|
کدخبر: 17571

فعالیت های صنفی افغان ها در ایران؛ مجاز یا غیر مجاز؟

عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران گفت: برخی از کسب و کارهای افاغنه در ایران مجاز و دارای مجوز های قانونی است و از انجام فعالیت صنفی افاغنه به شرط داشتن مجوز نمی توان جلوگیری کرد.

به گزارش پایگاه خبری گسترش ، بیشتر ایرانیان افغانستان را به عنوان کشوری می شناسند که از محصولات با کیفیت و قابل توجهی برخوردار نیست. از این رو تصور بر این است که وقتی افغان ها برای کار به ایران می آیند، مردم ایران کارهای پایین دستی را به آن ها می سپارند. با این حال، این تنها تصور جمعی ایرانیان است و با حقیقت فاصله زیادی دارد.

افغان هایی که به طور مجاز و غیر مجاز ساکن همیشگی یا گاه گاه ایران شده اند، در برخی از صنایع از میزبانان خود پیشی گرفته و آن ها را مغلوب و زمین گیر کرده اند. در خبرهایی پیش از این، منتشر کردیم که بیشتر کوله پشتی هایی که امسال دانش آموزان ما به مدرسه برده اند، تولید افغان های مقیم ایران است.

آمارهای دقیقی در دست نیست! اما برخی معتقدند تولید کنندگان افغانی کوله پشتی ها، مهاجران غیر قانونی هستند و برخی نیز معتقدند که فعالیت های آن ها رسمی و قانونی است و اگر میانه را بگیریم، باید گفت با آن ها که فعالیت صنفی قانونی دارند مخالفتی نباید کرد اما درباره آن ها که حتی سکونتشان در ایران غیر قانونی است و توانسته اند تولید کننده ایرانی را زمین گیر کنند، باید چاره اندیشی شود.

محمد علی صدیقی، عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش از بلامانع بودن فعالیت صنفی اتباع بیگانه مجاز، به شرط اخذ پروانه کسب خبر داد و اظهار کرد: آمار دقیقی در خصوص فعالیت های غیر قانونی صنفی اتباع بیگانه از جمله افغانی ها در دست نیست اما آنچه مسلم است این که فعالیت صنفی اتباع بیگانه را می توان به دو دسته فعالیت های صنفی مهاجران قانونی و فعالیت های صنفی مهاجران غیر قانونی تقسیم کرد.

وی افزود: آن دسته از مهاجرانی که به طور قانونی در ایران زندگی می کنند، جزیی از این کشور هستند و حق کسب و کار دارند. جمعیت این افراد به چند میلیون نفر رسیده است و نمی توان آن ها را از کسب و کار قانونی منع کرد. آن ها شهروندان ما هستند و برخی از آن ها حتی از پدر و مادر افغانی بوده اما متولد ایران هستند. بنابراین در صورت مراجعه به اتحادیه های صنفی و با انجام مراحل قانونی می توانند مجوز کسب دریافت کنند.

صدیقی ادامه داد: علاوه بر این برخی از افغان هایی که به طور مجاز در ایران زندگی می کنند نیز به کارگری مشغول هستند و کارهای سخت از جمله کار ساختمانی، تولید کیف و کفش و یا بافندگی فرش را انجام می دهند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: برخی از این افراد که اکثرا به طور غیر قانونی در ایران زندگی می کنند، به تولید غیر قانونی و غیر بهداشتی محصولاتی اقدام می کنند. محل تولید آن ها معمولا همان سکونت گاهشان است و بدون توجه به استانداردها، محصولات ارزانی را تولید می کنند که امکان رقابت را از تولید کنندگان ایرانی می گیرند.

عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران تصریح کرد: اتاق اصناف ایران نمی تواند با این افراد برخورد کند چون ابزار های قانونی را در دست ندارد و تنها کاری که می توان کرد این است که از سکونت این افراد در ایران جلوگیری شود تا ضرر و زیانی متوجه تولید کنندگان ایرانی نشود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها