|
کدخبر: 288456

تحصیل در امریکا بهتر است یا کانادا

یکی از دغدغه هایی که ذهن دانشجویانی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند مشغول کرده است این است که در کانادا ادامه تحصیل بدهیم بهتر است یا در امریکا که به این موضوع از جهات مالی و تسهیلات مربوطه میپردازیم.

آموزشی تحصیل در امریکا بهتر است یا کانادا

کانادا و آمریکا بیشتر از سایر کشورها در جهان برای تحصیل در دانشگاه ها و کالج ها به عنوان مقصد انتخاب میشوند. از آنجا که اقامت و تحصیل در آمریکا بطور عمومی بیشتر از کانادا است، ویزای تحصیلی آمریکا نسبت به کانادا محبوب تر است. انتخاب تحصیل آمریکا یا کانادا بستگی به نیاز های فردی و نکاتی مانند شرایط پذیرش، اقامت، محل تحصیل انتخابی و اهداف تحصیلی دارد که در این مطلب به آنها میپردازیم

مقایسه رتبه دانشگاه های امریکا و کانادا

دانشگاه های امریکا از نظر رتبه های جهانی دارای جایگاه بالاتری هستند که در جدول به مقایسه ۵ دانشگاه برتر آنها نگاهی میاندازیم

کانادا

آمریکا

رتبه جهانی

دانشگاه

رتبه جهانی

دانشگاه

۲۹

دانشگاه تورنتو

۱

دانشگاه ماساچوست

۳۵

دانشگاه مک گیل

۲

دانشگاه استنفورد

۵۱

دانشگاه بریتیش کلمبیا

۳

دانشگاه هاروارد

۱۱۳

دانشگاه آلبرتا

۵

دانشگاه کالیفرنیا

۱۳۷

دانشگاه مونترال

۱۰

دانشگاه شیکاگو

 

طبق جدول بالا رتبه دانشگاه های امریکا وضعیت بهتری دارند.

نگاهی به شرایط پذیرش تحصیلی در امریکا و کانادا

پذیرش دانشجو در امریکا براساس معرفی نامه های اساتید، فعالیت های فوق برنامه، جوایز و عوامل غیردانشگاهی انجام میشود اما در کانادا پذیرش تحصیلی بر اساس میانگین نمرات پیشین یا همان GPA انجام میشود همینطور داشتن مقاله بسیار مهم است و در بهضی دانشگاه ها با ارسال مقاله میتوانید پذیرش دریافت کنید. 

ویزای تحصیلی آمریکا یا کانادا

سازوکار درخواست ویزای ایالات پیچیده و طولانی است و بررسی آن زمان زیادی طول می کشد. اما فرایند درخواست و بررسی ویزای کانادا پیچیدگی کمتری دارد و مدت کمتری طول می کشد.

علاوه بر این، دانشگاه ها و کالج های کانادا به دانشجویان این امکان را می دهند که پس از تحصیل برای استخدام به این کشور بازگردند. ویزای کار پس از تحصیل در کانادا به دانشجویان بین المللی این امکان را می دهد که تا ۳ سال پس از فارغ التحصیلی از موسسه ی دانشگاهی بسته به مدت زمان واحد دانشگاهی در کانادا بمانند.

برای تحصیل در امریکا، دانشجویان بین المللی نیاز به ویزای تحصیلی F1 Visa دارند. این ویزا به دانشجویان اتباع خارج این امکان را می دهد که به شکل تمام وقت در آمریکا تا انتهای دوره تحصیلی بمانند.

دقت داشته باشید که به عنوان دارنده ی ویزای F-1، دانشجوها می توانند برای ۱ سال استخدام موقت مرتبط با رشته تحصیلی خود در این کشور بمانند.

در طول آموزش عملی اختیاری، دانشجویان بین المللی می توانند ویزای کاری یک ساله و ویزای بازگشت مجدد پس از تکمیل یک مدرک در ایالات متحده دریافت کنند.

اما ویزا f-1 چه شرایطی و مدارکی نیاز دارد؟

  • پاسپورت معتبر
  • عکس (عکس نباید قدیمی باشد)
  • فرم I-20: در میان مدارکی که زمان مراجعه به سفارت برای مصاحبه آماده کرده اید، باید فرم i-20 نیز باشد که پس از پذیرش توسط دانشگاه برای متقاضی ویزا ارسال شود.
  • پرداخت هزینه SEVIS: متقاضیان دریافت ویزای F1، باید هزینه ای را تحت عنوان SEVIS Fee بپردازند و رسید این پرداخت را در هنگام حضور در سفارت آمریکا برای محاسبه ارائه دهند.

با وجود این، هر دانشگاه ممکن است شرایط خاص خود را داشته باشد.

برای تحصیل در دانشگاه های کانادا نیز دانشجویان به ویزای تحصیلی کانادا نیاز دارند که برای صدور به برگه پذیرش احتیاج دارید.

ویزای تحصیلی در طول دوره تحصیلی شما به علاوه ۹۰ روز معتبر است.

شما می توانید به شکل کتبی یا آنلاین برای ویزای تحصیلی درخواست دهید، اما هر کدام شرایط خود را دارند.

  • برای درخواست به شکل آنلاین، باید کارت بانکی داشته باشید و از یک اسکنر یا دوربین استفاده کنید و کپی مدارک خود را به شکل آنلاین ارسال کنید.
  • برای درخواست کتبی، فرمی به نام CIC را دانلود و آن را پر کنید. سپس به کنسولگری کشور کانادا در کشور خود بروید تا کارهای دیگر مهاجرت را انجام دهید.

برای گرفتن ویزای تحصیلی نیز باید شرایطی رعایت شود

  • متقاضیان از اروپا، خاورمیانه یا آفریقا ممکن است به تشخیص هویت نیاز داشته باشند.
  • برخی از متقاضیان ممکن است به معاینه پزشکی نیاز داشته باشند.
  • نداشتن سوء پیشینه
  • داشتن گذرنامه معتبر
  • دو عدد عکس
  • مدارک تمکن مالی

مقایسه هزینه دریافت ویزا امریکا و کانادا

هزینه دریافت ویزای تحصیلی کانادا حدود ۱۱۳ دلار و هزینه دریافت ویزای تحصیلی آمریکا حدود ۱۶۰ دلار است و نسبتا تحصیل در کانادا میتواند گزینه بهتری باشد.

مقایسه هزینه شهریه در امریکا و کانادا

هر مقطع تحصلی هزینه های متفاوتی دارند که در ادامه آنها را مقایسه میکنیم.

کانادا(دلار)

امریکا(دلار)

دوره تحصیلی

۵۰۰۰-۲۵۰۰۰

۶۰۰۰-۴۰۰۰۰

کارشناسی

۸۰۰۰-۳۵۰۰۰

۱۱۷۰۰-۴۵۰۰۰

کارشناسی ارشد

۵۳۰۰-۷۵۰۰

۲۸۰۰۰-۵۵۰۰۰

دکتری

بطور کلی میتوان گفت که از نظر هزینه ها تحصیل در کانادا مقرون به صرفه‌تر است.

با توجه به توضیحات این خبر میتوانید گزینه ای که برای شما مناسب تر است را برای ادامه تحصیل انتخاب نمایید.

نویسنده: رپرتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها