|
کدخبر: 162980

قیمت رسمی مرغ افزایش یافت / فروش با نرخ جدید از امروز

آمار جوجه‌ریزی و تولید استان مازندران در ماه‌های بهمن و اسفند سال گذشته طبق روال عادی صورت گرفته و معلوم نیست مرغ استحصالی چه سرنوشتی پیدا کرده است.

اصناف قیمت رسمی مرغ افزایش یافت / فروش با نرخ جدید از امروز

سرانجام، آشفته بازار مرغ در ایام نوروز قرارگاه ساماندهی مرغ را مجاب کرد تا در برابر خواسته مرغداران کوتاه آمده و قیمت مصوب را ۴ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش دهند، به این ترتیب مرغ از امروز ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش خواهد رسید.

نابسامانی‌های بازار مرغ در روز‌های پایانی اسفندماه سال ۹۹ به تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۰ نیز کشیده شد و مسئولان وزارت صمت و جهاد کشاورزی که به تأمین مرغ مورد نیاز پایتخت در تعطیلات نوروز از استان‌های شمالی امید بسته بودند، با ناکامی مواجه شدند. به طوری که در این ایام هم استان‌های شمالی در تأمین مرغ با مشکل روبه‌رو شدند و در پایتخت هم عرضه مرغ کاهش یافت و قیمت هر کیلو مرغ به کیلویی ۳۸ تا ۵۲ هزار تومان رسید.

در هفته پایانی اسفندماه سال گذشته، همزمان با کاهش عرضه مرغ به بازار و تخلف برخی از مرغ‌فروشان در فروش مرغ‌های قطعه‌بندی شرکتی با قیمت‌های گران، مرغداران افزایش قیمت مصوب به ۲۴ هزار تومان را خواستار شدند، اما از آنجا که دولت تصمیم داشت تا پایان نوروز، هیچ کالایی گران نشود در برابرخواسته مرغداران مقاومت کرد. این اقدام ستاد تنظیم بازار موجب شد تا هم مرغداران ضرر کنند و هم مصرف‌کنندگان، زیرا دلالان با ورود به بازار مرغ توزیع را نابسامان کردند و قیمت را افزایش دادند. در این ایام به صورت محدود مرغ دولتی در تهران و سایر روستا‌ها توزیع شد، اما با صف‌های طولانی و چند ساعته همراه بود.

استان مازندران مانع خروج مرغ

طبق گفته مسئولان دامپزشکی و رئیس صنف کشتارگاه‌ها، استان مازندران یکی از سه استان اصلی تأمین‌کننده مرغ استان تهران است که از هفته‌های گذشته مسئولان استان فوق از خروج مرغ زنده این استان به مقصد تهران جلوگیری کرده‌اند، از سویی دیگر آمار جوجه‌ریزی و تولید استان مازندران در ماه‌های بهمن و اسفند سال گذشته طبق روال عادی صورت گرفته و معلوم نیست مرغ استحصالی چه سرنوشتی پیدا کرده است. نکته قابل توجهی که مشاهده می‌شود میانگین وزن مرغ‌های کشتاری است که به شکل قابل تأملی افزایش یافته که بی‌ارتباط با درخواست مرغداران برای افزایش قیمت خرید مرغ زنده از سوی دولت نیست.

خبر‌های رسیده از استان‌های شمالی حاکی از آن است که در نوروز پیداکردن مرغ در شمال هم کمیاب شده و در روز‌های پایانی تعطیلات این کالا حتی با قیمت ۴۵ هزار تومان نیز نایاب شد.

استان گلستان که یکی از قطب‌های تولید مرغ است نیز با کمبود مرغ دراین ایام مواجه بود و توزیع مرغ دولتی به هر نفر، یک عدد با صف‌های طولانی همراه بود. به گفته یکی از مسئولان استان، روزی ۲۵۰ تن مرغ به تهران ارسال می‌شود، اما فقط ۱۰۰ تن به میدان بهمن می‌رسد و مابقی آن به‌صورت قطعه‌بندی با قیمت بالا به فروش می‌رسد.

به گفته فعالان بازار، مسئولان میزان سفر‌های نوروزی به استان‌های شمالی را پیش‌بینی نکرده بودند و با افزایش سفر‌ها به شمال غافلگیر شده و در تنظیم بازار مرغ در تهران و استان‌های شمالی دچار مشکل شدند.

اولین افزایش رسمی قیمت

جافر، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با اعلام قیمت مصوب جدید گفت: بالاخره قرار شد گوشت مرغ، براساس تصمیم ستاد ساماندهی مرغ کشور با افزایش ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی از قیمت مصوب پیشین یعنی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان به رقم ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان برای مصرف‌کننده افزایش یابد.

چندی پیش که یک گروه خبری بازدیدی از یک کشتارگاه داشتند، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و دامپزشکی کشور کاهش تولید را قبول نداشتند، اما کاهش عرضه در بازار را تأیید می‌کردند و دلایلی هم داشتند. آن‌ها می‌گفتند در اسفند گذشته ۱۲۵ میلیون جوجه‌ریزی در کشور انجام شده و مقدار گوشت مرغی که از این میزان جوجه‌ریزی به دست می‌آید، بسیار بیشتر از نیاز کشور و ارزیابی شده است به غیر از یک مورد همه مرغداری‌ها به طور کامل جوجه‌ریزی کرده‌اند؛ حتی اشاره کردند امسال کمترین ابتلا به بیماری در ماکیان بوده و سال طلایی از این نظر به حساب می‌آید.

از سوی دیگر مسئولان کشتارگاه‌های کشور معتقدند، ورودی کشتارگاه‌های تهران در اسفندماه ۸/ ۳۷ درصد کاهش یافته که این آمار را مسئول دامپزشکی استان تهران هم تأیید کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران می‌گوید: بخشی از مرغ در مرغداری‌هاست و به بازار نیامده مرغداران فکر می‌کنند با نزدیک‌شدن ماه رمضان قیمت بالاتر می‌رود و به قیمت گران‌تری خواهند فروخت و به این دلیل مرغ‌های بالای سه کیلوگرم در مرغداری‌ها فراوان است، حال اینکه وزن مناسب یک کیلو و ۴۰۰ گرم باید باشد.

بخشی از مرغ هم از استان‌ها به تهران نیامده که قبلاً می‌آمد و این باعث کاهش آمار کشتار استان تهران شده است، نیامدن مرغ از استان‌ها به دلیل تصمیم اخیر استانداران برای عدم خروج مرغ از استان بوده است.

نکته دیگر اینکه افزایش بیش از اندازه تقاضا برای مرغ به دلیل گرانی گوشت قرمز است و از ۱۷ کیلوگرم سال‌های گذشته به بیش از ۳۰ کیلوگرم رسیده است.

در حالی که کمتر از دو هفته تا آغاز ماه رمضان باقی نمانده است و مقرر بود پیش از این دولت ۵۰ هزار تن مرغ با دلار ترجیحی وارد کند قیمت هر کیلومرغ دولتی به ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یافت.

نکته اینجاست که براساس قانون بودجه ۱۴۰۰ دولت باید در نیم‌سال ابتدایی سال نرخ ترجیحی ارز را با نرخ نیمایی نزدیک کند. بدین ترتیب شاید کف قیمت مرغ همین ۲۵ هزار تومان باشد.

منبع: جوان

ارسال نظر