|
کدخبر: 154659 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش نیوز با رئیس کانون پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار بررسی شد:

پشت پرده اظهارنظر جنجالی درباره قیمت تخم‌مرغ

فرزادطلاکش: این آقا برای خودش در اتحادیه میهن، کارگزاری درست کرده بود و به‌عنوان کارگزار انتظار داشت در هر کیلو تخم‌مرغی که بین مرغدار و نفر بعدی مبادله شد ۸۰۰ تومان دریافت شود که ۷۰ درصد آن نصیب خود وی شود

اصناف پشت پرده اظهارنظر جنجالی درباره قیمت تخم‌مرغ

مدیرعامل پیشین اتحادیه مرغداران مرغ میهن چند روز پیش گفته بود که اگر تخم‌مرغ را بسته‌بندی نکنیم قیمت هر شانه آن حدود ۱۰ هزار تومان کاهش می‌یابد. او پیشنهاد کرد که اولویت دولت باید آن باشد که تخم‌مرغ به‌صورت سنتی (فله‌ای) توزیع شود. برای بررسی بیشتر این موضوع با گسترش‌نیوز همراه باشید.

قیمت نباید بیشتر از ۳۶ هزار تومان باشد

سخنان هدایت‌‌الله اصغری به آن معناست که بسته‌بندی هر شانه تخم‌مرغ حدود ۱۰ هزار تومان به قیمت اصلی آن اضافه می‌کند. با نگاهی به قیمت بعضی برندهای مشهور بازار متوجه می‌شوید که اختلاف قیمت به‌مراتب بیشتر از این‌هاست. برای مثال قیمت هر شانه ۲۰  عددی شرکت تلاونگ در بازار ۴۴ هزار تومان است. طبق آخرین قیمت مصوب قیمت هر شانه تخم (۳۰ عددی) نباید بیشتر از ۳۶ هزار تومان باشد (هر عدد ۱۲۰۰ تومان) اما هر عدد تخم‌مرغ این شرکت به قیمت ۲۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد. گفته می‌شود که اندازه و کیفیت محصولات این قبیل شرکت‌ها بالاتر از نمونه‌های مشابه است اما به نظر می‌رسد که با این ادعا نتوان تفاوت تقریباً دو برابری قیمت را توجیه کرد. وقتی قیمت تعیین‌شده توسط برندهای کمتر شناخته شده را با نرخ مصوب مقایسه می‌کنیم به نظر می‌رسد که قیمت‌گذاری آن‌ها معقول است. برای نمونه یکی از آن‌ها هر شانه ۲۰ عددی بسته‌بندی‌شده ساده و تک‌رنگ را به قیمت ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش می‌رساند (هر عدد ۱۴۴۰ تومان). درواقع این قبیل شرکت‌های بسته‌بندی حدود ۵ هزار تومان به قیمت اصلی تخم‌مرغ اضافه می‌کنند. برای بررسی بیشتر این موضوع با رئیس کانون سراسری پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار به گفتگو نشستیم.

 

سیدفرزادطلاکش

سید فرزاد طلاکش درباره اظهارت هدایت‌الله اصغری به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: «به نظر من این مصاحبه اساساً نباید منتشر می‌شد. قبل از هر چیز ایشان کلاً ٢ ماه در اتحادیه فعالیت داشت. تخلفات گسترده باعث شد که صلاحیت وی برای کسب عنوان مدیرعاملی احراز شود. سازمان تعاون روستایی این موضوع را طی نامه‌ای به‌صراحت اعلام کرده است تا جلوی سوءاستفاده احتمالی گرفته شود».

هیچ منع قانونی وجود ندارد

آیا مرغداران می‌توانند در واحدهای خود، بخش بسته‌بندی دایر کنند؟ آیا این راهکار باعث کاهش قیمت تخم‌مرغ و سود دوطرفه مرغدار-مصرف‌کننده نخواهد شد؟ فرزاد طلاکش در پاسخ این سؤالات به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: «طبق قانون سازمان دامپزشکی؛ فضا برای کسی که شرایط ایجاد کارگاه بسته‌بندی را فراهم کرده باز است و هیچ انحصاری وجود ندارد. اکنون از بین ۱۸۰ واحد بسته‌بندی دارای پروانه کشور، حداقل ۴۰ واحد داخل مرغداری‌هایی قرار دارند؛ شرکت‌هایی مثل سیمرغ ‌پارسی رنگ شیراز‍‍‍‍، رها مرغ تهران، همگام مشهد و ... پس انحصاری وجود ندارد و هرکسی که شرایط را ایجاد کند می‌تواند از سازمان دامپزشکی درخواست کند».

برای مرغداری‌های کوچک صرفه ندارد

وی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: «تنها تفاوت این است که این کار برای مرغداری های‌کوچک به‌هیچ‌عنوان مقرون‌به‌صرفه‌ نیست. تعداد مرغ‌های واحدهای کوچک، محدود است. دوما وقتی کار بسته‌بندی انجام دهند صاحب برند می‌شوند بنابراین باید بتوانند برای خود بازار ایجاد کنند. واحدهای کوچک نمی‌توانند پاسخگوی بازار باشند به همین خاطر برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد. نکته سوم آن است که مرغداری‌ها به‌واسطه مسائل بهداشتی حق ندارند تخم‌مرغ را از بیرون تهیه کنند؛ پس فقط می‌‌توانند تولید خود را بسته‌بندی کنند. درنتیجه اظهارنظر این آقا صحت ندارد. این سخنان غیرمسئولانه است و از سر بی‌اطلاعی زده می‌شود».

بوی سوءاستفاده استشمام می‌شود

طلاکش در ادامه گفت: «از طرف دیگر در اظهارات ایشان تناقضات زیادی وجود دارد. در بحث تخم‌مرغ بسته‌بندی یک آنالیز مشخص وجود دارد. سازمان حمایت این آنالیز را بررسی و قیمت را تصویب می‌کند. آخرین قیمت تخم‌مرغ برای هر شانه بسته‌بندی‌شده ۳۰ عددی درب‌دار ۳۶ هزارتومان است. مردم هر شانه تخم‌مرغ فله‌ای را ۳۳ هزار تومان می‌خرند. از طرف دیگر تخم‌‌‌مرغ فله‌ای، قابل شستشو نیست ولی نوع بسته‌بندی‌شده را می‌شود ضدعفونی کرد. از این حرف‌های غیر‌‌مسئولانه، بوی سوءاستفاده استشمام می‌شود. این آقا برای خودش در اتحادیه میهن، کارگزاری درست کرده بود و به‌عنوان کارگزار انتظار داشت در هر کیلو تخم‌مرغی که بین مرغدار و نفر بعدی مبادله شد ۸۰۰ تومان دریافت شود که ۷۰ درصد آن نصیب خود وی شود و فقط ۳۰ درصد به دست اتحادیه برسد. دولت تصمیم گرفت جلوی این تخلف را بگیرد و تخم‌مرغ مستقیماً به واحد بسته‌بندی برود که مسیر کاملاً مشخص و شفاف شود و روانه بازار بیرون نشود و جلوی سوءاستفاده‌ها گرفته ‌شود. تصمیم عاقلانه‌ای بود چون با این اقدام هیچ مغازه‌داری نمی‌تواند قیمت را مخدوش کند. هنوز با ما همکاری نشده ولی همین‌که جلوی این فضای متشنج واسطه‌گری و سوداگری گرفته شد تخم‌مرغ در خود مرغداری ۲ هزارتومان پایین آمد. این ثمره کار کار و تلاش ما بود و آن بحرانی که وجود داشت دیگر وجود ندارد».

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها