|
کدخبر: 312375

اشتغال/فنی و حرفه ای/ بازار کار

مهارت آموزی تونل رسیدن به شغل / ارتباط جدی بین اقتصاد و کسب مهارت

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور گفت: در کشور ما به دلیل احترام به فارغ التحصیلان، نوعی بدبینی نسبت به مهارت وجود داشته است، اما نیاز به یافتن مشاغلی است که مهارت آموزی آسان باشد.

آموزشی مهارت آموزی  تونل رسیدن به شغل / ارتباط جدی بین اقتصاد و کسب مهارت

با توجه به مشکلات عدیده در حوزه اشتغال و همچنین وجود نیروهای کار فراوان و آموزش ندیده و البته فارغ التحصیل دانشگاهی، نیاز جدی کشور به بحث آموزش های تخصصی که منجر به ایجاد شغل شود از مهمترین مسایل است. مسئله ای که وجود دارد این است که مطابق آمار سازمان فنی و حرفه ای تقریباً ۵۰درصد مهارت آموزان جذب بازار کار می شوند.

یکی از ابزارهای مهم تربیت نیروی انسانی, بخش آموزش های فنی و حرفه ای است که با ارائه مهارت های دسته اول به فراگیران آنها را برای ورود به دنیای کسب و کار آماده می سازد. با توجه به این امر که تغییرات در دنیای بازار کسب و کار و صنعت و سطح نیازمندی ها و مهارت ها را تغییر داده لازمه پاسخگویی به این تغییرات, آموزش های مهارت به روز است.

*مهارت آموزی ابزاری در پیشرفت کشورها

مهرداد عظیمی, رئیس سازمان فنی وحرفه ای کشور با اشاره به اینکه مهارت آموزی ابزاری برای پیشرفت کشور است گفت:ارتقاء آموزش فنی و حرفه‌ای راهی برای ایجاد سرمایه انسانی و تقویت رشد اقتصادی است.

 وی  دلیل بیکاری را عدم وجود مهارت‌هایی که هر کشور به آن نیاز دارد برشمرد و گفت: سرمایه‌گذاری در توسعه مهارت‌های یک ملت از طریق آموزش حرفه‌ای، یکی از مولفه‌های مهم توسعه سرمایه انسانی است. برخی از جوامع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را بی‌اهمیت نشان می‌دهند و این امر باعث شده افراد بیشتر به سمت دانشگاه‌ها گرایش یابند و درنهایت منجر به بیکاری نیروی کار یک کشور شود. توسعه سرمایه انسانی با بنیادی کردن آموزش‌های مهارتی امکان پذیر است.

به گزارش تسنیم،  برای کسب مهارت متناسب با مشاغل نیاز به آموزش است. آموزش مهارت به نیروی انسانی برای ورود به بازار کار را مهارت آموزی می گویند. با آموزش مهارت های شغلی و تخصصی به نیروی انسانی و ترغیب آن ها به  اشتغال و کار آفرینی، می توان موجب کاهش مشکلات اقتصادی شد.

دبیر شورای عالی آموزش تربیت فنی و حرفه ای و مهارتی، توسعه سرمایه انسانی با بنیادی کردن آموزش‌های مهارتی امکان پذیر دانست و بیان کرد: جوامع باید آموزش فنی و حرفه‌ای را با هدف یافتن راه‌حل‌های ماندگار برای ایجاد اعتمادبه‌نفس در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ترویج کنند. نیاز به ایجاد اعتمادبه‌نفس ریشه در داستان‌های موفقیت کشورهایی است که تاکید بر آموزش فنی و حرفه‌ای را مسیری برای ارائه مهارت‌های مهم صنعت می‌دانند.

*ارتباط جدی مهارت آموزی با اشتغال و اقتصاد

به گزارش تسنیم، نداشتن مهارت کافی باعث شده است که در سالهای اخیر فارغ التحصیلان زیادی به جمع روزافرون بیکاران ملحق شوند. در واقع همین بی مهارتی باعث می شود که افراد جذب بازار کار نشوند. سالانه حدود یک میلیون فارغ التحصیل بعنوان متقاضی کار وارد چرخه ی بازار کار می شوند. یک علت مهم این موضوع فرهنگ نادرست مدرک گرایی است که در بین جوانان مطرح است. البته شرایط ورود بسیار آسان به دانشگاه ها و توسعه ی نظام آموزشی عالی نیز به گسترش این طرز تفکر دامن زده است.

متاسفانه در اکثر خانواده ها شرایط به گونه ای رقم می خورد که صرفاً ورود به دانشگاه بر کسب مهارت ارجحیت پیدا می کند. حتی اگر این ترجیح باعث شود که افراد بیکار بمانند. فرهنگ تحصیلات دانشگاهی فارغ از استعدادهای هر فرد در خانواده ها به مرور باعث فراموش کردن اهمیت  کسب مهارت می شود و همین موضوع جوانان را برای ورود به بازارکار دچار ضعف می کند.

وی با تأکید بر ارتباط جدی مهارت آموزی با اشتغال و اقتصاد اظهار داشت: در کشور ما به دلیل ادای احترامی که به فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها می شود، یک نوع بدبینی به آموزش مهارتی ایجاد کردند، ولیکن فراگیری آموزش های مهارتی توسط جوانان یک ضرورت و زمینه ساز موفقیت در زندگی فردی و اجتماعی و رفع مشکل بیکاری است و تا زمانی که به ارتباط جدی مهارت آموزی با اقتصاد و اشتغال دقت نشود اقتصاد ناپایدار و انبوه بیکاران را شاهد خواهیم بود.

* خودباوری و خود آگاهی نسبت به توانایی و استعداد، لازمه مهارت افزایی می باشد

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه مهارت های فنی و استمرار نوآوری و ابتکار، افزود: لازمه مهارت افزایی، خودباوری و خودآگاهی نسبت به توانایی ها و استعدادهای فردی است و هم افزایی دستگاه های اجرایی در توسعه مهارت آموزی و ایجاد فرصت های شغلی جدید و کارآفرینی نقش مهمی دارد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها