|
کدخبر: 100414 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش‌نیوز با دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه مطرح شد:

موبایل بخریم یا دست نگه‌داریم؟

دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه: در سال جدید، ثبت سفارش قابل‌توجهی انجام نشده است. بانک مرکزی هم هیچ نوع ارزی اختصاص نداده است.

اصناف موبایل بخریم یا دست نگه‌داریم؟

به نظر می‌رسد که بخشی از گرانی اخیر تلفن همراه به کمبود این وسیله ارتباطی در بازار مربوط می‌شود. این وضعیت موقتی است؟ آیا امکان کاهش قیمت وجود دارد؟ آیا باید خرید گوشی را به زمانی دیگر موکول کرد؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود با رئیس انجمن واردکنندگان تلفن همراه به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

اسحاقی.enc

ضربه‌ای مهلک به زنجیره توزیع

با کمبود همه برندهای تلفن همراه در بازار مواجه هستیم. امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه ضمن تائید این موضوع گفت: بخشی از این کمبود به کرونا و مشکلاتی که تولیدکنندگان بزرگ داشته‌اند مربوط می‌شود. شرکت‌های واردکننده هم تقریباً تعطیل و بنابراین ارز آنها باطل شده است. به‌این‌ترتیب زنجیره توزیع مختل شد. در سال جدید هم ثبت سفارش قابل‌توجهی انجام نشده است. بانک مرکزی هم هیچ نوع ارزی اختصاص نمی‌دهد. اگر بانک مرکزی و صمت به این موضوع ورود و به حل آن، کمک نکنند مشکل برطرف نخواهد شد. کشور ما به طور میانگین به یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه گوشی نیاز دارد تا نیاز بازار تامین شود. در دو ماه گذشته حداقل باید یک و نیم میلیون گوشی وارد می‌شد اما این اتفاق نیفتاد. در شرایطی که واردات به شدت افت پیدا کرده است عدم سفارش می‌تواند ضربه نهایی را به زنجیره توزیع وارد کند. ۲۸۶ شرکت واردکننده و بیش از ۷۵ هزار واحد صنفی در بخش فروش فعالیت می‌کنند. امکان ساماندهی این بخش وجود دارد اما این منوط به دخالت وزارت صمت و بانک مرکزی است.

حداقل ۴۵ روز طول می‌کشد

برای بسیاری از شهروندان سوال است که آیا خرید تلفن همراه را باید به تاخیر انداخت؟ دبیر انجمن واردکنندگان در پاسخ این سوال اظهار داشت: «فعلاً هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است. اگر بانک مرکزی و صمت همین امروز اراده کنند و ارز قابل‌توجهی اختصاص دهد در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۴۵ روز طول می‌کشد که واردات شدت یابد. تعین اولویت کالاها با وزارت صنعت، معدن و تجارت است بااین‌حال واردکنندگان پای‌کار هستند و توان برآوردن نیاز کشور به این وسیله مهم را دارند».

شیب تند قاچاق گوشی

اسحاقی افزود: قاچاق فیزیکی کالا از مرزهای جنوبی و غربی به شدت اوج گرفته است. بانک مرکزی دغدغه جلوگیری از خروج ارز را داشت اما این اتفاق رخ نداده است. تشدید قاچاق فاجعه‌بار است چون به معنای خروج ارز از کشور است. معضل دیگر قاچاق آن است که این نوع کالاها لزوماً اصل نیستند و خدمات بعد از فروش ندارند. این خطر را باید جدی گرفت. تا دو ماه قبل می‌شد گفت که حدود ۹۸ درصد از کالای واردشده، رسمی و شرکتی است و خدمات پس از فروش دارد و نهادهای نظارتی هم می‌توانند نظارت کنند اما اکنون دیگر این‌گونه نیست. کاهش ذخیره قطعات هم به‌شدت پایین است.

به سامانه ۱۲۴ مراجعه کنید

وی در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: «در ارتباط با میزان اهمیت گوشی اختلاف‌نظر وجود دارد. دو سال قبل شماری از افراد به اتهام عدم تامین کالای موردنیاز عموم به زندان رفتند اما حداقل بخشی از بدنه صمت قبول ندارد که موبایل کالایی مهم و اساسی است. ۱۴ میلیون از ۱۵ میلیون گوشی‌ای که سال قبل وارد کشور شد مصرف شده است. در سال‌های گذشته، ارقام به‌مراتب بیشتری هم داشته‌ایم. کالای موجود در بازار با ارز نرخ قدیم وارد شده است و اکنون قیمت ارز افزایش یافته است. توصیه من به مردم آن است که از سامانه ۱۲۴ استفاده کنند چون شرکت‌ها موظف هستند قیمت مصرف‌کننده را در این سامانه ثبت کنند. سقف قیمتی مجاز برای واردکننده مشخص شده است. مردم متناسب با قیمت درج‌شده در این سامانه خرید کنند تا گران نخرند».

وی در ارتباط با نحوه واردات گوشی گفت: «بخش عمده گوشی از عراق و امارات و بخش اندکی هم از طریق چین وارد می‌شود. فناوری موبایل ارزشمند و گران‌قیمت است و همه برندها نمی‌توانند به طور مستقیم با ایران کار کنند».

  • حسین مملی ارسالی در

    اولا نه به شما ارتباط داره مردم گوشی بخر ن یا نخرن نه به دبیر واردات نه به گنده ت ر از دبیر واردات!!
    مردم خودشون به صلاح خودشون میرن،
    اکر ببینن گرونه نمیخرن و اونی هم که احتکار کرده باشه مجب ور میشه قیمتو بیاره پایین،
    شما کار ه ای نیستید که برای مردم تعیین تکلیف کنی د،
    الان طلا شده پول خون آدم ماشین، خونه ،لوازم خانگی شدن پول خون آدم ولی ی کیتون نمیاد بگه مردم بخرن یا نخرن!
    که اینا هزار برابر تو زندگیا آدم تاثیرش بیشتره مخصوصا برا جوونایی که میخان ازدو اج کنن،
    بعد تو این بازار کساد زورت ون رسیده به موبایل و با این خاله زنک باز یاتون بازارو کسادتر میکنید،
    بعدشم دولت خیلی بیجا میکنه وقتی ارز نمیده برای واردات سامانه همتا راه اندازی میکنه،
    نه گوشی وارد میکنن نه میزارن مردم‌ خ ودشون بیارن و با قیمت ارزونتر بفروشن و ح تما باید گوش مردم رو روی هر گوشی یتومن ب برن که این پولم از جیب مصرف کننده ی بیچا ره میره نه فروشنده.

  • ناشناس ارسالی در

    بابا تو رو خدا اگر عرضه وارد کردن وسایل رو ندارین بزارین حداقل قاچاق بیاد تا قیم ت ها فرق کنه .بازار موبایل عدی بود تا او ن موقعی که طرح ریجستر و این بازی های دول ت شروع شد به طمع اینکه ۱۶درصد هم از وارد ات موبایل بخوره بابا مردم رو بازار رو ول کنید به حال خودش بهتراداره میشه دولت دخ الت کردنی قیمت ها دوبله سوبله میشه..

  • رسول ازشیراز ارسالی در

    آقا دولت دست روهرچی میگذاره بدتر میشه که بهترنمیشه قبلأاین جریان همتا وریجستری ن بود موبایلم صدها مدل وقیمت توبازاربود اص لأ گوشی قسطی با گرو گذاشتن طلا وچک کارمن دی وازاین حرفها نبود من مصرف کننده 1تومن داشتم میتونستم یه گوشیه خوبه میان رده ب خرم اصلیم بود اون که گوشیه آخرین مدل وآن چنانی میخواست2الی3تومن برندهای پرفروش گی رش میومد ولی اومدن باریجستری جلو قاچاق ر وبگیرن صد پله بدتر که شد هیچ این اوضاع ا قساطی وخرید دست دوو...... خیلی چیزهای دی گه پیش اومد من سال86الی89گوشی قسطی میخری دم فقط کارتن گوشی رو فروشنده تا تصفیه حس اب نگه میداشت اونم خیلی کم بود خرید اقسا طی ولی الان گوشی شده 20میلیون کی باورش م یشد یه وسیله ای که خوده بنده بااینکه کار گر هستم بروزش میکردم مدل جدید میومد نیاز ی نبود گوشی قبلیم روبفروشم اونم داشتم قد رت خرید جدیدم داشتم ولی الان هرچی که میز نم میبینم یابایددست دو بخرم که معلوم نیس ت چی ازآب دربیاد یااقساطی اگرطلا یاچک دا شته باشم یایه گوشی به دردنخورمسخره که هر چی پول دادم انگاردور ریختم گوشی مثل ماشی ن شده سرمایه جزو موارد مصرفی زندگی دیگه نیست شده سرمایه بابا امروز گوشی نومیخره 10روزه دیگه گرونتر دست دومش رومیفروشه. خ داریشت روبکنه دولت که ریشه همه چیزو داری میکنی

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها