|
کدخبر: 118087

افزایش تولید گوشت قرمز در کشور

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تا پایان سال۹۹ تولید گوشت قرمز به ٨٨٠هزار تن، گوشت مرغ به دو میلیون ۷۰۰هزار تن و شیرخام به ۱۱میلیون و ۳۰۰هزار تن می‌رسد.

اصناف افزایش تولید گوشت قرمز در کشور

«مرتضی رضایی» روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت افزود: براساس اقدامات صورت گرفته به نظر می رسد تولید تخم مرغ به یک میلیون و ۶۵۰ هزارتن و عسل به ۱۱۳ هزار تن و پیله تر ابریشم به یک میلیون و ۶۵۰ هزارتن برسد.

وی اظهارداشت: این درحالیست که تولید این محصولات در سال ۹۲ در گوشت قرمز ٧٥٥ هزارتن، گوشت مرغ یک میلیون و ۹۷ هزارتن، شیرخام هشت میلیون و ۳۰۰ هزارتن، عسل ۷۴ هزارتن، پیله تر ابریشم ۹۰۰ هزارتن بوده است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: آمارها نشان می دهد طی سال‌های اخیر در تولید گوشت قرمز ۲.۵ درصد، گوشت مرغ ۶.۵ درصد و شیرخام ۵.۵ درصد رشد داشته ایم.

رضایی درباره سرانه مصرف محصولات پروتئینی در کشور گفت: اکنون سرانه مصرف گوشت قرمز ۱۲.۵ کیلوگرم، گوشت مرغ ۳۱ کیلو و ۲۵۰ گرم، شیرخام ۱۲۴ کیلوگرم، تخم مرغ ۱۱ کیلو و ۷۲۰ گرم و عسل یک کیلو و ۳۵۰ گرم است.

قطع وابستگی کشور به واردات گله مرغ اجداد از سال ۱۴۰۰

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از خودکفایی کشور در تولید گله‌ مرغ اجداد تا پایان سال ۱۴۰۰ خبرداد و افزود: به دستور رهبر معظم انقلاب، «لاین مرغ آرین» کشور، اصلاح نژاد و احیا شده است که تا پایان امسال ۵۰ درصد نیاز کشور و تا پایان سال ۱۴۰۰ تمامی نیاز کشور را تامین خواهد کرد و دیگر نیازی به واردات مرغ اجداد نیست.

به گفته وی، سال گذشته تمامی گله های مرغ اجداد بین ۲۴۰ تا ۲۸۰ هزار قطعه از محل واردات تامین می شد.

رضایی ادامه داد: امسال ١٤٠ هزار قطعه مرغ لاین آرین وارد بازار می‌شود که ۵۰ درصد نیاز بازار را تامین خواهد کرد.

وی درباره بسته تشویقی جوجه‌ریزی لاین مرغ آرین برای تولیدکنندگان گفت: براساس این مشوق ١٠٠ درصد نهاده‌های مورد نیاز آنها از سوی دولت تأمین خواهد شد همچنین موافقت نامه‌ای با بانک عامل حوزه کشاورزی به امضا رسیده که مرغدارانی که در این حوزه فعالیت کنند به مدت هشت ماه به ازای پرورش هر قطعه مرغ مادر ٢٠٠ هزار تومان تسهیلات با سود ٦ درصد دریافت کنند.

صرفه جویی ۷۰۰ هزارتن دان با تولید مرغ سایز

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر تولید مرغ سایز با وزن ۱.۵ تا ۱.۸ کیلوگرم افزود: اکنون مردم مرغ با سایز ۲ تا ۲.۲ کیلوگرم را می پسندند ذائقه مردم باید به سمت مصرف مرغ با وزن های مناسب سوق داده شود، زیرا مرغ با وزن بالا حداقل بین سه تا پنج درصد ضایعات دارد.

رضایی بخش عمده‌ نهاده های دام و طیور کشور را وارداتی دانست و گفت: ضریب تبدیل غذایی مرغ در کشور ما ۱.۸ درصد است، با افزایش وزن مرغ اگر بخواهیم همان ۷۰ گرم وزن را در روز اضافه کند، دان بیشتری باید مصرف شود، بنابراین بیش از ۷۰۰ هزار تن نهاده دورریز می‌شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته ۷۰۰ میلیون دلار صادرات و یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون دلار واردات در بخش دام و طیور داشته ایم.

وی براین باوراست که کشوری که در صادرات و واردات را ببندد محکوم به فنا است ادامه داد: براین باورم که صادرات و واردات هر دو باید انجام شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: دولت هر ساله ارز مورد نیاز ۱۵ میلیون تن نهاده های دام و طیور را تامین می کند.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها