|
کدخبر: 163792

۵۰ هزار تن گوشت مرغ وارد کشور می شود

وزارت صنعت، معدن و تجارت، مصوبه واردات ۵۰ هزار تن گوشت مرغ را به گمرک ابلاغ کرد.

اصناف ۵۰ هزار تن گوشت مرغ وارد کشور می شود

پانزدهم فروردین ماه سعید عباسپور طی نامه‌ای به مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه، گمرک ج. ا.ایران و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان و جنوب استان کرمان، مصوبه شماره ۱۵۵۲۵۲.ت ۵۸۵۹۷ه مورخ ۲۶ اسفندماه سال گذشته هیات وزیران در خصوص واردات تا سقف ۵۰ هزار تن گوشت مرغ با استفاده از ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) توسط شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهادکشاورزی را جهت اطلاع، اقدام و ابلاغ به گمرکات اجرایی ارسال کرد.

این درحالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت اسفند ماه سال ۱۳۹۹ از صدور مجوز واردات ۵۰ هزار تن مرغ برای تأمین مرغ در ماه مبارک رمضان خبر داده بود.

پرونده باز صادرات مرغ در سال ۱۳۹۹

بر اساس آمارهای گمرک ایران، واردات مرغ در ١١ ماهه سال قبل ١١٢.٨ تن معادل ٢٠٣.٤ هزار دلار بود که به عنوان ذخایر استراتژیک به کشور وارد شد و نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ بیش از ۹۰ درصد کاهش داشت، علت این کاهش چشمگیر نیز این بود که مسئولان معتقدند تولید داخل پاسخگوی نیاز بوده و نیازی به واردات نیست.

با وجود اینکه ستاد تنظیم بازار اوایل آبان ماه سال گذشته صادرات مرغ را ممنوع کرده بود، این مصوبه را ٢٠ اسفند به گمرک ابلاغ نکرده و بنابراین احتمالا گمرک به عنوان مجری این مصوبه را اجرا نکرده است. البته آماری از صادرات مرغ طی این چهار ماه در دسترس نیست و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز پاسخی به ابهامات موجود نداده اند.

سال گذشته قیمت مصوب مرغ در ستاد تنظیم بازار دو بار افزایش یافت و در نهایت قیمت مصوب آن ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان شد، اما در اسفندماه قیمت هر کیلو گوشت مرغ به بیش از ۴۰ هزار تومان هم رسید. در نهایت با وجود اینکه دبیر ستاد تنظیم بازار اعلام کرده بود قیمت مصوب مرغ تا پایان ماه رمضان تغییر نمی‌کند، دوازدهم فروردین ماه قرارگاه ساماندهی مرغ کشور به ریاست وزیر جهاد کشاورزی و با حضور نمایندگانی از ارگان‌های مختلف از جمله قوه قضاییه و وزارت صمت در آخرین جلسه خود مسئول ساماندهی تولید گوشت مرغ شد و در اولین جلسه کاری خود نرخ مصوب مرغ را ۴۵۰۰ تومان افزایش داد. بر این اساس حداکثر قیمت مصوب مرغ گرم برای مصرف کننده ‌کیلویی ۲۴ هزارو ۹۰۰ تومان تعیین شده است.

همچنین قیمت مرغ منجمد در سرد خانه کیلویی ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان، قیمت مرغ منجمد برای مصرف‌کننده کیلویی ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان، قیمت مرغ زنده در کشتارگاه کیلویی ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان، قیمت مرغ آماده طبخ در میدان بهمن تهران کیلویی ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شد.

منبع: ايسنا
  • ناشناس ارسالی در

    بالا غیرتن دولت در امر مرغ دخالت نکند.هر آنچه دیدیم رانت،صفهای طویل و نارضایتی مردم بود.تا زمانی بساط ارز رایگان(۴۲۰۰) جمع نشود وضع همین خواهد بود.باور کنید اگر دولت در گوشت قرمز دخالت کند گوشت بالای ۲۰۰۰۰۰ خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها