|
کدخبر: 263515 افسانه سالاری

گسترس‌نیوز گزارش می‌دهد؛

شایستگی‌های پایه را جایگزین دروس حفظی کنیم

دبیر کل شورای‌عالی آموزش و پرورش گفت: رسالت کشور ما در این باره باید هویت ملی ایرانی- اسلامی بر پایه فرهنگ ایران و نگاه بر آینده شکل گیرد. بنابراین هر محتوایی که بر مبنای این سه محورها باشد مفید است و هرموضوعی خارج از آن باید هرس شود.

آموزشی شایستگی‌های پایه را جایگزین دروس حفظی کنیم

دبیر کل شورای آموزش و پرورش، محمود امانی طهرانی درباره تاکید مقام معظم رهبری برای حذف دروس غیرمفید و جایگزینی مواردی برای آنها اظهار نظر کرد و گفت: محتوای آموزشی دروس مدارس طبق سند تحول بنیادین، دو مقوله پیش روی دانش‌آموزان قرار داده است. ابتدا تربیت رسمی عمومی است که از پایه اول تا پایه نهم در نظر گرفته شده و بخشی از آن مرتبط با پایه نهم تا دوازدهم است.

وی ادامه داد: تنها در دور دوم متوسط وجه نیمه تخصصی یعنی تعیین رشته‌ها وجود دارد. بخش تربیت عمومی و رسمی دارای سه بخش روشن است، که مورد اول شامل ایجاد شایستگی‌های پایه در دانش‌آموزان است. یعنی محصلین، به افرادی تبدیل شوند که از پس یادگیری‌های خود مانند محاسبه، زبان‌آموزی، مهارت‌های تفکر و طبقه‌بندی و فرضیه‌سازی برآیند. این موارد مهارت‌های پایه‌ای زندگی را نیز در برمی‌گیرد.

طهرانی

امانی طهرانی در ادامه افزود: سطح متعادلی در ساحت‌های ۶‌گانه از جمله تربیت اقتصادی، دینی، سیاسی، مهارت‌های زندگی و.... نیز باید ایجاد شود.

دبیر کل شورای‌عالی آموزش و پرورش ماموریت دیگر دروس تدریس شده را ملی دانست و خاطرنشان کرد: رسالت کشور ما در این باره باید هویت ملی ایرانی- اسلامی بر پایه فرهنگ ایران و نگاه بر آینده شکل گیرد. بنابراین هر محتوایی که بر مبنای این سه محورها باشد مفید است و هرموضوعی خارج از آن باید هرس شود.

  حفظ دروس به تنهایی کافی نیست

امانی طهرانی بیان کرد: ایجاد موقعیت‌های یادگیرنده رشد‌ دهنده‌ در اولویت است تا دانش‌آموزان در این گروه یادگیری قرار گیرند و به رشد برسند و در مقابل بتوانند علم خود را ارائه دهند. علم نافع علمی است که مدارس به این ماموریت‌ها برسند و توانمندی‌ها و شایستگی‌هایی را برای دانش‌آموزان ایجاد کند.

او در پایان دروس حفظی را به تنهایی موثر نداست و گفت: نظام آموزش باید شراکت در یادگیری را رونق دهد تا دانش‌آموزان بتوانند از دروس تدریس‌شده بهره ببرند و آنها را منتقل کنند. ارزیابی ها نیز باید بر این اساس انجام شود. ایجاد فهم در دانش‌آموزان و موقعیت‌های متفاوت ارزشمند است، چرا که منجر به آموزش هدفمند می‌شود.

 

ارسال نظر