|
کدخبر: 313561

پرداخت ۲۰ میلیارد تومان به طرح‌های دانشجویان این دانشگاه/تسهیلات۱۳۰ میلیاردی به این دانشجو تعلق گرفت

همزمان با افتتاح هسته آموزشی فناوری و کارآفرینی پایدار و مرکز کارآفرینی و کسب‌وکار پایدار در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ویژه کسب‌وکارهای طبیعت‌محور به طرح‌های دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران تعلق گرفت.

آموزشی پرداخت ۲۰ میلیارد تومان به طرح‌های دانشجویان این دانشگاه/تسهیلات۱۳۰ میلیاردی به این دانشجو تعلق گرفت

هسته آموزشی فناوری و کارآفرینی پایدار و مرکز کارآفرینی و کسب‌وکار پایدار در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران دارای کارکردها و ماموریت‌هایی نظیر ارائه مشاوره اشتغال و کارآفرینی به دانشجویان و اعضای هیأت علمی، راه‌اندازی و هدایت رشته‌های بین‌رشته‌ای با نگاه به حوزه کارآفرینی و کسب‌وکارهای طبیعت‌محور، برگزاری دوره‌های آموزشی MBA و DBA کسب‌وکارهای طبیعت‌محور و ارزیابی طرح‌ها و معرفی دانشجویان و اعضای هیأت علمی کارآفرین جهت دریافت تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید است.

همزمان با افتتاح هسته آموزشی فناوری و کارآفرینی پایدار و مرکز کارآفرینی و کسب‌وکار پایدار در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، با موافقت دکتر محمد خالدی مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ویژه کسب‌وکارهای طبیعت‌محور به طرح‌های دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران تعلق گرفت.

عناوین طرح‌های پژوهشگران منابع طبیعی که تسهیلات ۲۰ میلیارد تومانی دریافت کردند

تکثیر و پرورش مارهای زهری در اسارت جهت تولید زهر، پرورش میگو با سیستم نرسری، تولید مبلمان باز شو (Flat pack) با تاکید بر استفاده از فرآورده‌های مهندسی شده چوب، بررسی طرح احداث واحد تولیدی اسباب بازی چوبی و تولید خودکار و اتود چوبی، عناوین طرح‌های دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران هستند که در مجموع موفق به دریافت تسهیلات ۲۰ میلیارد تومانی شدند.

طرح تکثیر و پرورش مارهای زهری در اسارت جهت تولید زهر به منظور تأمین زهر مورد نیاز مؤسسات سرم سازی و صنایع داروسازی کشور، صادرات زهر و ورود به بازارهای جهانی و توقف صید از جمعیت‌های وحشی مارهای سمی ایران و جلوگیری از انقراض آنها توسط محققان دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران اجرا می‌شود.

طرح پرورش میگو با سیستم نرسری که تسهیلات بانکی ۱۳ میلیارد تومانی نیز به آن تعلق گرفته است، متعلق به یک دانشجوی مقطع کارشناسی رشته مهندسی شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران است که مزایای اجرای آن و بکار بردن این سیستم شامل این موارد است: برداشت ۲ تا ۳ بار میگو در سال در یک سطح، تأثیر بسزا در عملکرد بهداشتی پرورش، کاهش دوره پرورش، کاهش تغذیه (هدفمند بودن تغذیه)، کاهش ضریب تبدیل غذایی، کاهش تلفات لاروی، بهبود عملکرد فنی پرورش، پرورش نوزادگاهی میگو و غیره.

طرح دیگری که از سوی یک پژوهشگر دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران ارائه و مشمول دریافت تسهیلات شد، طرح تولید مبلمان باز شو با تاکید بر استفاده از فرآورده‌های مهندسی شده چوب بود که این طرح جهت کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و توسعه تولید مبلمان صادرات‌محور دارای اهمیت است.

 آئین افتتاح هسته آموزشی فناوری و کارآفرینی پایدار و مرکز کارآفرینی و کسب‌وکار پایدار در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران با حضور دکتر احمد نوحه‌گر، عضو هیأت رئیسه دانشگاه و معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران؛ دکتر محمدعلی ابراهیم‌زاده موسوی، رئیس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران؛ دکتر مهدی قربانی، رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران؛ دکتر محمد خالدی مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از اعضای هیأت علمی و پژوهشگران حوزه منابع طبیعی در محل این دانشکده برگزار شد.

دکتر احمد نوحه‌گر، عضو هیأت رئیسه دانشگاه و معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران در آئین افتتاح هسته آموزشی فناوری و کارآفرینی پایدار و مرکز کارآفرینی و کسب‌وکار پایدار در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، گفت: اهتمام جدی خادمان علم، رساندن تلاش‌های علمی اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه به تولید علم نافع و تولید ثروت است. برای اینکه بتوانیم تولید علم را به مرحله تجاری‌سازی و تولید ثروت برسانیم، نیازمند مراکزی نظیر هسته‌های نوآوری و فناوری و توسعه آنها در سراسر کشور هستیم.

دانشگاه به دنبال آشتی با جامعه است

وی افزود: افتتاح مراکزی از نوع هسته‌های نوآوری و فناوری، پیام‌آور جدی برای جامعه است؛ از این حیث که دانشگاه به دنبال آشتی با جامعه در همه بخش‌ها اعم از صنعت، کشاورزی، صنایع و دریا است.

راه‌اندازی هسته‌های نوآور در عرصه اقتصاد دریاپایه

استاد دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری، به شش هزار کیلومتر مرز آبی کشورمان اشاره کرد و بیان داشت: وظیفه دانشگاه‌ها بویژه دانشکده‌های فعال در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی است که به راه‌اندازی هسته‌های نوآوری و فناوری در عرصه‌های مختلف مورد نیاز کشور از جمله اقتصاد دریا، ساحل، کرانه و پس‌کرانه کمک کنند. دیدگاه‌های علمی اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌تواند خود را از طریق این هسته‌ها نشان دهد و کشور را به توسعه پایدار برساند.

وی با اشاره به بهره‌برداری از پردیس‌های اقماری دانشگاه تهران با نگاه فناوری و نوآوری در شهر صنعتی اشتهارد و همچنین در منطقه آزاد اروند، گفت: امیدواریم هسته‌های نوآوری که در کنار این پردیس‌های علم و فناوری قرار می‌گیرند، بتوانند نقش بی‌بدیل خود را به منصه ظهور بگذارند.

راه‌اندازی پردیس علم و فناوری دانشگاه تهران در بافق؛ در آینده نزدیک

دکتر نوحه‌گر با بیان اینکه راه‌اندازی پردیس‌های علم و فناوری دانشگاه تهران در نقاط هدفگذاری شده در سطح کشور در راستای شعار دانشگاه تهران مبنی بر «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی» صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: به زودی پردیس علم و فناوری دانشگاه تهران در استان یزد و در منطقه بافق با هدف کمک به زیرساخت‌های علمی و فناورانه صنایع و معادن کشور به بهره‌برداری خواهد رسید.

 دکتر محمدعلی ابراهیم‌زاده موسوی، رئیس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران نیز افتتاح هسته آموزشی فناوری و کارآفرینی پایدار و مرکز کارآفرینی و کسب‌وکار پایدار در دانشکده منابع طبیعی را یک مبدأ تحولی در نگاه‌ها و رویکردها در این دانشکدگان دانست و گفت: پیام افتتاح این مرکز این است که دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران به عنوان اولین و قدیمی‌ترین دانشکده منابع طبیعی کشور، وارد مرحله جبران خلأهای موجود در توسعه منابع طبیعی کشور شده است.

رئیس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با بیان اینکه با خلأهایی در حوزه سواحل، جنگل، مرتع و بیابان مواجه هستیم که عمدتاً ناظر بر خلأ فناوری است؛ ابراز امیدواری کرد: دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران زنجیره توسعه پایدار منابع طبیعی و امنیت زیستی کشور را تأمین نماید و خلأهای علمی را در این حوزه جبران نماید.

هشدار درباره کاهش تمایل داوطلبان آموزش عالی به رشته‌های کشاورزی

استاد دانشگاه تهران هشدار داد: با خلأهای زیادی در زنجیره تولید و زنجیره ارزش در بخش کشاورزی و منابع طبیعی مواجه هستیم. تمایل داوطلبان آموزش عالی برای انتخاب رشته‌های کشاورزی در حال کم شدن است. یکی از دلایل این موضوع این است که سال‌هاست رشته‌های کشاورزی متناسب با نیازهای کشور و جامعه متحول نشده‌اند.

دکتر ابراهیم‌زاده موسوی در پایان سخنانش گفت: هیچ حوزه‌ای به اندازه کشاورزی و منابع طبیعی قادر به تولید ثروت نیست، اما متأسفانه دانشگاه در تولید خوراک مورد نیاز برای جوانان و نسل طالب کار، سرمایه‌گذارن و سیاستگذاران موفق عمل نکرده است. نزدیک ۷۰ درصد مساحت کشور بیابان است اما بیابان از چرخه تولید ثروت خارج است. نزدیک شش هزار کیلومتر ساحل داریم که می‌توان از آن تولید ثروت کرد اما به جز بخش شیلات، بقیه بخش‌های آن از چرخه تولید ثروت خارج است.

 دکتر مهدی قربانی، رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران در این مراسم با تاکید بر اینکه دو موضوع «فناوری‌های نوین» و «کارآفرینی و کسب‌وکارهای طبیعت‌محور» دو موضوع مغفول مانده در حکمرانی منابع طبیعی و محیط زیست است، از پذیرش اولین دوره دانشجو در دو گرایش رشته «فناوری و کارآفرینی پایدار» در مقطع کارشناسی ارشد از مهر ماه ۱۴۰۳ خبر داد.

تحقق دانشگاه حل مسئله در گرو تحول در رشته‌های دانشگاهی

وی تحقق دانشگاه حل مسئله را مستلزم تحول در رشته‌های دانشگاهی و ایجاد رشته‌ها و گرایش‌های جدید و بین‌رشته‌ای متناسب با مسائل روز دانست و اعلام کرد: روز چهارشنبه ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۲ چند رشته بین‌رشته‌ای جدید در مقاطع مختلف تحصیلی به تصویب کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید و مقرر شد در سه سال نخست پذیرش دانشجو در این رشته مقطع‌ها، فقط سه دانشگاه تهران، علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و صنعتی اصفهان نسبت به پذیرش دانشجو در این رشته‌ها اقدام کنند.

تصویب رشته‌های بین‌رشته‌ای جدید در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی

دکتر قربانی از رشته «فناوری و کارآفرینی پایدار» در مقطع دکتری، رشته «سیاست و اقتصاد منابع طبیعی» در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و رشته «چاپ و بسته‌بندی سلولزی» در مقطع کارشناسی به عنوان برخی عناوین رشته مقطع‌های تازه تصویب شده در کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نام برد و افزود: دو رشته «زیست فناوری در منابع طبیعی»، «مهندسی پالایشگاه‌های زیستی» در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته از دیگر رشته‌های تازه تصویب شده کارگروه علمی کشاورزی و منابع طبیعی وزارت عتف هستند.

اهداف مرکز کارآفرینی و کسب‌وکار پایدار دانشکده منابع طبیعی

وی از ارائه مشاوره اشتغال و کارآفرینی به دانشجویان و اعضای هیأت علمی، راه‌اندازی و هدایت رشته‌های بین‌رشته‌ای با نگاه به حوزه کارآفرینی و کسب‌وکارهای طبیعت‌محور، برگزاری دوره‌های آموزشی MBA و DBA کسب‌وکارهای طبیعت‌محور و ارزیابی طرح‌ها و معرفی دانشجویان و اعضای هیأت علمی کارآفرین جهت دریافت تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید به عنوان کارکردهای مدنظر برای مرکز کارآفرینی و کسب‌وکار پایدار در دانشکده منابع طبیعی نام برد.

سه واحد درس کارآفرینی به درس‌های اصلی دانشجویان کارشناسی منابع طبیعی اضافه شد

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران همچنین اظهار داشت: امروز برای رفع دغدغه اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی لازم است بسترهای جدیدی برای اشتغال طراحی کنیم که یکی از مهمترین آنها بحث کارآفرینی است. در این راستا ۳ واحد درس کارآفرینی به عنوان درس اصلی به واحدهای درسی دانشجویان مقطع کارشناسی همه رشته‌های منابع طبیعی اضافه شد. این استاد دانشگاه در پایان ابراز امیدواری کرد: با توجه به راه‌اندازی اداره کل مهارت در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، بتوانیم حوزه مهارت‌ورزی و کارآفرینی در منابع طبیعی را نیز با همکاری اداره کل مهارت دانشگاه تهران توسعه دهیم.

 

منبع: دانشگاه تهران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها