|
کدخبر: 106332

افزایش چشمگیر قیمت کاغذ در بازار + جزییات

قیمت کاغذ در بازار آزاد دچار افزایش شده است، کاغذی که در کمتر از ۳ ماه پیش بندی ۳۲۰ هزار تومان فروخته می‌شد، حالا به ۴۰۵ هزار تومان رسیده است.

اصناف افزایش چشمگیر قیمت کاغذ در بازار + جزییات

قیمت کاغذ در بازار آزاد امروز پس از چند روز ثبات از ۳۸۰ هزار تومان به ۴۰۵ هزار تومان افزایش یافته است، مهم‌ترین علم افزایش قیمت کاغذ در بازار آزاد افزایش نرخ دلار است.

بر اساس این گزارش هر بند کاغذ چاپ و تجریر ۷۰ در ۱۰۰ با گرماژ ۷۰ گرم به قیمت ۴۰۵ هزار تومان بفروش رفته است، هم‌چنین هر بند کاغذ تحریر ۶۰ در ۹۰ با گرماژ ۷۰ گرم نیز ۳۵۰ هزار تومان فروش داشته است.

درباره افزایش قیمت کاغذ از ابتدای سال تاکنون دلایل بسیاری برشمرده شده است، برخی کارشناسان این افزایش قیمت را ناشی از جو روانی موجود در بازار و اظهارنظرهای برخی مسئولان عنوان می‌کنند، از سوی دیگر عمده کارشناسان معتقدند، نبود سیاست‌های ارزی مشخص درباره کاغذ از سوی دولت موجب شده تا واردکنندگان کاغذ دست به عصا حرکت کرده و اولا از ورود محموله‌های جدید به بازار جلوگیری کنند و ثانیا‌ً اقدامی برای واردات کاغذ نیز نداشته باشند.

این موضوع به اندازه‌ای جدی است که بسیاری معتقدند هنوز کاغذها تا قیمت اصلی فاصله دارند و در ماه‌های آینده که طبعا تقاضا برای کاغذ با نزدیک شدن به سال تحصیلی افزایش پیدا می‌کند‌، کاغذ با قیمت بالاتری عرضه خواهد شد.

در چند ماه اخیر ثبت سفارش‌های انجام شده برای واردات کاغذ هنوز تامین ارز نشده است، حتی ارز نیمایی نیز در اختیار کاغذ برای واردات قرار نگرفته است.از سوی دیگر ارز دولتی ۸۰ میلیون یورویی که برای واردات کاغذ فرهنگی در اختیار وزارت ارشاد قرار می‌گرفت، نیز در امسال تخصیص نیافته و مشخص نیست دولت می‌خواهد چنین ارزی را پرداخت کند یا خیر؟

ناشران نیز که از روزهای تلخ مهر و شهریور سال ۹۷ هنوز خاطره دارند، این روزها با این دغدغه که با نبود کاغذ دولتی باید از کاغذ آزاد برای چاپ کتاب‌هایشان استفاده کنند، نگران از دست رفتن مخاطبان بیشتر در ماه‌های آتی هستند. این نگرانی تا جایی است که برخی مطرح کرده‌اند‌، ناشران در حال دپو کردن کاغذ هستند.

 

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر