|
کدخبر: 215515

کاهش قیمت لبنیات در راه است؟

قرار بر این بود که از یک ماه پیش سه محصول لبنی با کاهش ۱۰ درصدی قیمت در حمایت از دهک‌ های محروم جامعه در بازار عرضه شود. به گفته سخنگوی انجمن صنفی صنایع لبنی ایران این محصولات تولید شد اما مغازه داران حاضر به عرضه آن در بازار نشدند.

اقتصاد کاهش قیمت لبنیات در راه است؟

قیمت لبنیات قرار بود کاهش یابد. براساس اطلاعیه ای که از سوی وزیر جهاد کشاورزی منتشر شد قرار بر این بود که قیمت لبنیات از حدود یک ماه پیش ۱۰ درصد کاهش یابد. پس از انتشار این خبر مشخص شد که این کاهش قیمت لبنیات شامل تمامی محصولات لبنی نبوده و تنها ۳ محصول کم کیفیت و پُرمصرف که اقشار کم درآمد و دهک های پایین درآمدی در جامعه اغلب مشتری آن هستند را در بر می گیرد. که آن هم ۵ درصد از سود مغازه دار و ۵ درصد از سود تولید کننده کسر شود.

به گفته سخنگوی انجمن صنفی صنایع لبنی ایران از ۱۷ مهر ماه تولید سه قلم کالا که مشمول کاهش ۱۰ درصدی قیمت قرار گرفته، آغاز شد. این اقلام که جزو ارزان ترین تولیدات شرکت های محصولات لبنی در بازار است، شامل شیر پاستوریزه ساده نایلونی ۹۰۰ گرمی، ماست ۲/۵ کیلویی پاستوریزه ساده، پنیر ۴۰۰ گرمی UF که در برندهای مختلف تولید شده است. اما چرا این محصولات در مغازه ها دیده نمی شود؟

مغازه داران حاضر به عرضه این محصولات در بازار نیستند

سید محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنفی صنایع لبنی ایران در پاسخ به این سوال گفت: این سه محصول با همان کاهش ۱۰ درصدی تولید می شود اما مشکل در حال حاضر عرضه آن است که فروشندگان و مغازه داران به دلیل کاهش سود، حاضر به فروش آنها نیستند.

وی در ادامه گفت: وزارت جهادکشاورزی باید قبل از تصمیم گیری درباره موضوع کسر سود این سه محصول از نماینده اصناف و مغازه داران هم باید دعوت می کردند اما این کار انجام نشد. رئیس اتاق اصناف نامه ای طی نامه ای به معاون اول گفته است ما این سه کالا را نمی پذیریم. ما هم به معاون اول و وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی نامه زده ایم که این سه محصول تولید شده است. اگر شبکه فروش دارید که ما این سه محصول را به دست مردم برسانید، به ما اطلاع دهید. اگر نه به اصناف اطلاع دهید که این اقلام را از ما بپذیرند.

در حالی که از شهریور ۹۹ تا شهریور ۱۴۰۰ قیمت لبنیات از ۶۱ تا ۱۰۷ درصد به طور متوسط افزایش داشته است و قدرت خرید اقشار کم درآمد و دهک های پایین جامعه به شدت نزول کرده است، پس از روی کارآمدن دولت سیزدهم یکی از اقداماتی که قرار بود برای جلوگیری از افزایش قیمت اقلام مصرفی انجام شود، همین کاهش ۱۰ درصدی قیمت لبنیات بود.

پس از کلی سر و صدا و مصاحبه مشخص شد که فقط ۳ محصول لبنی و آن هم ارزانترین نوع آن قرار است ۱۰ درصد ارزانتر شود. اما پس از حدود یک ماه به علت عدم قدرت اجرایی و پیگیری از سوی صادر کنندگان دستور، درست اجرا نشد و در حد شعار باقی ماند. باز هم نبود اراده قوی و نظارت کافی و قدرت اجرایی بر بازار این طرح را هم به سرنوشت دیگر طرح های کنترلی قیمت ها مانند قیمت مرغ ، تخم مرغ ، مسکن و ... دچار کرد.

منبع: رکنا
  • عبدالرضا علیدوست ارسالی در

    واقعا مسخره و خیلی جالبه که هر جنسی که گرون کردن بدون سروصدا و سکرت انجام میگیره وچنان داغ به دل مردم میزارند که حتی شیطان رو هم موقع افزایش گول میزنند . اما اما و هزاران اما 50 درصد افزایش میدن ولی پنج درصد میخان قیمت رو کاهش بدن چنان در بوق و کرنا میزنند انگار اورست رو فتح کردند .

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها