|
کدخبر: 102787 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

قیمت جدید گاوصندوق در بازار + راهنمای خرید

گاوصندوق‌های سبک در سه گروه قیمتی مختلف به بازار عرضه می‌شوند. بازه قیمتی گروه اول ۵۰۰ تا یک و نیم میلیون تومان است.

اصناف قیمت جدید گاوصندوق در بازار  + راهنمای خرید

استقبال از بازار ارز و طلا باعث رونق بازار گاوصندوق شده است.  این به آن معناست که تولیدکنندگان داخلی در صورت ارائه محصول استاندارد می‌توانند بخش عمده این بازار را به خود اختصاص دهند. تقریباً در مشخصات همه گاوصندوق‌های موجود در بازار به دو کلمه استاندارد و نسوز اشاره می‌شود. گاوصندوق‌های داخلی طبق کدام معیار استاندارد هستند و معنای دقیق نسوز بودن چیست؟ از طرف دیگر میانگین قیمتی گاوصندوق‌های سبک (موسوم به خانگی و اداری) چقدر است؟ هنگام خرید گاوصندوق به چه نکاتی باید توجه داشت؟ تصمیم‌گیری درباره خرید گاوصندوق کار آسانی نیست چون پای متغیرهای بسیاری در بین است. در اینجا سعی می‌کنیم دو عامل استاندارد بودن و نسوز بودن را بررسی کنیم.  با گسترش‌نیوز همراه باشید.

سه گروه قیمتی

بررسی میدانی گسترش نیوز نشان می‌دهد که گاوصندوق‌های سبک در سه گروه قیمتی مختلف به بازار عرضه می‌شوند. بازه قیمتی اول، گروه ۵۰۰ تا یک و نیم میلیون تومان است. حداکثر وزن این گروه ۱۰۰ کیلوگرم است. میانگین وزن گروه دوم بین ۸۰ تا ۱۳۰ کیلوگرم است و قیمت‌ها آنها به حدود سه و نیم میلیون تومان می‌رسد. گاوصندوق‌های سنگین‌تر که عمدتاً در گروه گاوصندوق‌های اداری قرار می‌گیرند حدود ۲۰۰ کیلوگرم وزن دارند. سنگین بودن گروه سوم یک مزیت بزرگ به شمار می‌آید اما اگر مستأجر هستید چندان به کار شما نخواهد آمد چون حمل‌ونقل آن کار آسانی نیست. این گروه برای ادارات و شرکت‌ها ایده‌آل است. واحدهای ویلایی زیرزمین دار هم گزینه مناسبی برای این گروه خواهد بود. گاوصندوق بزرگ را می‌توان به کف پیچ کرد.

دو استاندارد جهانی را بشناسید

منظور تولیدکنندگان بزرگ کشور از استاندارد بودن محصولاتشان آن است که تائیدیه سازمان ملی استاندارد ایران را به دست آورده‌اند. به‌عبارت‌دیگر در حال حاضر هیچ‌یک از تولیدکنندگان داخلی نتوانسته‌اند دو استاندارد بین‌المللی گاوصندوق را به دست آورند یا دست‌کم در این زمنیه قدمی برنداشته‌اند. در دنیای گاوصندوق، دو استاندارد جهانی و معتبر وجود دارد: استاندارد UL آمریکا و KSG کره جنوبی. ممکن است تصور کنید که اسم بردن از این دو کشور بزرگ صنعتی صرفاً ترفندی برای افزایش فروش است اما باید دانست که این دو شرکت معیارهای سخت‌گیرانه‌ای بسیار سخت‌گیرانه‌ای دارند و در تمامی کشورها به‌عنوان دو استاندارد برتر گاوصندوق پذیرفته‌شده‌اند.

گاو+صندوق

بیشتر مردم فکر می‌کنند که این دو نشان صرف به معنای نسوز بودن کالاست اما واقعیت آن است که آنها امنیت محصول در برابر سرقت و معیارهای مرتبط دیگر را هم لحاظ می‌کنند.

سه نوع گاوصندوق نسوز

از طرف دیگر درج عنوان UL روی محصولات وارداتی ضرورتاً به آن معنا نیست که آن محصول برای نگه‌داری همه اقلام مناسب است. باید توجه داشت که این دو موسسه برای نسوز بودن گاوصندوق‌ها، چند سطح یا طبقه دارند. به‌عنوان‌مثال در استاندارد ul  سه دسته‌بندی کلی برای درجه‌بندی گاوصندوق‌ها جهت ارزیابی آنها در برابر آتش‌سوزی وجود دارد. هر کلاس نشان‌دهنده میزان مقاومت گاوصندوق در یک دمای مشخص (به مدت‌زمان ۱، ۲ یا  ۳ ساعت) است. به‌این‌ترتیب خیال شما آسوده می‌شود که فلان محصول در دمای مشخصی مثل ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد چند ساعت مقاومت می‌کند. این‌که کدام‌یک از سه گروه را باید انتخاب کنید (۳۵۰، ۱۲۵ و ۱۵۰) به نوع اقلامی که قصد نگه‌داری آنها در گاوصندوق را دارید بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال اگر گاوصندوق را برای نگه‌داری اقلام حساسی مثل اسناد، مدارک، اسکناس و اوراق بهادار یا کالاهای الکترونیک و دیجیتال (نگاتیو، فلش‌، هارد، لپ‌تاپ و ...) نیاز دارید باید از گاوصندوقی استفاده کنید که بیشترین رتبه نسوز بودن را داراست. اگر گاوصندوق را برای نگهداری طلا و فلزات گران‌بها می‌خواهید کارتان راحت می‌شود.

بتن یا آلیاژ؟

در حال حاضر تقریباً همه تولیدکنندگان داخلی برای افزایش ضریب نسوز بودن محصولات خود از بتن استفاده می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر بین دوجداره گاوصندوق بتن مسلخ ریخته می‌شود. واقعیت آن است که این فناوری سال‌هاست که منسوخ‌شده است و احتمالاً یکی از دلایلی که باعث می‌شود از خیر به دست آوردن استانداردهای معتبر جهانی بگذرند. اکنون بیشتر تولیدکنندگان بزرگ جهت به‌جای بتن از آلیاژهای خاص و نسوز استفاده می‌کنند.

بیشتر خریداران گاوصندوق قبل از هر چیز به دنبال محصول ضدسرقت هستند اما آمارها نشان می‌دهد که احتمال از بین رفتن سرمایه در آتش‌سوزی کمتر از سرقت نیست. میانگین آمار آتش‌سوزی در تهران حدود ۵۵ مورد است. فراموش نکنید که همه گاوصندوق‌ها باید نسوز باشند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها