|
کدخبر: 100830

دلیل افزایش قیمت شدید حبوبات در بازار

با توجه به تامین نیاز سالانه ی ۵۰۰ هزار تنی حبوبات و تولید مازاد این محصولات در کشور با وجود واردات ۱۶۳ هزار تنی با توجه به توان صادراتی در این حوزه، طی یک ماه گذشته بازار حبوبات افزایش قیمت بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده است.

اصناف دلیل افزایش قیمت شدید حبوبات در بازار

طی هفته‌های اخیر در کنار بازار خودرو، حبوبات نیز بازار پرآشوب و پرهیجانی را داشته است، به‌طوری‌که گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد طی یک‌ماه اخیر قیمت حبوبات بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

در این مورد تنها اظهارنظر مسئولان ستاد تنظیم بازار این بوده که دلیل افزایش نجومی قیمت‌ها در بازار حبوبات، احتکار محصولات وارداتی است که شوربختانه با ارز ۴۲۰۰ تومانی هم وارد شده‌اند.

گرچه ممکن است واردکنندگان دست به احتکار محصولات وارداتی زده باشند، اما بررسی‌ آمارهای تولیدات بخش کشاورزی نشان می‌دهد نیاز سالانه ایران به حبوبات ۵۰۰ هزار تن است که تولید داخلی با ضریب خوداتکایی ۱۴۰ درصدی، علاوه بر تامین کامل نیاز کشور، حتی ظرفیت صادراتی قابل‌توجهی هم دارد.

همچنین طی سال گذشته علاوه بر تولید محصول مازاد در بخش حبوبات توسط کشاورزان داخلی، دولت نزدیک به ۱۳۳ میلیون دلار نیز ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات ۱۶۳هزار تن حبوبات اختصاص داده است.

بر همین اساس، حالا سیاست‌های دولت علاوه بر اینکه خودکفایی کشور را هم تحت تاثیر قرار داده، در شرایط محدودیت ارزی مقادیر قابل‌توجهی ارز یارانه‌ای به واردات حبوبات اختصاص داده که تکلیف آن چندان مشخص نیست.

اینکه چرا دولت به جای اختصاص ارز یارانه‌ای به واردات، نیاز کشور را با تولید داخلی برطرف نمی‌کند، جای تامل دارد اما سوال مهم دیگر این است که بالاخره دولت، وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار چه زمانی به این سوال پاسخ خواهند داد که ۳۶۳ هزار تن حبوبات وارداتی و مازاد تولیدی که معادل ۷۲ درصد نیاز کشور است، بالاخره کجا ذخیره یا احتکار شده است؟

قیمت-حبوبات

 

منبع: نود اقتصادی
  • ناشناس ارسالی در

    سلام گفت روباه اومد مرغها را خورد گفت از خوبی سگمان است

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها