|
کدخبر: 283818

فرآوری ۸۵ درصد مواد معدنی در همدان

پازل اقتصادی همدان تکمیل می‌شود

همدان با دارا بودن ۳۱۲ معدن دارای پروانه بهره‌برداری، یکی از استان‌های پیشرو در حوزه مواد معدنی است و سالانه ظرفیت استخراج ۲۱ میلیون تن ذخایر معدنی را دارد که با جذب اعتبار 4 هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی سفر استانی رئیس‌جمهوری و حمایت ویژه دولت، شاهد تحول چشمگیری در این بخش مهم خواهیم بود.

اخبار پازل اقتصادی همدان تکمیل می‌شود

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد بخش معدن از لحاظ نیاز انسان به مواد معدنی، گردش مالی، تجارت خارجی، ارزش منابع‌طبیعی و ذخایر معدنی در درجه اهمیت بالایی قرار دارد و بسیاری از ذخایر معدنی به‌عنوان شاخص ثروت در نظر گرفته می‌شود. طبق گزارش رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، 7 درصد از ذخایر معدنی جهان در اختیار ایران است و جزو کشورهای برتر از نظر ذخایر معدنی است که ارزش ذخایر آن بیش از ۷۷۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. استان همدان نیز از نظر وجود معادن و ذخایر معدنی در رتبه چهاردهم تا شانزدهم و در میانه جدول قرار دارد و ذخیره اثبات‌شده معادن این استان، ۱.۸ میلیارد تن و ظرفیت بسیار خوبی و عمده مواد استخراج‌شده ذخایری همچون شن و ماسه، سیلیس، سنگ‌های تزئینی مشکی، آهن، فلدسپات، دولومیت و آندالوزیت است.

توسعه زنجیره تولید و فرآوری

طبق گفته معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان همدان، هم‌اینک حدود ۸۵ درصد از مواد معدنی استخراج‌شده در سطح این استان، فرآوری می‌شود و زنجیره تولید و فرآوری به‌ویژه در سنگ‌های تزئینی و نما در برش و صیقل دادن، طی یک تا ۲ مرحله تکمیل شده است. نسبت آماری جایگاه استان به کشور نشان‌دهنده این است که ۲.۶ درصد معادن کشور، ۳.۳ درصد ذخایر معدنی، ۱.۵ درصد اشتغال بخش معدن کشور مربوط به استان همدان است. محمدهادی احمدی در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا، بااشاره به فعالیت ۴۵ واحد فرآوری در استان همدان، گفت: نیاز داریم ماشین‌آلات این واحدها بروزرسانی شود و استان همدان را به قاب منطقه برای سنگ‌های تزئینی تبدیل کنیم. وی ادامه داد: مواد معدنی باارزش‌تری همچون آهن، آهن‌اسفنجی، سنگ دولومیت، شمش منیزیم، سیلیس و آندالوزیت در استان همدان داریم که چرخه تولید و فرآیند فرآوری آنها در حال تکمیل یا تکمیل شده است. طبق گفته معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان، واحد تولید و فرآوری آندالوزیت در شهرستان ملایر تنها واحد نمونه کشوری است که در استان همدان فعالیت می‌کند و در حال صادرات است و یک نمونه مثل آن، فقط در استان خراسان‌جنوبی وجود دارد. احمدی با بیان اینکه علاوه بر آندالوزیت در زمینه مواد معدنی دیگری همچون فروسیلیس، سیمان و کلینکر نیز صادرات داریم، از رشد ۳۸۰ درصدی ارزش دلاری صادرات مواد معدنی این استان در امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

به‌گفته وی، فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه معادن این استان بسیار مستعد است و دولت سیزدهم در این زمینه حمایت‌های جدی دارد که نمونه بارز آن اقدامات شاخصی است که پس از روی کار آمدن دولت مردمی و انقلابی ایت‌الله رئیسی محقق شد.

دریافت مجوزها زمانبر است

رئیس خانه معدن استان همدان معتقد است: اگر از هر فعال صنعتی بخواهیم چند صنعت شاخص در ایران را نام ببرد، بدون شک به صنایع فولاد، مس، آلومینیوم و سیمان اشاره خواهد کرد که همگی از صنایع معدنی و به‌طورمستقیم وابسته به معدن هستند. رحیم مرتضایی در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: نقش بخش معدن نه‌تنها در برنامه‌های توسعه، بلکه در کل اقتصاد پررنگ نیست و دلیل عمده آن عدم‌باور بخش معدن به‌عنوان یک موتور محرکه توسعه صنعتی در کشور است. وی ادامه داد: این در حالی است‌ که اگر به بورس نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که بیش از ۳۰ درصد ارزش بازار سرمایه کشور متعلق به بخش معدن است. رئیس خانه معدن استان همدان اظهار کرد: سهم بخش معدن و صنایع معدنی از صادرات غیرنفتی کشور بیش از ۳۲ درصد است و بخش معدن و صنایع معدنی بیش از ۲۵ درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

رئیس خانه معدن استان همدان با بیان اینکه سهم بخش معدن و صنایع معدنی از صادرات غیرنفتی کشور بیش از ۳۲ درصد است، گفت: بخش معدن و صنایع معدنی بیش از ۲۵ درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

اعتبار ۵۱ میلیارد دلاری

به‌گفته مرتضایی، میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز بخش معدن و صنایع معدنی کشور بیش از ۵۱ میلیارد دلار پیش‌بینی شده، در حالی‌ که این رقم در برنامه ششم توسعه،معادل ۳۰ میلیارد دلار در نظر گرفته شده بود و بخش اعظم آن باید از سوی بخش خصوصی داخلی و خارجی تامین می‌شد. وی با تاکید بر اینکه چالش‌های بخش معدن استان همدان نه مربوط به حال، بلکه مزمن و انباشته‌شده است، افزود: با تلاش و حمایت‌های رئیس سازمان صمت استان و معاون امور معادن این سازمان در استان و همراهی و همدلی با فعالان این بخش، کمیته ماده ۲۴ مکرر تشکیل شد که نتایج بسیار خوبی هم داشته است. رئیس خانه معدن استان همدان ادامه داد: علاوه بر این، معادن دولومیت استان همدان قابلیت تبدیل بخش جنوبی این استان به مرکز تولید فلز استراتژیک منیزیم را دارند. به‌گفته او، میزان ذخایر شناسایی‌شده در این استان بیشتر مربوط به دهه‌های گذشته است و دشواری‌هایی که آن زمان در اکتشافات معدنی وجود داشت، اکنون به‌کلی دگرگون شده و امکانات زیربنایی به‌شدت گسترش یافته ، دسترسی‌ها ساده و ابزار و تجهیزات اکتشافی مدرن و توسعه بسیاری پیدا کرده است. رئیس خانه معدن استان همدان ضمن تاکید بر بهره‌گیری از متخصصان جوان در این بخش، پیشنهاد کرد: بخش عمده‌ای از وظایف سازمان زمین‌شناسی کشور به سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها واگذار شود که در این صورت بخش قابل‌توجهی از این سرزمین شناسایی و تعداد قابل‌توجهی نیز مشغول به کار می‌شوند. مرتضایی تاکید کرد: اشتغال در معادن، اشتغال منطقه‌ای است و باتوجه به اینکه معادن در نقاط محروم و دور از شهرها و امکانات رفاهی قرار دارند، در نتیجه اشتغال ایجادی معادن در این مناطق در عمل منجر به توازن منطقه‌ای در استان می‌شود. وی معتقد است: براساس برآوردهای کارشناسی، یک شغل بالادستی معدنی می‌تواند در طول زنجیره ارزش خود ۱۷ شغل ایجاد کند. مرتضایی یادآور شد: متخصصان و فعالان عرصه معدنکاری به‌هیچ‌عنوان مخالف محیط‌زیست سالم و غارتگر منابع طبیعی نیستند، بلکه در فرآیند تولید و اشتغالزایی، سرشاخه زنجیره تولید هستند و برای آبادانی کشور آستین‌های اراده و تلاش را بالا زده‌اند و نیاز به حمایت دارند.

