|
کدخبر: 103525 شاپور پشابادی

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان:

بلایی که نبودن رقیب به سر صنعت کفپوش آورد

بهروز میلانی چوبه داری: ممنوعیت واردات لمینت و نبود رقابت باعث شد که کیفیت نمونه‌ های داخلی کاهش یابد. افت کیفیت باعث می‌شود که خریداران، آشنایان خود را به عدم خرید توصیه کنند. انحصار باعث شده است که بعضی تولیدکنندگان تمایلی به استفاده از مواد اولیه خوب نداشته باشند.

اصناف بلایی که نبودن رقیب به سر صنعت کفپوش آورد

بهروز میلانی چوبه داری: ممنوعیت واردات لمینت و نبود رقابت باعث شد که کیفیت نمونه‌ های داخلی کاهش یابد. افت کیفیت باعث می‌شود که خریداران، آشنایان خود را به عدم خرید توصیه کنند. انحصار باعث شده است که بعضی تولیدکنندگان تمایلی به استفاده از مواد اولیه خوب نداشته باشند.

بهروزمیلانی

بازار صنف تزئینات داخلی ساختمان چگونه است؟ آیا وضعیت این کسب و کار در سال جدید بهبود یافته است؟ موضوع مهم دیگر به کیفیت تولیدات داخل مربوط می‌شود. آیا تولیدکنندگان اقلامی مثل کاغذ دیواری و لمینت توانسته‌اند در حد و اندازه‌های استانداردهای جهانی تولید کنند؟ برای بررسی این موضوع با رئیس اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان به گفتگو نشستیم. با گسترش ‌نیوز همراه باشید.

بازار همچنان راکد است

بازار اعضای اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان رونق لازم را ندارد. بخشی از این موضوع به کرونا مربوط می‌شود. بهروز چوداری میلانی، ضمن بیان این موضوع اظهار داشت: «بازار ما هنوز ثبات لازم را به دست نیاورده است. باید توجه داشت که شغل ما، خدماتی است و مردم از ترس کرونا همچنان ترجیح می‌دهند که غریبه‌ها به منازل آنها وارد شوند. البته قبل کرونا هم بازار شرایط خوبی نداشت چون صنف ما به ساخت و ساز بستگی دارد و این بخش راکد است».

کیفیت فدای توقف واردات شد

رئیس اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان در ادامه اظهار داشت: «بخشی از مصنوعات، تولید داخل است. حدود ۳۰ درصد از کاغذ دیواری موجود در بازار، تولید داخل است و مابقی، وارد می‌شود. در سال ۹۷ واردات لمینت ممنوع اعلام شد. تا قبل از این تصمیم ۷۰ تا ۸۰ درصد لمینت مصرفی از خارج وارد می‌شود. نبود رقابت باعث شد که کیفیت نمونه ‌های داخلی کاهش یابد. افت کیفیت باعث می‌شود که خریداران، آشنایان خود را به عدم خرید توصیه کنند. این موضوع به نوبه خود به ایجاد یک رکود جدید منجر شده است. ایجاد رانت و انحصار از دیگر نتایج این ممنوعیت است. انحصار باعث شده است که بعضی تولیدکنندگان تمایلی به استفاده از مواد اولیه خوب نداشته باشند. در نهایت هم حقوق مصرف‌کننده تضییع می‌شود. این در حالی است که قیمت‌های داخلی با نمونه‌های خارجی برابری می‌کند».

محصولی که سه ماه دوام دارد

رئیس اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان در تشریح بیشتر این موضوع گفت: «اگر دنبال ارتقای تولید ملی هستیم نباید اجازه داد که توقف واردات به صورت نسنجیده انجام شود. واردات باید انجام شود چون وجود آن باعث می‌شود که تولیدکننده ما بتواند رقیب داشته باشد و محصول خود را به لحاظ کمی و کیفی برای رقابت آماده کند. فقط در این صورت است که کالای تولیدشده به کیفیت مطلوب می‌رسد. متاسفانه انحصاری شدن به شکل‌گیری رانت منجر می‌شود و کیفیت را میان می‌برد. همان‌طور که گفته شد واردات لمینت ممنوع است و کیفیت محصول داخلی به حدی پایین است که حداکثر دو یا سه ماه دوام دارد».

به اعتقاد وی بی توجهی به کیفیت صرفا باعث از بین رفتن مواد اولیه و ایجاد زباله می‌شود. بهروز میلانی چوبه داری در ارتباط با سرمایه مورد نیاز برای ورود به این شغل گفت: «در صنف ما به سرمایه خاصی نیاز نیست. شرکت‌های مختلف تولیدکننده یا واردکننده آلبوم مربوط به کالاهایی مثل پرده یا لمینت را در اختیار ما قرار می‌دهند و مشتری محصول مدنظر خود را انتخاب می‌کند. در واقع فروشنده بعد از گرفتن سفارش مشتری، آن را از تولیدکننده یا واردکننده می‌خرد.  فروشنده فقط به یک سرمایه اولیه نیاز دارد که بتواند جنس مدنظر مشتری را خریداری کند».

قیمت لمینت در بازار

وی در ادامه با آخرین وضعیت قیمت لمینت و کاغذ دیواری گفت: «قیمت لمینت در محدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است. قیمت هر رل کاغذ ایرانی از ۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و به ۲۵۰ هزار تومان هم می‌رسد. قیمت کاغذ دیواری خارجی بسته به کیفیت بالاتر است. قیمت پرده‌های مرغوب هم بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها