|
کدخبر: 278602

نیاز ضروری آموزش و پرورش به تامین بودجه

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: بودجه کافی برای آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی کشور، باید جزو اولویت‌دارترین‌ها باشد.

 آیت‌الله علی‌رضا اعرافی شامگاه پنجشنبه در نشست هم‌اندیشی دانشگاهیان استان لرستان با موضوع چالش‌های فراروی دانشگاه‌ها و نقش حوزه‌های علمیه و شورای عالی انقلاب فرهنگی در رفع آن‌ها، اظهار داشت: برای نظام علمی کشور، بدون نگاه مبتنی بر محاسبه سود و زیان باید هزینه کرد.

وی با بیان اینکه  راز پیشرفت همه ما غم نسبت به گذشته و نگرانی نسبت به آینده است، افزود: هر شخصی در هر جایگاه شغلی که هست پیش نخواهد رفت و پیشرفت نمی‌کند مگر آن که نگاهی از نوع ارزیابی به گذشته داشته باشد و کاستی‌ها را مهم بشمارد و نگاه به آینده داشته باشد برای اینکه به خوبی برنامه‌ریزی کند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد: اگر غم نسبت به گذشته از نوع منفعلانه باشد نوعی افسردگی ایجاد می‌شود، اما اگر نگرانی و اندوه همراه با عقلانیت باشد تبدیل به موتور محرک انسان می‌شود.

وی با بیان اینکه بشر بدون نگاه به گذشته و آینده نمی‌تواند حرکت کند، بیان کرد: نشاط مدنظر اسلام فقط از نوع مادی نیست، بلکه فراتر از مادیات و برپایه لذت‌ها و شادمانی‌های معنوی و عرفانی است.

اعرافی گفت: گفتمان اسلام و انقلاب اسلامی بر اساس همین تعالیم سعادت‌بخش دینی است و نقش حوزه‌ها و دانشگاه‌ها هم در این راستا است.

وی با بیان اینکه نقاط قوت و ضعف نظام آموزش عالی کشور را باید همراه هم دید، تصریح کرد: از جمله نقاط مثبت و امتیازات نظام آموزش عالی کشور، می‌توان به برخورداری از اسناد بالادستی و نقشه جامع، گسترش کمی، افزایش تعداد دانشجویان و اساتید، حرکت به سمت عدالت منطقه‌ای، اقلیمی، عدالت جنسیتی، نقش‌آفرینی بخش خصوصی در فضای علمی و دانشگاهی، عدالت قومی و مذهبی، رتبه‌های خوب رشد علمی در حوزه مقالات و نظریه‌پردازی، وجود کما بیش رویکردهای اسلامی در برخی از رشته‌ها و نقش‌آفرینی دانشگاه در شکل‌گیری نظام مستقل جمهوری اسلامی در جهان معاصر اشاره کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه بودجه کافی برای آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی کشور باید جزو اولویت‌دارترین‌ها باشد، خاطرنشان کرد: بودجه‌های علم و پژوهش باید به چهار درصد می‌رسید که متأسفانه هنوز در سطح یک و یک و نیم درصد هستیم از جمله نقاط ضعف نظام آموزش عالی کشور است.

وی  با بیان اینکه در نظام آموزش عالی کشور توسعه کمی بدون اینکه به همه اقتضائات کیفی توجه شود به حد کافی انجام نشده است، اظهار داشت: ما یک آمایش دقیق نداریم، آمایشی هم که در حال حاضر داریم نیم‌بند اجرا شده و در نظات و اجرا دارای ضعف‌هایی هستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد:  ضعف نگاه کاربردی در مورد بخشی از آموزش‌ها از جمله ضعف‌های نظام آموزش عالی و حوزه‌‌های علمیه است.

وی بیان کرد: نقش‌نسپردن درست و نقش‌نپذیری درست دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در حل چالش‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه از دیگر ضعف‌هاست.

اعرافی با بیان اینکه انقطاع تاریخی دانشگاه از سنت حوزه‌های علمیه، یک واقعیت است، گفت: در غرب دانشگاه در همان بستر تاریخی خودش بالا آمد، اما در ایران محقق نشد و علت آن دخالت‌های نظام استبدادی شاهنشاهی و استعمار جهانی بود.

وی تصریح کرد: هم در حوزه‌های علمیه و هم در دانشگاه‌ها ما از نگاه بزرگ تمدنی که محصول انقلاب اسلامی بود، همچنان فاصله داریم و این هم یکی از ضعف‌ها است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، خاطرنشان کرد: دشمن توطئه‌های سنگینی در مقاطع مختلف علیه نظام جمهوری اسلامی ایران اجرا کرد که نظام جمهوری اسلامی با موفقیت آن‌ها را شکست داد و این نشانه دایره نفوذ و قدرت فکری و گفتمانی انقلاب اسلامی ایران است.

وی اظهار داشت: گفتمان انقلاب اسلامی یک گفتمان بسیار قوی است و حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باید به اهمیت این موضوع، توجه کافی داشته باشند.

اعرافی افزود: یک حوزه علمیه ایده‌آل آن است که تمدن‌ساز، پاسخ‌گو و مطالبه‌گر باشد، ما اگر مشکلات اجتماعی داریم حتماً یک کنشگر رفع آن حوزه است و یک کنشگر دیگر آن دانشگاه است،  پس حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باید پاسخ‌گوی عملکرد خود و در عین حال مطالبه‌گر برای رفع مشکلات باشند.

به گزارش تسنیم، در این نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان لرستان، برخی اعضای هیئت علمی، دانشجویان و یاوران علمی نیز دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را مطرح کردند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها