|
کدخبر: 109438 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس پرورش طیور بررسی شد:

علت تناقض گویی پرورش دهندگان طیور درباره سود

سعید صادقی: در مجموع نظر پروش دهندگانی که پرورش طیور را سودآور می کنند به واقعیت نزدیک تر است.

کسب و کار علت تناقض گویی پرورش دهندگان طیور درباره سود

پرورش طیور سودآور است؟ به عبارت بهتر آیا سرمایه گذاری در این حوزه, توجیه اقتصادی دارد؟ ممکن است به پرورش طیور, علاقه مند باشید و با پروش دهندگان مختلف در این باره صحبت کرده باشید اما به جواب روشن و مشخصی که با تکیه بر آن بتوانید تصمیم گیری کنید نرسیده باشید. بعضی, پرورش طیور را سودآور می دانند اما تعدادی هم آن را کم درآمد و حتی ضررده توصیف می کنند. دلیل این تناقص گویی ها چیست؟ درست است که سرمایه گذاران همه حوزه ها متناسب با تجربه خود (شکست یا موفقیت) درباره ورود به یک حوزه اقتصادی خاص صحبت می کنند اما در نهایت باید بتوان به یک میانگین رسید. برای بررسی و تحلیل این موضوع با یکی از کارشناسان پرورش طیور که خود در بخش های مختلف آن فعالیت می کند به گفتگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

صادقی۲

پرندگانی را انتخاب کنید که نرخ دولتی ندارند

به اعتقاد سعید صادقی برای پاسخ دقیق به این سوال ابتدا باید بین پرورش دو گروه از پرندگان, فرق گذاشت. وی در این باره اظهار داشت: اگر سرمایه شما کم است توصیه می کنم پرندگانی را پرورش دهید که نرخ دولتی نداشته باشند. دولت در تامین هزینه تولید و پرورش مرغ گوشتی کمکی به تولیدکننده نمی کند اما نرخ فروش او را تعیین می کند. نرخ مشخص شده توسط دولت چه بسا کفاف هزینه تولیدکننده را ندهد. بسیاری از تولیدکنندگان با نرخگذاری دولتی مخالف هستند. اما قیمت فروش پرندگانی مثل کبک, بلدرچین, قرقاول و بوقلمون های محلی توسط خود تولیدکننده مشخص می شود. قیمت شترمرغ اگرچه توسط دولت مشخص می شود اما نرخ آن نسبتا ثابت است و پرورش آن هم مقرون به صرفه است. کبک و بلدرچین هم مثل شترمرغ قیمتگذاری دولتی دارند اما اصرار نمی شود که حتما به قیمت مشخص شده فروخته شوند.

دو دلیل تناقض گویی ها

وی در تحلیل تناقض گویی های پرورش دهندگان گفت: پای دو دلیل در میان است. بحث اول ریشه فرهنگی دارد؛ به این معنا که صاحبان کسب و کارهای سودآور ترجیح می دهند اطلاعات و تجربه خود را در اختیار دیگران قرار ندهند. این پدیده به پروش طیور محدود نمی شود و در همه صنوف و مشاغل یافت می شود. به عنوان مثال شرایط و مزایای کاری فردی که در فلان اداره دولتی کار می کند ممکن است خوب باشد اما او اظهار نارضایتی می کند.

این متخصص پرورش طیور در تشریح بیشتر موضوع گفت: موضوع دوم به رعایت نکردن اصول کار مربوط می شود. قرار نیست حاشیه سود پرورش دهنده طیور یا تولیدکننده و فروشنده پوشاک یکسان باشد. فاکتورهایی مثل تبلیغات, فروش کالاهای برند و خاص یا خرید مستقیم از تولیدکننده باعث می شود فروش پوشاک برای یک تولیدکننده سودآور باشد اما برای دیگران نباشد. در پرورش طیور هم موفقیت و سود به عواملی مثل رعایت استانداردهای بهداشتی, استفاده از جیره غذایی صحیح و مناسب, توجه به اصول نوردهی و بسیاری فاکتورهای دیگر بستگی دارد. کم و زیاد کردن پارامترهای کار حاشیه سود را بالا یا پایین می برد. شخصی که متضرر شده به احتمال زیاد اصول کار را رعایت نکرده است. در مجموع نظر پروش دهندگانی که پرورش طیور را سودآور می کنند به واقعیت نزدیک تر است. به شخصه با بسیاری از پروش دهندگان استان های کشور در ارتباط هستم. می توان گفت از هر ۱۰ نفری که بلدرچین پرورش می دهند ۸ نفر راضی هستند.

اصول مدیریت یکسان است

وی در ادامه افزود: در استان اصفهان هستند کسانی که در زیرزمین یا حتی پشت بام خانه خود بوقلمون پرورش می دهند و با وجود آنکه سالن مکانیزه ندارند سود و فروش خیلی خوبی دارند. از طرف دیگر در بعضی مزارع پرورشی از مدرنترین دستگاه ها و گرانترین تجهیزات استفاده می کنند اما به سود قابل قبولی دست پیدا نمی کنند. این موضوع به اصول مدیریت برمی گردد. اصول مدیریت کار یکسان است, یعنی فرق نمی کند کمتر از ۱۰ میلیون سرمایه گذاری کنید یا یک میلیارد. به عنوان پرورش دهنده باید یک مدیر تولید, مدیر هماهنگی, مدیر فروش و مدیر مالی قوی و توانمند باشید تا به بهره وری کامل برسید.

ارسال نظر