|
کدخبر: 106722

چرا قیمت مرغ به پرواز درآمد؟

افزایش یک‌باره نرخ مرغ از اواسط هفته گذشته از اتفاقاتی است که از جانب مردم واکنش‌های فراوانی همراه داشته و مسئولان در پاسخ به این انتقادات از عواملی چون بالا رفتن هزینه‌های تولید نام می‌برند.

اصناف چرا قیمت مرغ به پرواز درآمد؟

افزایش نرخ مرغ از کیلویی ۱۱ هزار تومان به ۱۳ هزار تومان و اکنون ۲۰ هزار تومان باعث نارضایتی مردم شده است، گرانی مرغ مانند بسیاری از موارد دیگر، نخست در بازار و سپس از طریق مصوبه ستاد تنظیم بازار به‌طور رسمی اعلام می‌شود. در این میان متولیان و فعالان صنعت مرغ، دلایل گوناگونی برای وضع نابسامان قیمت‌ها طی روزها و هفته‌های اخیر در این بازار عنوان می‌کنند که در نهایت به افزایش تمام‌شده نرخ تولید ختم می‌شود.

آنچه قابل‌بحث است نگرانی مصرف‌کنندگان است؛ افزایش قیمت گوشت مرغ باعث می‌شود این ماده پروتئینی به‌تدریج از سبد غذایی مردم حذف شود. ماده‌ای که به دلیل قیمت تقریباً مناسبش، جایگزینی برای گوشت قرمز و غذاهای گران‌قیمت دریایی به شمار می‌رفت.

در مقابل این نگرانی‌ها دیدگاه عده‌ای هم آن است که دولت باید با تأمین نهاده با نرخ مناسب، قیمت تمام‌شده تولید را کاهش دهد تا حاشیه سودی برای تولیدکنندگان وجود داشته باشد و یا کمک‌هزینه‌ای را به عنوان یارانه به مردم پرداخت کند. البته بر اساس تجربه‌های قبلی انجام هرکدام از این پیشنهادها ناممکن و مصرف‌کننده به‌ناچار، پس از مدت زمانی خود را با این شرایط نیز سازگار خواهد کرد.

کمبودی در بازار مرغ وجود ندارد

بسیاری بر این باور هستند که کمیابی گوشت مرغ باعث گرانی آن شده است. فعالان این بازار به ویژه فروشندگان با تأکید بر کمبودهای اخیر مرغ برای عرضه می‌گویند "کاهش عرضه مرغ به گرانی این ماده غذایی دامن زده است اگرچه هزینه‌های تولید نیز افزایش یافته است اما با کمبود گوشت مرغ، افزایش نرخ، شدت بیشتری گرفته است". حتی شنیده می‌شود آشپزخانه‌ها، رستوران‌ها و تالارهایی که پس از شیوع کرونا به‌تازگی شروع به فعالیت کرده‌اند به دلیل دشواری تهیه مرغ با مشکلاتی فراوان روبه‌رو شده‌اند.

بر این اساس به نظر می‌رسد ایجاد شرایط گرانی در بازار مرغ به غیر از موارد دیگر با شیوع ویروس کرونا هم مرتبط است زیرا از ابتدای ورود این بیماری، بازار مرغ با مشکلاتی مانند کاهش تقاضا، افت قیمت‌ها، کمبود نهاده‌های خوراک طیور و کاهش نقدینگی روبه‌رو شد. این روند تا جایی ادامه یافت که بنا بر اظهارات مسئولان، پس از شیوع کرونا ضرر تولید‌کنندگان این صنعت به بیش از شش هزار میلیارد تومان یعنی یک‌چهارم سرمایه در گردش این صنعت رسیده و لطمه سنگینی بر صنعت طیور کشور وارد آمده است.

با وجود چنین آسیب‌هایی، تولیدکنندگان، جوجه‌ریزی خود را کاهش داده و پیامد این اقدام اکنون در بازار نمایان شده است. مرتضی رضایی، معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی دراین‌باره گفته است: "در اردیبهشت‌ماه امسال با ۱۱۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی هیچ کاهشی در تولید گوشت مرغ اتفاق نیفتاده و افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار به واسطه تغییر هزینه‌های تولید و نگهداری برای مرغداران است، ضمن اینکه هیچ کمبودی در مورد گوشت سفید در بازار وجود ندارد و حتی مازاد تولید وجود دارد. "

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه قیمت گوشت مرغ از تیرماه سال گذشته تاکنون ثابت بوده است، افزود: دستمزدها و هزینه‌های مختلف تولید افزایش پیدا کرده و این تغییرات باید در قیمت مرغ اعمال شود.

زیان‌های مرغداران

کاهش برگزاری مراسم‌های مختلف مردمی، به علاوه کاهش قدرت خرید مردم با همه گیری بیماری کووید- ۱۹ نیز عاملی برای کاهش مصرف مرغ بوده است. در روزهای پایانی سال ۹۸ مرغداران مانند سال‌های قبل برای ایام پایانی سال میزان جوجه‌ریزی خود را افزایش دادند اما شیوع ویروس کرونا موجب کاهش درخواست مرغ شد.

اصغر زارع، فعال صنعت مرغداری با اشاره به ضررهایی که اواخر سال گذشته به مرغداران رسیده است، گفت: فعالان این صنعت به امید جبران مشکلات یک ساله خود، با اقدام به تولید بیشتر، در گمان فروش بیشتری هم بودند که شیوع ویروس کرونا ضرر هنگفتی به آنها رساند زیرا از میزان خریداران این ماده غذایی به‌شدت کاسته شد.

وی افزود: شیوع کرونا باعث کاهش شدید تقاضا، افت بی‌سابقه قیمت مرغ و متضرر شدن تولیدکنندگان شد. بنابراین با ادامه همه گیری بیماری کووید- ۱۹ تولیدکنندگان به این نتیجه رسیدند که جوجه‌ریزی را کاهش دهند. این یک سوی ماجراست و افزایش نرخ دلار و گرانی چند برابری خوراک طیور هم عامل دیگری برای افزایش قیمت مرغ محسوب می‌شود.

این فعال یادآور شد: البته بازهم باوجود افزایش نسبی نرخ مرغ، همچنان مرغداران متضرر هستند و سود چندانی عاید این فعالان نخواهد شد زیرا ضرری که شیوع کرونا به آنها رساتده بسیار بیشتر از این سودی است که قرار است با گران شدن مرغ به‌دست آید.

زارع اظهار کرد: ضمن آنکه افزایش جهشی نرخ نهاده‌ها به میزانی است که هنوز فاصله قیمت مرغ با قیمت واقعی بسیار است و با ادامه این روند قطعاً مرغداران بیشتری از فعالیت کناره گرفته و تولید این محصول خوراکی با خطر مواجه خواهد شد.

گرانی نهاده‌ها، مرغ را گران کرد

حمیدرضا شیخان، رئیس انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی مرغ استان اصفهان نیز در این باره می‌گوید: در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار کشور مقرر شد که مرغ برای مصرف‌کننده کیلویی ۱۵ هزار تومان به اضافه پنج درصد سود باشد.

وی در رابطه با دلیل این تصمیم‌گیری برای افزایش یک‌باره افزود: با گرانی سه برابری نرخ نهاده‌هایی مثل ذرت و سویا، افزایش هزینه‌های تولید مانند حامل‌های انرژی، دستمزد کارگر و گرمای هوا قیمت نهایی تولید مرغ بالا رفت و تصمیم برافزایش قیمت گرفته شد.

رئیس انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی مرغ استان اصفهان ادامه داد: حدود ۷۰ درصد جیره غذایی مرغ ذرت و ۳۰ درصد دیگر را سویا تشکیل می‌دهد حال با توجه به گرانی این خوراک‌ها مشخص است که قیمت مرغ تولید شده افزایش می‌یابد. چون با افزایش نیافتن قیمت گوشت مرغ، تولیدکنندگان متضرر می‌شوند و عواقب ناگوارتری را به وجود خواهد آورد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: ناگفته نماند بخشی از گرانی گوشت مرغ مربوط به گرمای هوا، تلفات بیش‌ازحد و وزن نگرفتن مرغ است که احتمالاً با خنک شدن هوا و رفع این مشکلات، نرخ‌ها تا حدودی تعدیل می‌شود و به قیمت مصوب می‌رسد.

 

 

منبع: ایمنا

ارسال نظر