|
کدخبر: 190247

بازار برنج در آستانه تحولی بزرگ

یک مقام مسئول گفت: کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی به زودی درباره اجرای قانون ممنوعیت برنج در چهار ماه از سال جاری تصمیم گیری می کند.

اصناف بازار برنج در آستانه تحولی بزرگ

مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی معاونت توسعه بازرگانی گفت: با توجه به شرایط خشکسالی امسال و واقعیت‌های موجود، درباره اجرای ممنوعیت واردات برنج که هر سال در چهار ماه از سال از ابتدای مرداد تا آبان به منظور حمایت از تولید داخلی انجام می‌شد، تصمیم گیری نهایی را انجام خواهیم داد.

ابراهیم زارع افزود: کارگروه تنظیم بازار کشور در خردادماه امسال به علت خشکسالی، ممنوعیت واردات برنج را لغو کرد و در آن زمان وزارت جهاد کشاورزی با این موضوع مخالفت کرده بود.

وی با اشاره به نامه معاون اول رئیس جمهوری در ۹ مردادماه و اعلام بازگشت وظایف مرتبط با کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی در قالب قانون تمرکز وظایف کشاورزی، اظهار داشت: با بازگشت وظایف مرتبط به کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی، در مورد موضوع ممنوعیت واردات برنج در مدت یاد شده، جلسه کارشناسی برگزار و نتیجه آن این چهارشنبه در نخستین جلسه کارگروه تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی مطرح و بررسی خواهد شد.

زارع ادامه داد: با توجه به پیش بینی کاهش تولید برنج به علت خشکسالی، نمی‌خواهیم کشور دچار تنش شود و از سوی دیگر نمی‌خواهیم تولید داخل این محصول آسیب ببیند.

وی گفت: تصمیم درباره اجازه واردات یا ممنوعیت واردات برنج در چهار ماه یاد شده طی سال جاری در حالی باید اتخاذ شود که بر اساس گزارش‌ها، واردات برنج در چند ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی معاونت توسعه بازرگانی اذعان داشت: در حال حاضر تقاضاهایی برای کاهش مدت ممنوعیت واردات برنج وجود دارد.

وی درباره اعضای کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی گفت: در جلسه تنظیم بازار این چهارشنبه، نمایندگانی از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت، گمرک، بانک مرکزی، تشکل‌ها، دستگاه‌های نظارتی و سایر نهادهای ذی ربط حضور خواهند داشت.

زارع درباره ثبت سفارش کالاهای کشاورزی اظهار داشت: ثبت سفارش نهاده‌های دامی از ابتدای سال توسط وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام بود و از این پس ثبت سفارش سایر کالاهای کشاورزی در قالب قانون تمرکز وظایف کشاورزی انجام می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: واردات نهاده‌های دامی و روغن همچنان با ارز ترجیحی و سایر کالاها همچون گوشت، مرغ، برنج، سموم شیمیایی و داروهای دامی با ارز نیمایی صورت می‌گیرد.

منبع: مهر
  • علی ارسالی در

    آقای مدیرکل: خدا رو در نظر بگیرید و بعدش حرف بزنید؛ چراکه امسال به جهت وضعیت خوب هوا، تولید برنج داخل افزایش چشمگیری نسب ت به سال قبل داشته و حرف جنابعالی صحیح ن یست؛ ضمنا هزینه های تولید برنج امسال نسب ت به سال قبل بیش از ۷۰۰درصد افزایش قیمت داشته است، پس تصمیمی نگیرد تا برنجکار بد بخت گردد و به تبع آن برنجکار ترغیب شود ت ا زمین شالیزاری خودش رو بفروشد و یواش یو اش بازار کشور از وجود برنج داخلی تهی گرد د.

ارسال نظر