|
کدخبر: 275141

بیشترین سهم اشتغال به عهده کدام بخش است؟

آمار ها نشان می دهد در میان سه بخش اصلی اقتصاد ایران بیشترین سهم از بازار کار و تعداد شاغلین به بخش خدمات تعلق دارد.

 کل تعداد شاغلین بخش خدمات در بهار سال جاری ۱۲ میلیون و ۷۸ هزار نفر برآورد شده، همچنین تعداد کل شاغلین کشور در همین فصل ۲۳ میلیون و ۵۷۷ هزار نفر بوده است. بر این اساس سهم بخش خدمات از کل شاغلین ایران در بهار امسال ۵۱.۲ درصد بوده، این در حالیست که همین سهم در فصل مشابه سال گذشته ۴۸.۸ درصد به ثبت رسیده است. آمار ها نشان می دهد بالغ بر نیم میلیون نفر در بهار امسال نسبت به بهار سال ۱۴۰۰ به تعداد شاغلان بخش خدمات افزوده شده، اما در همین بازه زمانی تعداد شاغلین بخش های کشاورزی و صنعت به ترتیب ۴۶۷ و ۱۶۰ هزار نفر کاهش یافته است. به همین علت نیز سهم بخش خدمات از بازار کار اقتصاد ایران به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

بزرگ‌ترین بخش اقتصاد ایران در اشتغال زایی

به گزارش اکوایران کل تعداد شاغلین بخش خدمات در بهار سال جاری ۱۲ میلیون و ۷۸ هزار نفر برآورد شده، همچنین تعداد کل شاغلین کشور در همین فصل ۲۳ میلیون و ۵۷۷ هزار نفر بوده است. بر این اساس سهم بخش خدمات از کل شاغلین ایران در بهار امسال ۵۱.۲ درصد بوده، این در حالیست که همین سهم در فصل مشابه سال گذشته ۴۸.۸ درصد به ثبت رسیده است. آمار ها نشان می دهد بالغ بر نیم میلیون نفر در بهار امسال نسبت به بهار سال ۱۴۰۰ به تعداد شاغلان بخش خدمات افزوده شده، اما در همین بازه زمانی تعداد شاغلین بخش های کشاورزی و صنعت به ترتیب ۴۶۷ و ۱۶۰ هزار نفر کاهش یافته است. به همین علت نیز سهم بخش خدمات از بازار کار اقتصاد ایران به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

خدمات بزرگ ترین بخش اقتصاد ایران

در میان سه بخش اصلی اقتصاد؛ خدمات، صنعت و کشاورزی، بیشترین سهم از حجم حقیقی اقتصاد ایران به بخش خدمات تعلق دارد، به بیان ساده تر در بهار امسال حدود ۵۴ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور(ارزش افزوده) در خدمات بوده است. از همین رو نیز بخش خدمات با توجه به بیشترین سهم از حجم اقتصادی بشترین سهم از بازار کار را هم در اختیار دارد. بررسی ها نشان می دهد علی رقم اینکه گروه صنعت در بهار امسال رشد خوبی را تجربه کرد، اما تعداد شاغلین این بخش ریزش داشته و سهم صنعت در مقایسه با بهار سال گذشته کمتر شده است. اما در بخش کشاورزی اوضاع چنین نبوده، بخش کشاورزی برای پنجمین فصل متوالی دچار رشد منفی شده و از حجم ارزش افزوده این بخش به طور قابل توجهی کاسته شده است، همین امر نیز موجب این شده تا تعداد شاغلین این بخش به شدت کاهش یابد و به طور کلی این دچار رکود شود.

روند بخش خدمات در ۳ سال اخیر

بررسی ها نشان می دهد بیشترین سهم بخش خدمات از بازار کار ایران در چند فصل گذشته به زمستان سال ۹۸ تعلق دارد، در این فصل ۵۲.۷ درصد از تعداد شاغلین کل کشور در بخش خدمات مشغول بوده اند. پس از این فصل در بهار و تابستان سال ۹۹ این سهم به شدت کاهش یافت به گونه ای که در تابستان این سهم به ۴۸ درصد نیز رسید. اصلی ترین علت این رخداد شوک کرونا به اقتصاد ایران بود، با توجه به اینکه اولین و مهم ترین ضربه ای که بحران هایی مانند کرونا به اقتصاد وارد می کنند ابتدا بخش خدمات است، وضعیت بیکاری و اشتغال در بازه زمانی مذکور به شکل قابل توجهی بدتر شد. به طور کلی در سال ۹۹ شاهد به ثبت رسیدن رشد منفی نیز در بخش خدمات بوده ایم.

آمار ها گویای این مسئله است در میان تمامی فصول سال فصل زمستان کمترین بیشترین سهم را در بازار کار ایران دارد چراکه در این فصل بخش کشاورزی رونقی نداشته و شاغلین کشاورزی به کار های خدماتی روی می آورد، در نتیجه در زمستان خدمات بیشترین و بخش کشاورزی نیز کمترین سهم از تعداد شاغلین کل را دارد. بر همین نسبت اشتغال در ایران از ۵۱.۹ درصد در زمستان سال گذشته به ۵۱.۲ درصد در بهار امسال رسیده است.

photo_2022-09-23_16-25-34

 

منبع: اکوایران

ارسال نظر