|
کدخبر: 141621

واکنش قبادی به افزایش قیمت‌ نا متعارف لبنیات

قبادی گفت: نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی ارسال شده تا بذر نهاده از گروه دو به گروه یک منتقل و مشمول ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی شود.

اصناف واکنش قبادی به افزایش قیمت‌ نا متعارف لبنیات

قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار در جمع خبرنگاران و با اشاره به اختلال در تنظیم بازار نهاده گفت: مسئولیت تنظیم این بازار با کمیته‌ای در شرکت صنایع پتروشیمی است، اما هفته آینده به این موضوع ورود خواهیم کرد.

او درباره اختلال در ترخیص بذر نهاده گفت: این سوال را بهتر است از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بپرسید، اما تخصیص ارز آن صورت گرفته است. به نظر می‌رسد به دنبال آن بودند که با ارز ترجیحی کالا را به کشور وارد کنند، اما الان ارز آن نیمایی شده و با مشکل در تامین مالی مواجه شده‌اند.

به گفته این مقام مسئول نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی ارسال شده تا این اقلام از گروه دو به گروه یک منتقل شوند و در نهایت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به آن‌ها تعلق بگیرد.

قبادی با اشاره به ثبات در بازار کالاهای اساسی تصریح کرد: همه کالا‌های اساسی سبد خانوار وضعیت مناسبی دارند و ترخیص کالا‌ها هم روند صعودی مناسبی به خود گرفته است. هم در بخش گمرک و هم در بخش بازار شرایط خوبی را شاهد هستیم و امیدوار هستیم که این روند ادامه داشته باشد.

دبیر ستاد تنظیم بازار با تاکید بر آغاز اقدامات این ستاد برای کنترل بازار شب عید گفت: همواره بخشی از کالا‌ها در انبار قرار می‌گیرند و این در حالی است که ورودی و خروجی کشور باید تناسب داشته باشد. در حال حاضر ۳.۷ میلیون تن کالا در بنادر کشور وجود دارند و همواره باید در همین مقدار یعنی بین ۳ تا ۴ میلیون تن باشد.

قبادی ادامه داد: این عدد باید به زیر ۳.۵ میلیون تن برسد تا روند مناسبی در ورود و ترخیص کالا داشته باشیم. اگر حجم کالا‌های موجود در بنادر از این مقدار بالاتر باشد به معنای آن است که روند ترخیص، یا حمل‌ونقل، یا تخصیص ارز و یا سایر بخش‌ها با اختلال مواجه شده‌ است. امروز با همکاری گمرک جمهوری اسلامی و بانک مرکزی این روند به خوبی انجام شده و شرایط بسیار مناسبی را در تامین اقلام اساسی شاهد هستیم.

دبیر ستاد تنظیم بازار، وضعیت بازار گوشت قرمز را یکی از تجارب خوب کشور دانست و گفت: اواخر سال ۹۸ بود که گوشت قرمز از ارز دولتی به ارز نیمایی منتقل شد و شاهد بودیم که در تولید دام سبک و سنگین به خودکفایی رسیدیم. در برخی بازه‌های زمانی حدود ۹۰۰ میلیون دلار واردات گوشت قرمز داشتیم و الان به کمتر از ۱۰۰ میلیون رسیده است.

او درباره قاچاق ماسک گفت: الان قیمت مصوب ماسک هزار تومان است و با توجه به هزینه‌های حمل و سایر موارد قاچاق ماسک اصلا صرفه اقتصادی ندارد حتی در صورتی که وزارت بهداشت اجازه دهد. این در حالی است که آمادگی صادرات ماسک را هم داریم.

قبادی در پایان درباره اخطار به واحد‌های لبنی گفت: افزایش قیمت‌های نا متعارفی را در برخی کالا‌های لبنی شاهد بودیم؛ اگرچه اغلب آن‌ها این موضوع را انکار می‌کردند، اما مکلف شدند تا قیمت‌های محصولات لبنی را افزایش ندهند. در شوینده‌ها هم هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت. قیمت تخم مرغ هم در میادین میوه و تره بار حدود ۳۰ هزار تومان است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر