|
کدخبر: 162635

چرا دست مردم تبریز به مرغ نمی رسد!

با تداوم قاچاق مرغ به سایر استان‌ها در آذربایجان شرقی، صف‌های طولانی نیز در سال جدید با همراهی ویروس کرونا هم‌چنان پابرجاست.

اصناف چرا دست مردم تبریز به مرغ نمی رسد!

چند صباحی است که مردم با همراهی ویروس کرونا، ساعت‌ها در صف خرید مرغ به انتظار می‌نشینند تا بلکه یک مرغ نصیب آنان شود. صف‌های مرغ زمانی به راه افتاد که مسئولان ادعا می‌کنند مشکلی در تولید مرغ نداریم و از آمار و ارقام افزایشی کشتار مرغ در استان خبر می‌دهند اما داستان صف‌های طولانی برای خرید مرغ از کجا آب می‌خورد؛ مطمنا" پای سودجویان و منفعت دلالان در میان است.

یکی بود یکی نبود مرغ در اکثر فروشگاه‌های تبریز حتی صاحبان مغازه‌ها را نیز آزرده خاطر کرده است تا جایی که یکی از صاحب مغازه‌های مرغ فروشی در یکی از خیابان‌های اصلی تبریز به خبرنگار مهر گفت: تک تک یخچال‌های فروشگاه‌ها در تبریز خالی از مرغ است.

وی ادامه داد: بازار سیاهی به راه انداخته شده و سهمیه مرغ رفته رفته کاهش می‌یابد به گونه‌ای که آخرین سهمیه مرغ به ۱۴۱ کیلو رسیده است که تنها کفاف تعداد کمی از رهگذر را می‌دهد و بقیه مشتریان دست خالی برمی‌گردند.

صاحب مغازه مرغ فروشی گفت: از اواسط اسفند ماه سال گذشته قیمت‌ها رفته فته افزایش یافت تا اینکه در دهم اسفند ماه سال گذشته سخت‌گیری شدیدی نسبت به قیمت مرغ در بازار حاکم و مرغ با قیمت ۲۰,۴۰۰ تومان توزیع شد.

وی در پایان افزود: این وضعیت حاکم بر بازار، نه تنها من، بلکه سایر همکاران را نیز آزرده خاطر ساخته به گونه‌ای که برای اجاره چند میلیونی مغازه سردرگم مانده‌ایم که از کجا تأمین کنیم.

صاحب این مغازه مرغ فروشی در پایان گفت: نظارت جدی در میان نیست و دلالان از این وضعیت بازار نیز سود می‌برند و ما در این وضعیت بازار، شرمنده مشتریان دائمی خود هستیم.

افزایش کشتار ۳۰۰ هزار قطعه مرغ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: میزان کشتار مرغ در اسفند ماه سال ۱۳۸۹، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه بوده که در اسفند ماه سال گذشته به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه رسیده است و همین نشان دهنده افزایش کشتار ۳۰۰ هزار قطعه مرغ نسبت به سال ۱۳۹۸ را نشان می‌دهد.

هیچ گونه مشکلی از لحاظ تولید در سطح استان وجود نداشته و نسبت به سال ۹۸، با افزایش ۱۵ درصدی همراه بوده است

اکبر فتحی ادامه داد: میزان کشتار مرغ در شرایط نرمال حدود ۲۲۰ تن است و با توجه به ادامه یافتن کشتار تا ۵ فروردین سال جاری و افزایش بالای ۴۵۰ تنی آن، طی سه روز گذشته، آمار کشتار را به ۱/۵ برابر سال گذشته رسانیده است.

مشکلی در تولید مرغ نداریم

وی با توجه به افزایش کشتار در سال جاری نسبت به سال گذشته افزود: هیچ گونه مشکلی از لحاظ تولید در سطح استان وجود نداشته و نسبت به سال ۹۸، با افزایش ۱۵ درصدی همراه بوده است.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی، دلیلی برای افزایش مصرف مرغ وجود ندارد چرا که به دلیل شیوع ویروس کرونا مراسمات مذهبی و عروسی در کار نبوده و می‌توان گفت که حذف شبکه مویرگی باعث ایجاد صف‌های طولانی مرغ شده است.

بیشترین آمار کشتار در هفته جاری است

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز با اشاره به کشتار روزانه ۳۳۲ تنی مرغ به خبرنگار مهر گفت: بیشترین آمار کشتار ۳۴۰ تنی مرغ در هفته گذشته انجام گرفته است.

یوسف پایدار ادامه داد: کشتار روزانه ۲۰۰ الی ۲۴۰ تنی نیاز استان را رفع می‌کند اما با این وجود، افزایش ۵۰ درصدی کشتار نیز انجام گرفته است.

وی با اشاره به پابرجا بودن ممنوعیت خروج مرغ از استان و ابلاغ دوباره آن قبل از عید نوروز افزود: با وجود اینکه بیشترین کشتار مرغ طی هفته گذشته انجام گرفته است اما با این حال باز هم صف‌های مرغ در سطح شهر تبریز ادامه دارد.

افزایش مصرف مرغ به دلیل گرانی گوشت قرمز

یکی از شهروندان تبریزی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: مصرف گوشت قرمز ما نسبت به مرغ خیلی کمتر است؛ یعنی از زمانی که قیمت گوشت قرمز سر به فلک کشید، به خوردن مرغ پناه آورده‌ایم.

حسینی ادامه داد: خبرها حاکی از آن است که مشکلی در تولید مرغ نداریم اما چرا صف‌های مرغ در مقابل فروشگاه‌ها ادامه دارد؛ ماه مبارک رمضان نزدیک است و مردم به حدی از این وضعیت نگران هستند که به ناچار در این صف‌ها شرکت می‌کنند.

وی افزود: مسئولان باید دقت بیشتری به خرج دهند چرا که سفره‌های بیشتر مردم با گرانی گوشت قرمز، از مرغ تأمین می‌شود و در این کمبود و اوضاع کرونا ما هم ناچار هستیم در این صف‌ها حضور داشته باشیم.

۳۶۰ مغازه مرغ فروشی در تبریز

معاون اتحادیه قصابان و مرغ فروشان تبریز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: ۳۶۰ مغازه مرغ فروشی در سطح شهر تبریز وجود دارد اما متأسفانه توزیع مرغ در تمام این مغازه‌ها انجام نمی‌گیرد.

عبادالله بیرامی ادامه داد: قیمت مرغ در استان‌های دیگر دو نرخی می‌باشد و ممنوعیت قیمت آزاد مرغ در استان ما باعث می‌شود که مرغ از این استان به هر نحو ممکن و به صورت قاچاق به دیگر استان‌ها ادامه یابد.

وی افزود: میزان کشتار صورت گرفته با میزان توزیع در سطح شهر هم‌خوانی ندارد و همین نشان دهنده این است که مرغ از راه‌های دیگری به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

بیرامی توضیح داد: در حالت کلی می‌توان گفت که کشتار مرغ نسبت به سال‌های دیگر کم نیست اما در این میان مردم حساس شده و نسبت به خریداری مرغ رغبت زیادی نشان می‌دهند.

منفعت دلالان و یا ارسال مرغ به دیگر استان‌ها از راه‌های مختلف؛ هر چه که هست نظارت و رسیدگی جدی مسئولان دولتی را می‌طلبد، نظارتی که روال همیشگی بازار را برگردانده و نیاز مردم را در روزهای نزدیک به ماه مبارک رمضان رفع کند تا دیگر شاهد این صف‌های طولانی در شرایط شیوع ویروس کرونا نباشیم.

منبع: مهر

  • 12 ارسالی در

    نکنه تو خودت تورکی که فقط اونجا مرغ نیست همه ایران همین جوریه ب گند کشیدین کشور را

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها