|
کدخبر: 167575

کَنه ای که با جان زنبورها افتاده است!

نکته جالبی که منجر به گسترش بیماری "کنه واروا" در زنبور‌های عسل شده، واردات ملکه مادر برای تولید عسل در کشور است.

اصناف کَنه ای که با جان زنبورها افتاده است!

جمعیت زنبور عسل در سراسر جهان با مخاطرات زیادی از جمله بیماری، آفت، سو تغذیه و از بین رفتن محل سکونت روبرو هستند که یکی از مهم ترین تهدیدهای پیش روی زنبورها کنه ای به نام وارواست. این کنه به صورت مخفی در کندو زندگی و تکثیر می یابد که در سال های اولیه نمی توان آن را به سادگی تشخیص داد.

 

بررسی ها نشان می دهد که افزایش نسل به طور متوسط سالیانه ۱۰ تا ۱۵ عدد است که بعد از سومین سال آلودگی، تعداد کنه ها افزایش می یابد و خسارت آن نمایان می شود.

بسیاری از مسئولان و زنبورداران بر این باورند که تغییر شرایط اقلیمی، تغذیه نامناسب و واردات ملکه در سال های اخیر از علل اصلی این بیماری در زنبورستان ها به شمار می روند که استفاده از دارو در یک‌مقطع زمانی از جمله راهکارهای مبارزه با این بیماری محسوب می شود، هرچند رئیس اتحادیه زنبورداران اردبیل معتقد است که در زمستان گذرانی سال گذشته شاهد تلفات ۳۰ تا ۴۰ درصدی زنبورهای عسل بوده ایم که تا به امروز دلیل این تلفات مشخص نشده است.

با وجود آنکه کنه واروا به عنوان انگل زنبور عسل در صنعت زنبورداری جهان بسیار مهم محسوب می شود و در تمامی قاره های جهان به جز استرالیا وجود دارد و در حال گسترش است، به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین علل این بیماری و راهکار مبارزه با آن با خبر شویم:

واردات ملکه علت اصلی شیوع کنه واروا/شرایط دارو بیماری زنبور عسل تعریفی ندارد

حبیب اله مزارعی رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری زنبورداران درباره آخرین جزئیات بیماری در زنبورستان ها اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و کمبود بارش، وضعیت زنبورداران در سطح کشور مناسب نیست به طوریکه در زمستان سال گذشته به علت نبود بارش های مناسب شاهد افت جمعیت کلونی زنبور عسل در سطح کشور بودیم.

وی از بیماری زنبور عسل در مناطق مختلف بویژه مناطق جنوبی خبر داد و گفت: تمامی زنبورداران تا ۲ ماه پیش در جنوب کشور بودند، اما هم اکنون به استان های خود برگشتند که با افزایش دما و گرمای هوا، کنه واروا در زنبورستان ها بیشتر خود را نشان می دهد.

مزارعی با اشاره به اینکه کنه واروا بشدت واگیر دار است، بیان کرد: کنه واروا مربوط به واردات ملکه مربوط به سال های قبل است که در روی بدن زنبور با مکیدن خون باعث افت کارایی و فلج شدن زنبور عسل می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: طی سال های گذشته، زنبورداران با ابن بیماری در زنبورستان ها دست و پنجه نرم می کنند، هر چند داروهای خاص برای مبارزه با این بیماری وجود دارد، اما عدم استفاده در زمان خاص باعث شده کنه ها روی گل بمانند و زنبور سالم هم بیمار کند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری زنبورداران با تاکید بر برنامه مدون مبارزه با کنه واروا بیان کرد: اگر در برنامه زمانی یکماهه، تمامی زنبورداران از داروی ضدکنه استفاده کنند، بیماری به صفر می رسد چرا که با تخم گذاری لاروهای زنبورعسل و سپس تکثیر آن، بیماری زنبورستان را فرا می گیرد.

به گفته وی، با توجه به روند بیماری در زنبورستان ها، زنبورها بدون بال دیگر توانایی پرواز ندارند که این موضوع در تولید عسل تاثیر گذار است.

مزارعی با بیان اینکه شرایط دارو بیماری زنبورعسل تعریفی ندارد، تصریح کرد: هم اکنون ضعف در نظارت ها باعث شده داروهای غیراستاندارد بیشتر شوند، درحالیکه داروهای اصلی منشا گیاهی و بدون عوارض بر روی محصول هستند.

تلفات ۳۰ تا ۴۰ درصدی زنبور عسل در اردبیل

رسول حمزه ای رئیس اتحادیه زنبورداران استان اردبیل از تلفات ۳۰ تا ۴۰ درصدی زنبور عسل های اردبیل خبر داد و گفت: در زمستان گذرانی سال گذشته شاهد تلفات ۳۰ تا ۴۰ درصدی زنبورهای عسل بوده ایم که تابه امروز دلیل این تلفات مشخص نشده است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها