|
کدخبر: 118868

بازار خزان زده لوازم التحریر فروشان / با این صنف خداحافظی کنیم؟

هر ساله با رسیدن به ماه های مرداد و شهریور و نزدیک شدن به فصل های سرد سال برای صنف لوازم التحریر شدن ماهی پر از هیاهو، جنب و جوش و رسیدن به درآمدهای بالا بود اما این صنف بیش از یکسال است که روز خوشی را به خود ندیده است.

اصناف بازار خزان زده لوازم التحریر فروشان / با این صنف خداحافظی کنیم؟

در آستانه ماه مهر صنف فروشندگان نوشت افزار و لوازم التحریر بازار گرم و پرجنب و جوشی را داشتند اما طی یکسال اخیر آلودگی هوا و کرونا بلای جان فعالان این صنف شده است و اگر شرایط به همین منوال ادامه داشته باشد دیگر نمی توان امیدوار بود که در سطح شهر شاهد فعالیت این صنف باشیم.

تا کنون بیش از ۲۹۰۰ واحد صنفی به صورت رسمی و غیررسمی در زمینه فروش نوشت افزار و لوازم التحریر فعال بودند اما دو عامل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا موجب شد تا بخشی از فعالان این صنف که از توان مالی کمتری برخوردار بودند عطای این بازار که فعلا چشم انداز روشنی ندارد را به لقایش ببخشند و یا کاربری واحد صنفی خود را تغییر بدهند و یا اینکه تعطیلی واحد صنفی را نسبت به بازبودن آن سودآورتر بدانند.

کسی دنبال خرید لوازم التحریر نیست

آقای جوانی که خود را مهدی معرفی می کند درباره شرایط فروش لوازم التحریر می گوید: وضعیت این بازار نیازی به تشریح ندارد فقط کافی است نگاهی به راسته بازار لوازم التحریر فروشان در بین الحرمین بیندازید.

وی می افزاید: پدر من ۵۰ سال است که در زمینه عمده فروشی لوازم التحریر فعالیت می کند و من نیز از همان کودکی در کنار ایشان بودم. شاید هیچ زمانی به این اندازه رکود را تجربه نکرده بودیم.

مهدی با اشاره به تغییر کاربری اکثر واحدهای صنفی لوازم التحریر فروش در راسته بین الحرمین بازار تصریح می کند: در این راسته از بازار قدیمی ترین فعالان صنف لوازم التحریر فعالیت می کردند اما از حدود دو سال قبل میزان فروش در این صنف به حداقل رسید.

وی ادامه می دهد: اما امسال با شیوع ویروس کرونا به جای حداقل فروش با رکودی شدید دست و پنجه نرم می کنیم.

مهدی خاطرنشان می کند: هر ساله با بازگشایی مدارس والدین برای فرزندان خود لوازم التحریر جدید می خریدند و استفاده از این وسایل و یا گم کردن آنها عاملی بود که تا پایان سال تحصیلی ناگزیر از خرید مجدد نوشت افزار برای فرزندان خود می شدند.

این فعال صنف لوازم التحریر می گوید: سال گذشته که دانش آموزان به دلیل روزهای بی شمار آلودگی هوا به مدرسه نرفتند و از انتهای بهمن ماه نیز شیوع ویروس کرونا و استفاده شیوه تدریس آنلاین موجب شد تا میزان فروش در این صنف به صفر نزدیک شود.

مهدی تصریح می کند: رکود شدید در بازار، عدم بازگشایی مدارس، استفاده از شیوه آنلاین تدریس، افزایش اجاره بها و عدم فروش موجب شده تا بسیاری از فعالان این صنف واحدهای خود را تعطیل کرده و یا تغییر کاربری بدهند.

قیمت هایی که ۳ برابر شد

آقایی که خود را اصغر نجاتی معرفی می کند و از باسابقه های بازار نوشت افزار است می گوید: بازار لوازم التحریر با چالش هایی جدی مواجه است؛ از یک طرف جهش قیمت دلار موجب شده تا قیمت کالاهای وارداتی حداقل سه برابر افزایش پیدا کند.

وی می افزاید: بالارفتن هزینه های تولید، افزایش اجاره بها، رکود شدید در بازار و کاهش شدید قدرت خرید مردم عواملی هستند که میزان رکود در بازار لوازم التحریر را به حداقل می رساند.

این فعال صنفی خاطرنشان می کند: آن دسته از فعالان صنف لوازم التحریر و نوشت افزار که در واحدهای صنفی اجاره ای فعالیت می کردند و امکان پرداخت اجاره واحدصنفی و انبار را نداشتند به ناچار واحد را تخلیه کردند و بیکار شدند. البته آن دسته از صاحبان مغازه هم که ادامه فعالیت در این صنف را مقرون به صرفه نمی دانستند نیز تغییر کاربری دادند و امروز مشغول فروش اقلامی که طرفدار دارند، شده اند.

نجاتی می گوید: جهش نرخ دلار موجب شده تا قیمت لوازم التحریر خارجی و وارداتی حداقل سه برابر اضافه شود؛ به عنوان مثال یک نوع مداد طراحی از ۱۵ هزار تومان به ۴۵ هزار تومان، رنگ اکرلیک طراحی از ۳۰ هزار تومان به ۹۵ هزار تومان رسیده است.

وی با اشاره به جهش قیمت ها خاطرنشان می کند: با توجه به شیوع ویروس کرونا و آلودگی هوا و اتخاذ شیوه تدریس آنلاین مصرف لوازم التحریری مثل خودکار، کاغذ، پاک کن، انواع مداد به حداقل رسیده است و در این میان گرانی بیش از حد قیمت ها نیز موجب شده تا برخی اقلام به صورت کلی از لیست خرید خارج شوند از جمله جای مدادی، تراش رومیزی، مدادتراش های لوکس و... و. زیرا برای کسی مقرون به صرفه نیست که برای خرید یک تراش رومیزی ۶۵۰ هزار تومان هزینه پرداخت کند.

این فعال صنفی لوازم التحریر برای روزهای باقی مانده تا شروع مدارس در صنف خود شرایط مساعدی را متصور نیست و در این باره می گوید: امسال قرار است که آغاز مدارس از ۱۵ شهریور باشد که هنوز تکلیف آن به صورت قطعی مشخص نیست اما با توجه به اینکه بیماری کرونا هنوز مهار نشده و امکان تدریس به صورت آنلاین وجود دارد بنابراین خانواده ها برای خرید لوازم التحریر اقدام نکرده اند و بعید هم میدانم شرایط به نحوی پیش برود که بازار ما به رونق برسد.

کاهش ۷۰ درصدی فروش

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و نوشت افزار نیز بر این باور است که فعالان این صنف شرایط مساعدی ندارد و شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مکرر مدارس به دلیل آلودگی هوا بر پیکره این صنف لطمات زیادی را وارد کرده است.

موسی فرزانیان می گوید: امسال میزان فروش فعالان صنف لوازم التحریر و نوشت افزار نسبت به سال گذشته حداقل ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی می افزاید: اوج فعالیت این صنف از تیر ماه شروع شده و تا آبان ماه ادامه دارد به همین دلیل برای مشخص شدن لطمات شیوع ویروس کرونا و تکلیف واحدهایی که تعطیل کرده و یا تغییر کاربری می دهند باید تا پایان آبان ماه صبر کنیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و نوشت افزار ادامه می دهد: فعالیت و رونق در صنف ما به بازگشایی مدارس وابسته است. اگر قرار باشد در سال تحصیلی جدید دانش آموزان در فضای مجازی آموزش ببینند بدون تردید مصرف لوازم التحریر به شدت کاهش پیدا می کند اما اگر مدارس بازگشایی شود شرایط صنف ما بهبود پیدا می کند.

فرزانیان تصریح می کند: فروش در صنف لوازم التحریر فصلی است و اگر فعالان این صنف نتوانند در موعد مقرر به فروش و کسب سود لازم دست پیدا کنند بدون شک متضرر می شوند.

این مسئول صنفی خاطرنشان می کند: علاوه بر شیوع ویروس کرونا؛ تورمی که در اقتصاد کشور حاصل شده میزان قدرت خرید مردم را در حد قابل توجهی کاهش داده است و اگر شرایط بازار این صنف به رونق نرسد آن دسته از فعالان صنفی که در واحدهای اجاره ای و با انبارهای اجاره ای فعالیت می کنند ناچار می شوند برای ادامه فعالیت اقتصادی خود تصمیمات دیگری بگیرند.

خروج لوازم التحریر از لیست خرید اداره جات

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و نوشت افزار می گوید: علاوه بر دانش آموزان فعالان صنف لوازم التحریر مشتریان ثابتی داشتند که آن هم اداره جات بودند.

فرزانیان می افزاید: هر ساله در اسفند ماه شاهد فروش اقلام کادویی به اداره جات بودیم و همچنین بخشی از بودجه دستگاهها و اداره ها صرف خرید لوازم التحریر برای کارمندان می شد اما امسال شرایط مایل دستگاهها به نحوی است که خرید اقلام کادویی از لیست خرید خارج و خرید لوازم التحریر در انتهای لیست آنها جای گرفت.

فرزانیان خاطرنشان می کند: در حال حاضر ۱۹۰۰ واحد دارای پروانه کسب و ۱۰۰۰ واحد صنفی فاقد پروانه در رسته توزیع لوازم التحریر فعالیت می کنند که با توجه به شرایط موجود اقتصادی و رکود شدیدی که بر بازار حاکم شده است بخشی از آنها باید بعد از پایان آبان ماه روند ادامه فعالیت خود را بررسی کنند.

 

منبع: تحلیل بازار
  • انسان ارسالی در

    سلام و احترام باتوجه به فصلی بودن این کار باید جلوی چندکاررا گرفت1عدم بارگذاری نمایشگاه2عدم فروش خرده فروشی توسط عمده فروشها3جلوگیری از تهیه بسته ویاپکیج که توسط مدیران مدارس آمده و به دانش آموزان فروخته می شود 4جلوگیری ازفروش لوازم التحریر توسط دیگر ازمغازها5باعنایت به فصلی بودن این شغل اجازه مجوز کسب دیگر برای طول سال 6همکاری دولت با وام کم بهره به این قشراسیب پذیر وهرنوع کمک دیگرمتشکر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها