قلم محصولات لبنی پیرو مصوبه جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس جمهور و تعیین قیمت ۲۵ کالای اساسی در فهرست وزارت جهاد کشاورزی افزود: قیمت های اعلامی توسط ستاد تنظیم، قیمت های جدیدی نیست و همان قیمت های گذشته است که از مرداد ماه تولیدکنندگان بر روی ۱۰ محصول پرمصرف لبنی همین قیمت های اعلامی را اعمال کرده اند و ستاد تنظیم بازار تنها قیمت های قبلی را دوباره اعلام کرده است.

این در حالی که که روز گذشته با ابلاغ قیمت مصوب ۲۵ قلم اجناس خوراکی مردم قرار بر این است که قیمت شیرخام در دامداری ۶۴۰۰ تومان و شیر کم چرب ۱.۵ درصد به قیمت ۱۱ هزار تومان، شیر با ۲ درصد چرب ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان، و ۳ درصد چربی آن ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان و شیر با چربی ۳.۲ درصد ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان به مردم عرضه شود.

همچنین در این فهرست قیمت شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی کم چرب ۷۴۰۰ تومان، ماست لیوانی کم چرب ۹۰۰ گرمی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، ماست لیوانی پرچرب۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان و ماست کم چرب ۱.۵ درصد دبه ای ۲.۵ کیلوگرم ۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان، ماست پرچرب ۳ درصد دبه ای ۲.۵ کیلوگرم ۳۷هزار و ۶۰۰ تومان و پنیر یوفو ۴۰۰ گرمی ۲۰ هزار تومان تعیین شده است.

منبع: بازار

ارسال نظر