|
کدخبر: 145830 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس طیور مطرح شد:

دروغ بزرگ فروشندگان درباره جوجه کشی شترمرغ

احتمالاً همه دستگاه‌ها به‌خوبی از عهده جوجه‌کشی مرغ و بلدرچین برمی‌آیند. دستگاهی هنر می‌کند که توانایی جوجه کشی از پرندگان بزرگ جثه‌ای مثل غار، بوقلمون و شترمرغ را داشته باشد و هچ فوق‌العاده‌ای ارائه کند.

اصناف دروغ بزرگ فروشندگان درباره جوجه کشی شترمرغ

تولیدکنندگان دستگاه های جدید جوجه کشی ادعا می کنند که محصول آنها در مورد هر پرنده ای، درصد هچ بالایی ارائه می کند. پرورش دهندگان در این رابطه باید به چه نکاتی توجه داشته باشند؟ سوال مهم دیگر که ذهن پرورش دهندگان را به خود مشغول کرده آن است که جوجه کشی شترمرغ به دستگاه جوجه کشی خاص خود نیاز دارد؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود با یکی از کارشناسان پرورش طیور به گفتگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

صادقی

دلیل آسان بودن جوجه کشی مرغ

نسل جدید دستگاه‌های مولد و جوجه کشی این امکان را به پرورش دهنده می دهند که دستگاه را روی طیف متنوعی از پرندگان تنظیم کنند اما در عمل عملکرد دستگاه های جوجه کشی در مورد همه پرندگان یکسان نیست. دلیل این تفاوت چیست؟ برای مثال اگر در دستگاه تخم مرغ یا بلدرچین قرار دهید به ضریب هچ بالایی می رسید اما در مورد پرندگانی مثل بوقلمون آن‌طور که باید و شاید نتیجه نمی گیرید. اشکال کار چیست؟ سعید صادقی، کارشناس پرورش طیور در پاسخ این سوال اظهار داشت: «اساساً مرغ و بلدرچین، ساده ترین جوجه کشی را دارند. در مجموع هر چه سایز تخم پرنده، کوچک تر باشد جوجه کشی آسان تر است. برای همین است که احتمالاً همه دستگاه‌ها به خوبی از عهده جوجه کشی مرغ و بلدرچین برمی‌آیند. دستگاهی هنر می کند که توانایی جوجه کشی  از پرندگان برگ جثه‌ای مثل غار، بوقلمون و شترمرغ را داشته باشد و هچ فوق‌العاده‌ای ارائه کند».

دو دلیل بالا نبردن اکسیژن دهی

وی در تشریح این موضوع گفت: «هر چه سایز تخم، بزرگ تر باشد برای جوجه کشی به اکسیژن بیشتری نیاز است. مقدار اکسیژنی که سازنده برای دستگاه خود در نظر گرفته است ممکن است جوابگو نباشد. احتمالاً برای پرورش دهندگان سوال پیش می آید که تولیدکنندگان به چه علت درصد اکسیژن دهی را افزایش نمی دهند؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید به دو عامل توجه داشت. اولاً بعد از افزایش درصد اکسیژن نمی‌تواند رطوبت درون دستگاه را متعادل کند. از طرف دیگر در صورت افزایش اکسیژن داخل کابین، اختلاف دمایی بین طبقات افزایش می شود. توصیه من به پرورش دهندگان آن است که دستگاهی را انتخاب کنند که در مورد غاز و بوقلمون عملکرد خیلی خوبی داشته باشند. جوجه کشی مرغ و بلدرچین برای دستگاهی که در زمینه پرندگان بزرگ جثه، عملکرد خیلی خوبی دارد بسیار آسان است.

شترمرغ دستگاه خاص خودش را دارد

یکی از اولین سوالاتی که پرورش دهندگان هنگام خرید دستگاه مادر می پرسند آن است که آیا با این دستگاه شما می توانم از شترمرغ هم جوجه کشی کنم؟ همان‌طور که می‌توان حدس زد پاسخ بیشتر فروشندگان مثبت است. این سوال و انتظار کاملاً اشتباه است. سعید صادقی ضمن بیان این موضوع گفت: «بعضی فروشندگان در تبلیغات خود ادعا می کنند که از دستگاه آنها می توان برای پرورش هر پرنده ای، حتی شترمرغ استفاده کرد. این موضوع واقعیت ندارد چون این پرنده بزرگ، دستگاه خاص خودش را طلب می کند. دستگاه‌های عمومی یا اصطلاحاً جنرال به هیچ عنوان توان تبدیل مناسب تخم شترمرغ به جوجه را ندارند. بعضی از تخم ها به جوجه تبدیل می شوند ولی راندمان کلی اصلاً رضایت‌بخش نخواهد بود. ضریب هچ بعید است از بازه ۳۰ تا ۴۰ درصد بالاتر باشد. نمی توان دستگاهی خرید که علاوه بر پرندگان کوچک و متوسط از آن برای جوجه کشی شترمرغ استفاده کرد».

 

ارسال نظر