کشف ۳۰ نوع ماده معدنی جدید در همدان

عضو هیات‌رئیسه خانه معدن استان همدان هم گفت: ۳۰ نوع ماده معدنی در گستره استان کشف شده است که ذخیره این معادن به هزار و ۷۵۰ میلیارد تن می‌رسد. احمد الیاسی افزود: اشتغال مستقیم معادن استان حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در قالب ۳۱۰ معدن دارای پروانه بهره‌برداری با ذخایر معدنی غنی و متنوع در سطح کشور است.

 وی با بیان اینکه هم‌اینک از ۳۱۰ معدن دارای پروانه بهره‌برداری، ۲۰۰ معدن فعال و ۱۱۰ معدن غیرفعال است، ادامه داد: استان همدان در مواد معدنی شامل آندالوزیت، شیست، فلدسپات، سیلیس، دولومیت و سنگ تزئین دارای وضعیت نسبی است.

احیای معادن همدان

استاندار همدان هم اعلام کرد که در سفر رئیس‌جمهوری در مرداد امسال به این استان، 4 هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه و احیای معادن استان اختصاص یافته است. علیرضا قاسمی فرزاد با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و پرداخت تسهیلات در تلاش هستیم تا معادن تعطیل و نیمه‌فعال را احیا کنیم، بااشاره به ظرفیت‌های چشمگیر این استان در زمینه سنگ‌های تزئینی، تاکید کرد: شهرک فرآوری سنگ‌های تزئینی در استان همدان با حمایت استانداری و همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان صمت با جانمایی مناسب در خارج از شهر ایجاد شود تا نمادی از سنگ‌های تزئینی در غرب کشور باشد. افزایش سهم تخصیص منابع به بخش معدن، مجوز خرید ماشین‌آلات دست دوم، برطرف کردن معارضان محلی در محدوده معادن و مصالح ساختمانی از دیگر خبرهای خوش استاندار همدان به فعالان معدن و صنایع معدنی بود. جلوگیری از هرگونه خام‌فروشی در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های دولت از مهم‌ترین بیانات قاسمی‌فرزاد به فعالان این حوزه در استان همدان بود که باید مدنظر قرار گیرد.

سخن پایانی

ظرفیت اسمی سالانه پروانه‌های بهره‌برداری در استان در حال ‌حاضر حدود ۲۱ میلیون تن است که براساس آمار و ارقام موجود، حدود ۱۵ میلیون تن استخراج واقعی سالانه برآورد می‌شود. همچنین از عمده علل مهم غیرفعال بودن برخی معادن، تجهیز و آماده‌سازی و تامین ماشین‌آلات، اتمام اعتبار پروانه، مشکلات منابع طبیعی، محیط‌زیست و معارضان محلی، رکود و نداشتن کشش بازار، ناتوانی مالی بهره‌بردار به‌دلیل هزینه‌های بالای تجهیزات و مشکلات حقوقی و قضایی است.

  • ناشناس ارسالی در

    هیچ سودی برای مردم نداره نخواهدداشت تا م وقعی سود معادن به مردم آن محل و منطقه ت قسیم نشودین یعنی همان بی عدالتی آشکار چو ن مال خداست والانم مال مردم ان منطقه بای دباشد

  • ناشناس ارسالی در

    اگر اینها دلشان به حال این ومملکت می سوخ ت به قول خودتان دست به غارت منابع ملی نم ی زدند وخام فروشی نمی کردن که این بدترین فاجعه برای هر کشوری است بلکه همان مواد را در داخل فرآوری می کردن کار یکه انجام می شود کار کشورهای عقب افتاده و.استعمار شده است دل آدم از اینهمه بی خردی مثل کور ه می سوزد تا کی ما باید تامین کننده کارخ انه های خارجی ها باشیم ما باید تمام معاد ن را
    د برای صنعت آینده خودمان حفظ کنیم

  • محسن ارسالی در

    تا میتوانید برای پول و ثروتمند شدن اطرافیانتان منابع طبیعی را به مفت واگذار کنید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها