|
کدخبر: 216033

کاهش قیمت مرغ در راه است

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی توسعه صنعت طیور گفت: با توجه به افزایش جوجه‌ریزی از اواسط مهر تاکنون، پیش بینی می‌شود که از اوایل آذر بازار مرغ آرام شود.

اصناف کاهش قیمت مرغ در راه است

برومند چهار آیین رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل گرانی مرغ در بازار اظهار کرد: از اول تا ۱۰ مهرماه جوجه ریزی به دلیل افزایش قیمت و کمبود جوجه با مشکلاتی روبرو شد که تا اواخر آبان خلأ عرضه مرغ در کشور بصورت مقطعی مهم ترین علت گرانی مرغ محسوب می شود.

وی کمبود عرضه مرغ را ناشی از قیمت دور از انتظار جوجه یکروزه و عدم برخورد نهادهای نظارتی در کنترل قیمت اعلام کرد و افزود: نتیجه عدم برخورد نهادهای نظارتی مسئول در کنترل قیمت جوجه موجب شد تا ۴۵ روز بعد از عرصه جوجه، بازار دچار تلاطم شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور تورم بالا و کاهش قدرت خرید را از دیگر عوامل گرانی مرغ در بازار برشمرد و افزود: با توجه به گرانی ماهی، گوشت قرمز و قارچ خانوارها برای تامین پروتئین مورد نیاز چاره ای جز مرغ و تخم مرغ ندارند که در نتیجه ازدیاد تقاضا و فشار مضاعف برای خرید، قیمت را با نوساناتی در بازار روبرو می کند.

وی ادامه داد: گرچه آمار دقیقی از افزایش سرانه مصرف ناشی از اثر کالای جایگزین نداریم، اما هرگاه کمبود مرغ و تخم مرغ ۱۰ درصد از آنچه مورد انتظار است، کمتر باشد چنین نوساناتی رخ می دهد و به تعبیر دیگر زمانیکه تقاضا برای خرید مرغ ۱۰ درصد ناشی از اثر کالای جایگزین و ازدیاد مصرف افزایش یابد، چنین نوساناتی رخ می دهد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قیمت جوجه یکروزه کماکان ۲.۵ برابر نرخ مصوب است، بیان کرد: قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه ۱۰ هزار تومان است.

وی نرخ منطقی هر کیلو مرغ زنده درب واحدهای تولیدی را ۲۲ هزار تومان و نرخ مصرف کننده را ۳۱ تا ۳۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: عرضه با نرخ های بالاتر اجحاف در حق مصرف کننده است.

به گفته چهارآیین، با توجه به روند افزایش جوجه ریزی از اواسط مهر ماه پیش بینی می شود که عرضه مرغ از اواسط آبان به روزانه ۶ هزار و ۷۰۰ تا ۶ هزار و ۸۰۰ تن برسد که با کنترل نرخ ارز از اوایل آذر، بازار مرغ آرام‌می شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر