|
کدخبر: 264231

این طلای سیاه حیات بشر را تهدید می کند

خاک نیز این روزها در کنار نفت به‌عنوان طلای سیاه شناخته می‌شود.

سازمان ملل متحد منبع خاک (قابل کشت) را محدود اعلام کرده و تلفات فاجعه باری را ظرف ۶۰ سال اینده پیش‌بینی می‌کند. جو هندلزمن، نویسنده کتاب «دنیای بدون خاک» و استاد دانشگاه ویسکانسین-مدیسون، گفت: «همین حالا هم مکان‌هایی وجود دارند که تمام خاک سطحی خود را از دست داده‌اند.»

هنگامی که جهان خاک خود را از دست بدهد یعنی عرضه غذا، آب آشامیدنی پاک و تنوع زیستی با مخاطرات جدی روبه‌رو می‌شود. علاوه بر همه اینها، خاک نقش مهمی در کاهش تغییرات آب و هوایی دارد.

رضا افشار، دانشمند ارشد در موسسه تحقیقاتی رودال می‌گوید: «خاک زیستگاه بیش از یک چهارم تنوع زیستی کره زمین است. هر گرم خاک حاوی میلیون‌ها سلول باکتری و قارچ است که نقش بسیار مهمی در تمام خدمات اکوسیستم ایفا می‌کنند.»

رونالد وارگاس، دبیر مشارکت جهانی خاک و مامور امور آب و زمین سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد، فائو نیز در این رابطه گفت: «ما در گزارش جهانی خود ۱۰ تهدید خاک را شناسایی کرده‌ایم. فرسایش خاک شماره اول تهدیدات محسوب می‌شود، چرا که در همه جای جهان در حال رخ دادن است.»

به گفته دانشگاه آب و هوای کلمبیا، خاک حاوی بیش از سه برابر مقدار کربن در جو زمین و چهار برابر بیشتر کربن موجود در تمام گیاهان و حیوانات زنده است.

بر اساس گزارش کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان‌زایی، تأثیر تخریب کاهش یا از بین رفتن خاک سطحی تا سال ۲۰۵۰ بالغ بر ۲۳ تریلیون دلار ضرر در مواد غذایی، خدمات اکوسیستمی و درآمد در سراسر جهان خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها