|
کدخبر: 178434

روند کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار + جزییات

رئیس شورای تامین دام کشور از روند کاهشی قیمت گوشت قرمز در بازار خبر داد و گفت: دامداران دام‌های خود را به زیان کشتار می‌کنند.

اصناف روند کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار + جزییات

منصور پوریان با بیان اینکه عرضه در میادین دام افزایش قابل توجه داشته است، اظهار کرد: هر ساله در پایان ماه بهار شاهد افزایش عرضه دام در میادین هستیم، اما امسال عرضه کم سابقه است.

وی ادامه داد: اگر به میادین بزرگ دام کشور مانند: استان قم، گلستان یا تهران مراجعه کنید خواهید دید در این میادین جمعیت دامی زیادی وجود دارد.

پوریان دلیل عرضه کم سابقه دام در میادین را خشکسالی و گرانی خوراک دام عنوان کرد که امکان نگهداری دام را از دامداران گرفته است.

وی قیمت خرید هر کیلوگرم دام سنگین درجه یک با کیفیت را ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان اعلام کرد در حالی که قیمت هر کیلوگرم از آن بیش از ۵۰ هزار تومان بود.

به گفته پوریان؛ قیمت خرید هر کیلوگرم دام زنده سبک با کیفیت‌ترین گوشت نیز زیر ۵۰ هزار تومان است در حالی که قیمت هر کیلوگرم آن ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان بود.

رئیس شورای تامین دام کشور با تاکید بر اینکه دامداران دام خود را به زیان می‌فروشند، افزود: قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم گوشت قرمز به بیش از ۵۵ هزار تومان رسیده است، به عبارت دامداران دست کم در هر کیلوگرم دام بیش از ۵ هزار تومان زیان می‌کنند.

پوریان نسبت به ادامه زیان دامداران و نبود نهاده دامی کافی برای تعلیف دام‌ها هشدار داد و گفت: اگر به این شرایط پیش برویم تعداد زیادی از دامداران پس از فروش دام خود به چرخه تولید باز نخواهند گشت.

وی تامین نقدینگی برای تامین خوراک دام را تنها راهکار دانست که می‌تواند از بحران احتمالی آینده تولید گوشت قرمز جلوگیری کند.

پوریان یادآور شد: به رغم آنکه پرداخت تسهیلات کم بهره برای تامین نقدینگی دامداران مصوب شده، تا امروز به دست دامداران نرسیده است.

وی با اشاره به گزارش دفتر بحران وزارت جهادکشاورزی، اظها کرد: ۴۳ درصد از خسارت ۶۷ هزار میلیارد تومانی بخش کشاورزی مربوط به افت تولیدات زراعی است که بخش مهمی از آن علوفه‌های دامی است، همچنین ۱۱ درصد کاهش تولید علوفه مراتع افت داشته ایم و این به معنی کمبود و نبود خوراک دام برای تعلف است.

منبع: ایلنا

ارسال نظر