|
کدخبر: 166030

افزایش ۸۰ درصدی قیمت روغن مایع

آخرین روزهای سال گذشته و در زمانی که بازار روغن از مدت‌ها قبل با نوسان و کمبود همراه بود، قیمت روغن مایع و جامد بین ۸۰ تا ۱۴۶ درصد نسبت به قبل افزایش داشته است، در این دوره میزان واردات روغن و مواد اولیه آن بالغ بر سه میلیون تن بوده است.

اصناف افزایش ۸۰ درصدی قیمت روغن مایع

در نیمه دوم سال گذشته بازار روغن و تأمین آن نوسان زیادی داشت و با افزایش قیمت نیز مواجه شد. در برخی اظهارات، از عوامل نابسامانی بازار روغن کمبود مواد اولیه و بعضا تولید مطرح می شد ولی در هر صورت اقداماتی که صورت گرفت در مقاطعی نتوانست پاسخگو باشد و به تشکیل صف‌های طولانی و حواشی دیگر از جمله دریافت کارت ملی برای ارائه روغن در برخی فروشگاه‌ها منتهی شده بود.

افزایش ۸۰ درصدی قیمت روغن مایع

اما بررسی تازه‌ترین گزارش‌های رسمی مرکز آمار و گمرک ایران، از جریان قیمت و واردات این کالا در سال گذشته نشان می‌دهد در اسفندماه متوسط قیمت روغن مایع ۹۰۰ گرمی، ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان ثبت شده بود و تا ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان هم قیمت خورده در حالی که قیمت آن در اسفندماه ۱۳۹۸ حدود ۸۶۰۰ تومان گزارش شده بود.

بر این اساس قیمت این کالا نسبت به بهمن سال گذشته ۷.۹ درصد و در مقایسه با اسفند ۱۳۹۸ بیش از ۸۰ درصد افزایش قیمت دارد.

روغن جامد ۱۴۶ درصد گران شد

در مورد روغن جامد نیز هر کیلو از آن در اسفند ۱۳۹۸ حدود ۹۱۰۰ تومان قیمت خورده که در بهمن ماه سال قبل به ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان و در اسفند متوسط ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است که البته تا بیش از ۳۳ هزار تومان هم برای آن ثبت شده است. بر این اساس قیمت هر کیلو روغن جامد در اسفند سال قبل ۴.۲ درصد در مقایسه با بهمن و ۱۴۶.۶ درصد نسبت به اسفند ۱۳۹۸ گران شده است.

حجم واردات و دپوی روغن و مواد اولیه آن

در رابطه با واردات روغن و مواد اولیه آن باید یادآور شد که این کالا از جمله پنج قلم دریافت کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی است که برای سال جاری هم پرداخت نرخ ارز ترجیحی به آن ادامه خواهد داشت.

طبق آمار گمرک ایران در سال گذشته حدود ۲۳ میلیون تن کالای اساسی در پنج قلم واردات انجام شده که بیش از سه میلیون تن آن مربوط به روغن و مواد اولیه آن است؛ به طوری که دو میلیون و ۳۴۰ هزار و ۱۵۸تن دانه روغنی به ارزش یک میلیارد و ۲۴۹میلیون و ۷۳۹ هزار دلار و همچنین برای روغن خوراکی، نیمه جامد، مایع و خام یک میلیون و ۱۸۴هزار ۷۸۹تن به ارزش یک میلیارد و ۶۷ میلیون دلار از گمرک ترخیص شده است.

این در حالی است که در آخرین موجودی اعلامی از کالاهای اساسی مشخص شد که تا اواسط فروردین بیش از ۳۴۰ هزار تن روغن خام و بالغ بر ۳۵۵ هزار تن دانه های روغنی در گمرک و بنادر دپو شده است.

منبع: ايسنا
  • کارگر همیشه گرسنه ارسالی در

    اینجور کشوری یه شاهی نمیارزه جنگل مولاست

  • سید حسین ارسالی در

    احسنت بر ملت مقاوم و سرسخت ایران اجرکم عندالله

  • ناشناس ارسالی در

    درود

  • حسین ارسالی در

    مردم ای روغنهای شیمیای راکه مشتقات نفتی بدست میاد مصرف نکنند تمامعامل بیماریهای سرطان همین روغن های کثیف می باشندقدیم مر دم چکار می کردندازچیزهایسنتی استفاده کنن د مانندروغن حیوانی،زیتون، کره،و.....

  • ناشناس ارسالی در

    گوه خوردید.۸۰ درصد یا ۸۰۰ درصد.روغنی که ۶ هزار تومان بوده الان همان روغن را ظرفش ا عوض کردن و میگند ۷۰ هزار تومان.

  • علی ارسالی در

    لعن الله الظالمین .

  • ناشناس ارسالی در

    ایران ,,,این بود ایران من

  • علی اصغر سهرابفر ارسالی در

    بنام خداوند يكتا
    با احترام ، خاك ب ر سر دولت منك با اين توانايي اقتصادي شما با اين اقتدار اصلا در ارتباط با اسراييل صحبت هم نكنيد چه برسد به نابود كردن !

  • ع ارسالی در

    واقعا نمی تونید جلوی گرونی را بگیرید یا نمی خواهید مردم دارن بخوان ندارن بمیرن ب رای شما چه اصلا مهم نیست خدا خودش به مرد م رحم کنه انتظار دارن مردم برن رای بدن ب ا این وضع. به چه امیدی.امار ازدواج پایین .امار طلاق بالا.دزدی زیاد.خودکشی زیاد.و اقعا هیچ امیدی به زندگی در مردم وجود ندا ره

ارسال نظر