|
کدخبر: 315559

دانشگاه فرهنگیان/سند تحول بنیادین/آموزش و پروش

تنها ۱۶ درصد دروس دانشگاه فرهنگیان عملی است/۲۰ درصد از کرسی های دانشگاهی به این دانشگاه اختصاص دارد

معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که توانسته‌ایم بین ۲۰ تا ۳۰ هزار دانشجوی معلم جذب کنیم. طبق آمار، تقریباً ۱۰۰ صندلی در رقابت‌های دانشگاهی وجود دارد و ۲۰ درصد این صندلی‌ها مخصوص دانشگاه فرهنگیان است.

آموزشی تنها ۱۶ درصد دروس دانشگاه فرهنگیان عملی است/۲۰ درصد از کرسی های دانشگاهی به این دانشگاه اختصاص دارد

سیدجلال موسوی افزود: دانشگاه فرهنگیان نقش بسیار مهمی در آموزش و تربیت معلمان دارد. نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجویان در این دانشگاه بسیار کم است و با این تراز آموزشی، امیدواریم که معلمان باانگیزه و متعهدی تربیت شوند.

وی با بیان اینکه اگر سند تحول می‌خواهد تحقق پیدا کند، باید یکی از بازوان خود یعنی معلم را تقویت کند، اظهار کرد: در مقابل باید مشکلات دانشگاه فرهنگیان نیز  بررسی شود، زیرا این دانشگاه نیز از ارکان مهم در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش محسوب می‌شود.

وی افزود: ظرفیت پذیرش بسیاری از دانشگاه‌ها نصف شده است و حتی استادان دانشگاه تهران تمایل دارند که به دانشگاه فرهنگیان بروند. یکی از ابزار‌های سند تحول کیفیت‌بخشی معلمان دانشگاه فرهنگیان است. همچنین باید نقش دانشجومعلمان را پررنگ کنیم.

موسوی ارتقای کیفیت آموزش دانشجومعلمان را موضوع مهمی دانست و ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های دانشگاه فرهنگیان تربیت نیروی انسانی است. در واقع باید استادان و اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه فرهنگیان بهترین دانشجومعلمان را تربیت کنند.

وی ادامه داد: استادانی در آئین‌نامه ارتقای اعضای هیئت‌علمی می‌توانند ارتقا پیدا کنند که مقاله بهتری بنویسند و این موضوع با محوریت و مأموریت دانشگاه فرهنگیان هم‌راستا نیست. قصد داریم آئین‌نامه خاصی را به مأموریت دانشگاه فرهنگیان برای اعضای هیئت‌علمی اختصاص دهیم.

موسوی مسئله کارورزی را از مسئله‌های مهم تلقی کرد و ادامه داد: بر اساس مطالعه تطبیقی در ۱۲ کشور مختلف ازجمله روسیه، ژاپن، فرانسه و... داشتیم جویا شدیم که ۴۰ درصد از کتاب‌های درسی در روسیه کارورزی است و در استرالیا و ژاپن نیز به همین صورت بوده؛ اما در دانشگاه فرهنگیان حدود ۱۶ واحد به‌صورت کارورزی است.

معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید شیوه‌های ورودی از سال بعد تغییر کند و به چند شیوه انجام شود، اظهار کرد: یکی از آن روش‌ها کنکور و دیگری جذب نخبگان معلمی است. یکی از چالش‌های اساسی این است که ورودی‌ها باید متنوع باشند و همه از یک آزمون تستی مشخص عبور نکنند.

موسوی با اشاره به عوامل موردنیاز برای تربیت دانشجو معلم باانگیزه، عنوان کرد: برای تحقق این امر زیرساخت‌های مالی، فیزیکی، علمی و... نیاز است، زیرا این موضوع در تربیت نسل آینده نقش مهمی دارد. به‌بیان‌دیگر تقویت این حوزه، تقویت کل کشور را به همراه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها