|
کدخبر: 144327 شاپور پشابادی

گفتگوی گسترش‌ نیوز با رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران:

مخارج ماهانه نانوایی‌ ها ۱۵ میلیون افزایش یافت

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران گفت: نان ۳۰۰ تومانی بی‌معناست و برای نانوایان به‌صرفه نیست. تصمیم‌گیری نهایی درباره نرخنامه جدید نان به طرح این موضوع در هیئت دولت، منوط شده است».

اصناف مخارج ماهانه نانوایی‌ ها ۱۵ میلیون افزایش یافت

به اعتقاد رئیس نانوایان سنتی تهران قیمت کنونی نان، بقای این صنف را به خطر انداخته است. برای بررسی بیشتر این موضوع با بیژن نوروز مقدم به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

بیژن-نوروزی-مقدم

موضوع باید در هیئت دولت مطرح شود

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران گفت: «ستاد تنظیم بازار اواخر تیرماه تقریباً قانع شد که آنالیز قیمت ما منطقی است و قیمت باید تغییر کند. قرار بود که سازمان حمایت هم آنالیز قیمت انجام دهد و در جلسه بعدی ستاد تنظیم بازار مطرح شود اما از آنالیز این سازمان و آن جلسه بعدی، خبری نشد. ظاهراً کارگروه ملی آرد و نان از ستاد تنظیم بازار جدا شده و اعلام قیمت جدید به این کارگروه واگذار شده است. این کارگروه هم انجام این کار را به استانداری‌ها محول کرده که به مقتضای منطقه خود، قیمت‌ جدید را تعیین کنند. از قرار معلوم اصفهان تنها استانی است که نرخ جدید را اعلام کرده است. طبق شنیده‌ها، استانداری تهران با افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت انواع نان سنتی موافقت است و تصمیم‌گیری نهایی را به وزیر کشور سپرده است. و باز طبق شنیده‌های ما، وزیر کشور هم تصمیم‌گیری را به طرح این موضوع در هیئت دولت، منوط کرده است».

افزایش سه برابر قیمت خمیرمایه

وی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: «نان ۳۰۰ تومانی بی‌معناست و برای نانوایان به‌صرفه نیست. وقتی بحث تنبیه و سرزنش نانواست همه، اختیار و مسئولیت دارند اما هنگام نرخ‌گذاری، هیچ‌کس خود را مسئول نمی‌داند و به قول معروف توپ در زمین دیگران انداخته می‌شود. نانوایان تحت فشار هستند. در نرخنامه سال قبل نوشته است که این قیمت، مادامی ملاک عمل است که قیمت گندم یا سایر هزینه‌های تولید افزایش نیابد. دستمزد کارگر ۲۶ درصد افزایش یافت، حق مسکن از ۱۰۰ به ۳۰۰ هزار تومان رسید، مزایای قانونی کارگر از ۱۱۰ به ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد، هزینه موادغذایی کارگران هم به شدت افزایش یافته است و قیمت خمیرمایه سه بار افزایش قیمت داشت (۱۰۰ درصد).  اگر خمیرمایه را از بازار آزاد تهیه کنیم باید قیمت به مراتب بیشتری را پرداخت کنیم. کرایه حمل آرد در سال‌‌های ۹۸ و ۹۹ به ترتیب ۴۰ و ۵۷ درصد بیشتر شد. صنف حمل و نقل همچنان ناراضی است و دنبال افزایش قیمت بیشتر است. به همه این‌ها افزایش هزینه انرژی، بیمه و مالیات و ... را اضافه کنید. این حجم از افزایش هزینه‌های باعث شده است که نانوا دیگر نتواند به کار ادامه دهد».

افزایش روزانه هزینه‌ها تا ۵۵۰ هزار تومان

نوروزی مقدم در تشریح بیشتر این موضوع گفت: «نانوایی یک فعالیت تولیدی به حساب می‌آید. آرد فقط ۲۵ درصد از هزینه‌های ما را به خود اختصاص می‌دهد و مابقی هزینه‌ها، توسط خود فرد پرداخت می‌شود. آنالیز قیمت خود را در اختیار همه قرار داده‌ایم و منتظر هستیم که مرحله نهایی کار انجام شود. در این شرایط سخت و پرفشار، نانوا شخصاً محاسبه می‌کند و هرج و مرج قیمت به وجود می‌آید و پایان دادن به این وضعیت، سخت می‌شود. نانوایی یکی از کم‌درآمدترین صنوف است. تحلیل‌ ما نشان می‌دهد که هزینه‌های روزانه نانوایی از ابتدای سال به طور میانگین بین ۴۵۰ تا ۵۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. نانوایی چقدر درآمد دارد که از عهده افزایش هزینه ۱۲ تا ۱۵ میلیونی برآید؟ وقتی مسئولین وظیفه خود را انجام ندهند کار به اینجا می‌کشد و نانوا شخصاً چاره‌جویی می‌کند. تولیدکنندگان دیگر اگر ضررده باشند می‌تواند تعطیل کنند اما نانوا چنین حقی ندارد و ما در این رابطه به شدت سختگیر هستیم چون نان قوت غالب مردم است. نانوایان تحت هر شرایطی حتی در مواقع بحرانی و جنگی، پخت می‌کنند. متقابلاً باید هوای نانوا را هم داشت. نمی‌توان او را کار بدون درآمد، وادار کرد».

وی افزود: «برآورد اتحادیه آن است که قیمت باید بین ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش یابد اما شنیده‌ها حاکی از آن است که استانداری ۳۰ تا ۴۰ درصد را پیشنهاد کرده است. با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه می‌رسید که فروش سهمیه آرد برای نانوا توجیه ندارد. هیچ صنفی، مدینه فاضله نیست اما عقل سلیم می‌گوید که نانوا اگر بتواند نان تولید کند نیازی به فروش آرد ندارد. خواست نانوایان آن است که وزیر برای این موضوع حساس، اولویت ویژه قائل شوند و نرخ جدید را زودتر اعلام کنند».

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها