|
کدخبر: 179977

مرغ بازهم نایاب می شود؟ / احتمال افزایش دوباره قیمت این کالای اساسی

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ نداریم، اظهار کرد: روزانه ۶ تا ۷ هزار تن مرغ در سطح کشور عرضه می شود که این‌میزان جوابگوی نیاز داخل است.

اصناف مرغ بازهم نایاب می شود؟ / احتمال افزایش دوباره قیمت این کالای اساسی

محمد یوسفی افزود: از اواخر سال گذشته، تقاضا برای خرید مرغ و تخم مرغ به دلیل گرانی سایر محصولات پروتئینی افزایش یافته است که با این وجود امکان افزایش سریع تولید وجود ندارد و حداقل یک پروسه ۵ تا ۶ ماهه زمان نیاز است.

وی با بیان اینکه آمار جوجه ریزی ماهانه ۱۲۵ میلیون قطعه در واحدهای مرغداری واقعی است، گفت: با ازدیاد مصرف به یکباره امکان افزایش تولید وجود ندارد و حداقل این امر مستلزم پروسه زمانی ۵ تا ۶ ماهه است.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی ادامه داد: زمانیکه قیمت تمام شده تولید با نرخ مصوب مرغ ستاد تنظیم بازار همخوانی ندارد، مرغدار قادر به عرضه مرغ با وزن بالا به واحدهای مرغداری نیست و در نتیجه مرغ با وزن سبک به بازار عرضه می کند.

وی با اشاره به اینکه نرخ مصوب فعلی جوابگوی هزینه های تولید نیست، بیان کرد: گرچه مردم قدرت خرید بالاتر از نرخ کنونی را ندارند، اما با افزایش قیمت مولفه های تولید مرغدار نباید تاوان بپردازد.

یوسفی با تاکید بر این موضوع که قیمت مرغ بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضا باید تعیین شود، بیان کرد: ۹۵ درصد نهاده ها از محل واردات تامین می شود که بنابر آمار طی سه ماه گذشته برخی استان ها به رغم واریز پول، نهاده ای از سامانه بازارگاه دریافت نکردند که مرغداران دیگر قادر به ادامه این وضعیت نیستند‌.

این مقام مسئول افزود: زمانیکه مرغدار مجبور است بخشی از نهاده های مورد نیاز را از بازار آزاد خریداری کند، حال جای این سوال مطرح است که ستاد تنظیم بازار کدامیک را ملاک قیمت تمام شده قرار می دهد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی مشکلات سیستم توزیع را علت اصلی گرانی و نابه سامانی بازار مرغ اعلام کرد و گفت: با توجه به مشکلات تامین نهاده این احتمال وجود دارد که در آینده با مشکل کمبود عرضه مرغ در بازار روبرو شویم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • ناشناس ارسالی در

    هرمغازه یک قیمت برای مرغ گذاشته فردیس کر ج مرغ دولتی نایاب ومغازه داران ازسهمیه د ولتی سواستفاده میکنندیابه رستوران داران میفروشندیاقیمت بالاتربه مشتری میفروشند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها