|
کدخبر: 186539

اتفاق عجیب در بازار برنج!

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران در رابطه با میزان واردات برنج و گران شدن برنج های داخلی و خارجی توضیحاتی داد.

اصناف اتفاق عجیب در بازار برنج!

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج عنوان کرد: برای تعیین قیمت برنج خارجی سه عامل وجود دارد. یکی از این عوامل به قیمت جهانی بستگی دارد و دیگری به قیمت ارز. در نهایت سود و تعرفه گمرک سومین عامل برای تعیین قیمت برنج است. این عوامل باعث می شود قیمتی برای برنج محاسبه شود.

کشاورز گفت: قیمت های جهانی معمولا کمتر با تغییر مواجه می شوند مگر اینکه اتفاق خاصی مثل شیوع ویروس کرونا رخ بدهد. وقتی صادرات انجام نشود قطعا قیمت آن بالاتر خواهد رفت. عامل دیگری که منجر به افزایش قیمت برنج خارجی می شود این است که آن را به کشورهای دیگر عرضه نمی کنند و در داخل به فروش می رسانند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج افزود: اکنون در سطح جهان با افزایش قابل توجه قیمت برنج روبرو نیستیم. تقاضای کمتری برای خرید برنج وجود دارد آن هم در حالی که قیمت جهانی کاهش نسبی پیدا کرده است.

کشاورز بیان داشت: از سال ۹۹ که برنج از گروه کالاهای یک به گروه کالاهای دو منتقل شد و برای قیمت آن ارز نیمایی در نظر گرفتند. این عامل بسیار تاثیرگذاری در قیمت برنج بود و آن را بسیار بالا برد.

وی یادآور شد: اکنون قیمت برنج خارجی نزدیک به برنج ایرانی شده و بالای کیلویی ۲۰ هزار تومان به فروش می رسد. سرمایه واردکنندگان برنج به دلیل شرایط کرونایی به یک پنجم تقلیل پیدا کرد و همین میزان واردات را به شدت کاهش داد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج اذعان داشت: وقتی قیمت برنج ایرانی و خارجی تقریبا به هم نزدیک می شود قطعا برنج ایرانی خواهان و خریدار بیشتری دارد. کسانی هم که نمی توانند برنج بخرند کلا آن را از سبد خود حذف می کنند و به همین ترتیب برنج خارجی وضعیتی پیدا کرده که خواهان کمتری پیدا کرده است. این وضعیت را اکنون در بازار مشاهده می کنیم.

کشاورز تاکید کرد: مجموعه این اتفاقات باید باعث می شد برنج ایرانی قیمت منطقی داشته باشد، بدان معنا که واردات پایین برنج خارجی سبب کاهش قیمت برنج داخلی می شد اما متاسفانه چنین نشد. البته الان اختلاف داخلی و خارجی کم شده که در نتیجه کاهش واردات است.

این مقام مسئول گفت: نسبت به سال ۹۸ با بیش از ۷۰ درصد کاهش واردات برنج مواجه هستیم. سهم برنج خارجی از بازار ایران پیش از این یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تا یک میلیون و نیم تن بود اما این سهم اکنون برداشته شده است.

وی در رابطه با دلیل افزایش قیمت برنج ایرانی گفت: تولیدکنندگان برنج ایرانی به جای اینکه قیمت را پایین تر بیاورند به شکلی عجیب آن را افزایش هم داده اند. این وضعیت خیلی عجیب است، چون طبیعتا عرضه کم برنج خارجی باید به معنای کاهش قیمت برنج داخلی باشد. دبیر انجمن واردکنندگان برنج تاکید کرد: تولیدکنندگان باید در این زمینه پاسخگو باشند. البته پیش بینی می شود این تولیدکنندگان با ضرر هنگفتی روبرو شوند چرا که اولا مشتریان خود از قشر ضعیف را از دست داده اند و ثانیا قشر متوسط که مثلا قبلا ۱۰۰ کیلو برنج می خریدند اکنون با توجه به قیمت ها شاید نیمی از میزان قبلی را هم نخرند.

کشاورز در ادامه گفت: بیش از یک دهه است که برنج وارداتی ما از هند می آید. الان ۸۰ درصد همین صادرات ناچیزی که از برنج داریم از هند است، ۱۵ درصد از پاکستان و پنج درصد نیز متفرقه.

از ابتدای ۱۴۰۰ بیش از ۲۰۰ هزار تن برنج وارد ایران شده است و کاهش ۸۰ درصدی در مقایسه با ماه های مشابه سال گذشته را نشان می دهد.

این مقام مسئول در رابطه با شایعه همیشگی ترکیب برنج های بی کیفیت با برنج های کیفیت دار جهت افزایش قیمت آن گفت: برنج های هندی نیم پز شده هستند و قابل ترکیب با برنج های ایرانی نیستند. این موضوع در رابطه با برنج های طلایی هم وجود دارد اما برنج های پاکستانی چون مانند برنج ایرانی سفید هستند احتمال ترکیب آنها وجود دارد. الان بحث ترکیب زیاد وجود ندارد چرا که قیمت ها تقریبا یکی است.

وی در پایان گفت: برنج از سفره بسیاری از دهک ها خارج شده است و هیچ جایگزینی هم برای برنج وجود ندارد. ما اکنون با سلامتی مردم سر و کار داریم. باید دقت بیشتری در رابطه با برنج وجود داشته باشد.

منبع: جام جم
  • لیلا حسن نیا ارسالی در

    هدف نابودی کشاورزی ایران است و گرنه کشاو رزی که با این وضع تورم در کود شیمیایی و هزینه دستمزد کارگر هنوز برنج میکارد حتی هزینه زحمت خود را هم نمی تواند بدست آورد چه رسد به درآمد سالانه که بتواند خرج سا لیانه خانواده خود را تامین کند.

  • مهدی ارسالی در

    آقای کشاورزخیلی راحت میگوید برنج قیمت من طقی دارد گندم رادولت بانرخ مشخص 5 هزارتو مان می خرد بعد برنج ایرانی از35 تا45 هزا رتومان آزاده هرکسی هم نمی تواند ازسبد غذ ایش حذفش کند خوب مردم خیلی صبوری داریم ب رنج ولبنیات وداروگران ولباس ومیوه وصاحبخ انه شدن وشغل مناسب خودرواستاندارد همه را از سبد زندگیشان حذف کردن خوب تواین سبددی گه چی مونده ...؟

ارسال نظر