|
کدخبر: 260077

تولید روزانه ۱۱۰ تن پسماند بیمارستانی

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهردارى تهران گفت: در شهر تهران در ایام کرونا بالغ بر ۱۱۰ تن تولید پسماند بیمارستانی در روز بوده است که در صورت عدم اعمال مدیریت مناسب مخاطرات زیادی برای محیط زیست، بهداشت محیط و سلامتی شهروندان ایجاد می کنند.

اجتماعی تولید روزانه ۱۱۰ تن پسماند بیمارستانی

شینا انصاری مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهردارى تهران  در وبینار نقش مدیریت بهینه پسماندها در ارتقاء سلامت و بهداشت که به مناسبت هفته سلامت توسط سازمان مدیریت پسماند برگزار شد گفت: با توجه به اهمیت موضوع سلامت شهری، طی سال های گذشته شهرداری تهران و بطور مشخص سازمان مدیریت پسماند نسبت به جمع آوری، دفع و امحای پسماندهای پزشکی اقدام کرده، درحالیکه طبق قانون و آیین نامه های اجرایی مترتب بر آن می بایست پس از تبدیل این پسماندها به پسماندهای عادی شهرداری آنها را جمع آوری کند.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهردارى تهران با بیان اینکه بخش اعظم پسماندهایی که در مراکز بزرگ و کوچک واحدهای درمانی تولید می شوند، در گروه پسماندهای خطرناک طبقه بندی می‌شوند و انجام کنترل های لازم و مدیریت صحیح و هوشمندانه آن ها بسیار حائز اهمیت است تصریح کرد: عدم مدیریت مناسب پسماندهای بیمارستانی می تواند موجب انتشار عفونت و عوامل بیماری زا و گسترش بسیاری از بیماری های خطرناک مانند ایدز، هپاتیت های B ,C از طریق زخم های حاصل از پسماندهای تیز و برنده شود. ضمن اینکه عوامل شیمیایی و فلزات سنگین مانند جیوه، برم و نقره که در برخی تجهیزات پزشکی وجود دارد، تا مدت های مدیدی در طبیعت باقی می ماند.

انصاری خاطرنشان ساخت: بیمارستان‌های کشور به عنوان یکی از بزرگ‌ترین منابع تولید پسماندهای پزشکی روزانه ۴۰۰تن پسماند تولید می‌کنند، که این آمار در شهر تهران در ایام کرونا بالغ بر ۱۱۰ تن در روز بوده است. بخشی از این پسماندها پسماندهای خطرناکی هستند که در صورت عدم اعمال مدیریت مناسب مخاطرات زیادی برای محیط زیست، بهداشت محیط و سلامتی شهروندان ایجاد می کنند.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار با اشاره به اینکه از سال ۱۳۸۶با تصویب و ابلاغ ضوابط و روش های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی و وابسته در کشور روش های تصفیه و بی خطرسازی غیرسوز مطرح شده و متعاقب آن بیمارستان های کشور مجهز به سیستم های غیرسوز شدند گفت: نکته قابل توجه این است که استفاده و راهبری این سیستم ها بصورت مجزا در واحدهای درمانی به نحوی که بتواند پسماندهای ویژه بیمارستانی را به معنای واقعی کلمه بی خطر و نه کم خطر و صرفا ضدعفونی یا disinfect نماید به سختی قابل حصول هست.

 

منبع: فارس

ارسال نظر